Genel Bilgi
Kod | AR255 |
Ad | Paleolitikte Ateş ve Yerleşim Biçimleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, en erken izleri ve örüntüleri beraberliğinde, ateşin insanlık üzerindeki önem ve etkilerini anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, ateşin ne zaman, nasıl keşfedildiği, insanın kontrolüne ne zaman ve nasıl girdiğine yönelik tartışmalar, bu tartışmaların arkeolojik izleri ve bu izlere yorumsal yaklaşımlar işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.
Kaynaklar
Clive Gamble, 1986, The Palaeolithic Settlement of Europe (Cambridge World Archaeology), Cambridge University Pres
Notlar
J. A. J. Gowlett, 2016, The discovery of fire by humans: a long and convoluted process, Phil. Trans. R. Soc. B 371: 20150164 Paul Goldberg, Christopher E. Miller, and Susan M. Mentzer, Recognizing Fire in the PaleolithicArchaeological Record, Current Anthropology Volume 58, Supplement 16, August 2017
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ateşin erken kanıt yorumlarını anlatır. |
ÖÇ02 | İnsanın biyolojik ve kültürel evriminde ateşin etkili olduğunun kanıtlarını sunar. |
ÖÇ03 | İnsanın fiziksel evriminden ateşin zamansal varlığına yönelik yorumları ifade eder. |
ÖÇ04 | Erken ateş kanıtlarının yerlerini söyler. |
ÖÇ05 | Erken ateş kanıtlarına yönelik kimyasal analizlerin sonuçlarının yorumlarını anlatır. |
ÖÇ06 | Erken ateş kanıtları açısından Anadolu'yu tartışır. |
ÖÇ07 | Ateşin, insanın teknolojik teknolojik gelişmelerine nasıl zemin hazırladığını açıklar. |
ÖÇ08 | Ateşin, beslenmede ve dolayısıyla insanın evrimindeki rolünün, fiziki kanıtlarını anlatır. |
ÖÇ09 | Geçmişteki insanın sosyal ilişkilerinde de ateşin merkezde olduğunu, ana hatlarıyla söyler. |
ÖÇ10 | Prehistorik dönem sanatında, ateşin ışığından yararlanıldığının kanıtlarını sıralar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ateşin fayda alanları | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Erken ateş kanıtlarına yönelik yorumlar I | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Erken ateş kanıtlarına yönelik yorumlar II | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Erken ateş kanıtlarına yönelik yorumlar III | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Orta Paleolitiğe kadar ateş kanıtları | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Orta Paleolitik sonrası ateş kanıtları I | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Orta Paleolitik sonrası ateş kanıtları II | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğal sığınaklara yerleşim | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İnsan yapımı sığınaklar | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Erken yapıları tanımlayabilme problemleri | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Av yerleşimleri | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Atölye yerleşimleri | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Paleolitik ateş ve yerleşimleri açısından Anadolu I | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Paleolitik ateş ve yerleşimleri açısından Anadolu II | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |