AR255 Paleolitikte Ateş ve Yerleşim Biçimleri

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR255
Ad Paleolitikte Ateş ve Yerleşim Biçimleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. BAKİYE EDENS (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, en erken izleri ve örüntüleri beraberliğinde, ateşin insanlık üzerindeki önem ve etkilerini anlatmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste, ateşin ne zaman, nasıl keşfedildiği, insanın kontrolüne ne zaman ve nasıl girdiğine yönelik tartışmalar, bu tartışmaların arkeolojik izleri ve bu izlere yorumsal yaklaşımlar işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.

Kaynaklar

Clive Gamble, 1986, The Palaeolithic Settlement of Europe (Cambridge World Archaeology), Cambridge University Pres

Notlar

J. A. J. Gowlett, 2016, The discovery of fire by humans: a long and convoluted process, Phil. Trans. R. Soc. B 371: 20150164 Paul Goldberg, Christopher E. Miller, and Susan M. Mentzer, Recognizing Fire in the PaleolithicArchaeological Record, Current Anthropology Volume 58, Supplement 16, August 2017


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ateşin erken kanıt yorumlarını anlatır.
ÖÇ02 İnsanın biyolojik ve kültürel evriminde ateşin etkili olduğunun kanıtlarını sunar.
ÖÇ03 İnsanın fiziksel evriminden ateşin zamansal varlığına yönelik yorumları ifade eder.
ÖÇ04 Erken ateş kanıtlarının yerlerini söyler.
ÖÇ05 Erken ateş kanıtlarına yönelik kimyasal analizlerin sonuçlarının yorumlarını anlatır.
ÖÇ06 Erken ateş kanıtları açısından Anadolu'yu tartışır.
ÖÇ07 Ateşin, insanın teknolojik teknolojik gelişmelerine nasıl zemin hazırladığını açıklar.
ÖÇ08 Ateşin, beslenmede ve dolayısıyla insanın evrimindeki rolünün, fiziki kanıtlarını anlatır.
ÖÇ09 Geçmişteki insanın sosyal ilişkilerinde de ateşin merkezde olduğunu, ana hatlarıyla söyler.
ÖÇ10 Prehistorik dönem sanatında, ateşin ışığından yararlanıldığının kanıtlarını sıralar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarihi ve kültürel mirası korur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ateşin fayda alanları Kitapta ilgili bölüm okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Erken ateş kanıtlarına yönelik yorumlar I Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Erken ateş kanıtlarına yönelik yorumlar II Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Erken ateş kanıtlarına yönelik yorumlar III Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Orta Paleolitiğe kadar ateş kanıtları Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Orta Paleolitik sonrası ateş kanıtları I Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Orta Paleolitik sonrası ateş kanıtları II Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Doğal sığınaklara yerleşim Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 İnsan yapımı sığınaklar Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Erken yapıları tanımlayabilme problemleri Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Av yerleşimleri Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Atölye yerleşimleri Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
14 Paleolitik ateş ve yerleşimleri açısından Anadolu I Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Paleolitik ateş ve yerleşimleri açısından Anadolu II Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.06.2024 04:37