AR170 Mesleki Etik

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR170
Ad Mesleki Etik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. BAKİYE EDENS (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, arkeoloji ile alakalı çalışmalarda neyin yanlış, neyin doğru olduğunu belirleyen kuralları, kuralların pratiğine aktarımını, arkeoloji öğrencilerine anlatmaktır.

Dersin İçeriği

Etik, neyin doğru olduğuna karar vermemize ve buna göre hareket etmemize yardımcı olan ahlak felsefesi çalışmasıdır. Dersin içeriğinde, arkeolojik çalışmaların her durumunda, olması ve uyulması gereken yazılı ve toplumsal etik kuralları, intihalin bilimsel çalışmalar ve yöntemlerindeki hasarlarını, çeşitli örnekler beraberliğinde ele alınacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

-Salih Yıldız, Meslek Etiği Ders Notları, https://www.salihyildiz.net/meslek-etigi, 3.05.2023 -Müveddet Konuşkan Bayraktar, Muhammet Bezirci, Etik İlkeler ve Etik Eğitimi, 2017

Notlar

-Billur TEKKÖK KARAÖZ, Değişen Coğrafyalar ve Arkeolojik Etik Kavramı, 50. Yılında Kaunos / kbid, 2016, Bilgin Kültür Sanat Şti. Ltd. Selanik 2 Cad. 68/4 Kızılay-Ankara -Larry J. Zimmerman, Karen D. Vitelli, Julia J. Hollowell, Rowman Altamira, Ethical Issues in Archaeology, 2003, New york


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kültürel mirastaki çeşitli paydaşların bakış açılarını anlar ve bu bakış açılarından doğabilecek ikilemleri bilir.
ÖÇ02 Kültürel mirasın halka sunulmasında müzelerin ve diğer kuruluşların rolünü bilir.
ÖÇ03 Eski eser pazarlarının ve bireysel koleksiyoncuların yarattığı etik sorunları bilir.
ÖÇ04 Arkeolojik arazi çalışmalarında etik uygulamaları anlar ve uygulayabilir.
ÖÇ05 Arkeolojik veri ve fikirlerin etik analizini ve yayınlanmasını anlar ve uygulayabilir.
ÖÇ06 Geçmişin kime ait olduğunu kavrar.
ÖÇ07 Arkeolojik kayıtların idaresi ve muhafazasını bilir.
ÖÇ08 Saha çalışmasının ve yayınlamanın profesyonel standartlarını bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarihi ve kültürel mirası korur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin sunumu Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Arkeoloji, arkeolog, arkeoloji organizasyonları nedir ve önemleri nelerdir? Serdar ÖZBİLEN'in "Arkeoloji:Geçmiş, zaman ve kuram" başlıklı makalesi okunacak, Uluslararası Eskiçağ Tarihi Araştırmaları Dergisi International Journal of Ancient History 2/1, Mart – March 2020 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
3 Etiğin tarihçesi ve antik kayıtlarda etik. Maryam Sedaghat, 2014, The Relationship between History and Ethics in Ian McEwan’s Black Dogs, Advances in Language and Literary Studies ISSN: 2203-4714 Vol. 5 No. 3, Avusturalya Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
4 Paydaş topluluklar ve arkeolojik çalışmalardan nasıl etkilendikleri. Corinne L. Hofman and Menno L.P. Hoogland, 2016, CONNECTING STAKEHOLDERS: COLLABORATIVE PREVENTIVE ARCHAEOLOGY PROJECTS AT SITES AFFECTED BY NATURAL AND/OR HUMAN IMPACTS, 2016. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
5 Geçmişin sahibi kim ve bu sahipliğe karar verme yetkisi kimde? Maja Gori, Alessandro Pintucci, Martina Revello Lami, 2017, Who Owns the Past? Archaeological Heritage between Idealisation and Destruction, EX NOVO Journal of Archaeology, Volume 2, December 2017: 1-3, Print: ISBN 978-1-78491-763-0 Online: ISSN 2531-8810 Published Online Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
6 Etiksel eğitimde müzeler I Zekiye Çıldır, 2014, Türkiye’de Bir eğitim ortamı olarak müzelerin kullanımına ilişkin Eğitimciler tarafından hazırlanan raporlar, CIU, folklor/edebiyat, cilt:20, sayı:79 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
7 Etiksel eğitimde müzeler II Ceren Karadeniz, 2017, Müze ve Toplum: Müzeyle Topluma Ulaşmak, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi Cilt / Vol: 6, Sayı 8 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması
8 Ara Sınavlar Dönem konuları çalışılsın Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Küresel ve yerel antika pazarları, kolleksiyonerler, defineciler ve hukuk I Döndü Kuşcu, 2019, Hukuki Olarak Define Arayıcılığı, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi • Cilt 25, Sayı 2, Prof. Dr. Ferit Hakan Baykal Armağanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
10 Küresel ve yerel antika pazarları, kolleksiyonerler, defineciler ve hukuk II Aslıhan Nesli, 2017, Eski Eserlerin Korunmasının Hukuk Tarihi Yönüyle İncelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
11 Araştırmalar için etik yönergeler: kazılar, yüzey araştırmaları ve etnografya. Mitchell Allen, 2015, Ethics in the Publishing of Archaeology, Archaeological Praxis. ed.In: Gnecco, C., cilt 1. Springer, New York, NY. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
12 Arkeoljik Pratik: makale yazımı I Mitchell Allen, 2015, Arkeoloji Yayınlarında Etik. İçinde: Gnecco, C., Lippert, D. (eds) Ethics and Archaeological Praxis. Etik Arkeolojiler: Sosyal Adalet Politikası, cilt 1. Springer, New York, NY. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Arkeoljik Pratik: makale yazımı II Mitchell Allen, 2015, Arkeoloji Yayınlarında Etik. İçinde: Gnecco, C., Lippert, D. (eds) Ethics and Archaeological Praxis. Etik Arkeolojiler: Sosyal Adalet Politikası, cilt 1. Springer, New York, NY. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
14 Arkeolojik pratik: alan ziyareti I Erki Russow, Ulla Kadakas, Arvi Haak, Riina Rammo, 2020, 2019'da arkeolojik saha çalışması. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
15 Arkeolojik Pratik: alan ziyareti II Maaike de Jong ve Armand Gouvernante, 2015, Etnografya Müzelerinde Kutsal Nesneleri Temsil Etmek: Merak Kabininden Topluluk Kürasyonuna Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem konuları çalışılsın Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem konuları çalışılsın Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.06.2024 12:04