Genel Bilgi
Kod | MN0042 |
Ad | Statistical Mechanics |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. METİN ÖZDEMİR |
Dersin Amacı / Hedefi
İstatistik meakniğin temel prensiplerini detaylı olarak öğretmek.
Dersin İçeriği
Termodinamik potansiyellerin tekrarı; Ansamble, mikro kanonik, kanonik ve büyük kanonik ansamblelar; Eşbölüşüm fonksiyonu, Klasik ideal gaz, kuantum mekaniksel harmonik salınıcı; Dağılımlar, Binom, Gauss ve Poisso dağılımları; İdeal kuantum gazları, kuantum istatistiği: Fermi-Dirac, Bose-Einstein ve Maxwell-Boltzmann istatistikleri; Etkileşen sistemler, örgü gaz modelleri, Monte Carlo simülasyonları, faz dönüşümleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
R. K. Pathria, Statistical Mechanics, 2nd edition, Butterworth, (2001)
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Termodinamik ve istatistik mekaniğin tarihsel gelişimi konusunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Termodinamik potansiyelleri ve aralarındaki ilişkileri bilir. |
ÖÇ03 | Eş bölüşüm fonksiyonunu kavrar. |
ÖÇ04 | İstatistiksel dağılımları bilir ve kullanabilir. |
ÖÇ05 | İdeal (fermi ve bozon) gazları ve temel özelliklerini bilir. |
ÖÇ06 | Etkileşen sistemler ve faz dönüşümleri hakkında bilgi sahibidir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora çalışması esnasında kazandığı yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları etkin kullanabilir. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen bilgilerden sonuçlar çıkarabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanı ile ilgili matematiksel yöntemleri kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel araştırmanın mantığı, tasarımı, sonuçlanması ve sonuçların aktarılması hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Malzeme ve nanoteknoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Malzeme bilimi ve nanoteknoloji alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili yeni düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Malzeme ve nanoteknolojiye ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası çalışmaların yürütülmesinde liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramların öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Termodinamik potansiyellerin tekrarı, birinci yasa, Helmholtz'un serbest enerjisi, Gibbs'in serbest enerjisi | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Entalpi, Gibbs-Duhem denklemi, ekstensive ve intensive değişkenler, hal değişkenleri | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ansamblelar ve eşbölüşüm fonksiyonları, eşbölüşüm fonksiyonları arasındaki ilişkiler | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Mikrokanonik, kanonik ve büyük kanonik ansamblelar | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Eşbölüşüm fonksiyonları cinsinden termodinamik potansiyeller, Klasik ideal gaz, kuantum mekaniksel harmonik osilatör | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Olasılık teorileri, binom dağılımı | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Gauss ve Poisson dağılımları | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | İdeal kuantum gazları | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | İdeal bozon gazı | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Fononlardan kaynaklanan ısı sığası, Einstein ve Debye modelleri | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | İdeal Fermi gazı | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Etkileşen sistemler | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Faz dönüşümleri | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | İsing modelinin Monte Carlo simülasyonu | Kitaptan ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |