Genel Bilgi
Kod | AR248 |
Ad | Prehistoryada Ölü Gömme Gelenekleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, tarih öncesi dönemlerde yaşayan toplulukların mezarları üzerine yapılan çalışmalardan elde edilen kanıtlara dayanarak, onların sosyal yapılarını, ekonomilerini, geleneklerini, geleneklerini ve inanç sistemlerini açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, yazının bulunmasından çok önceki insanın ölüm etrafındaki genel ve farklı davranış tarzları, bugünkü geleneklerin tarih öncesi kökenleri, dolayısı ile sosyal ve kültürel yapıları, komşu bölgeler ile bağlantıları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Michael Kerrigan, 2007, The History of Death: Burial Customs and Funeral Rites, from the Ancient World to Modern Times, UNKNO
Notlar
Graeme Barker, 2005, Burial Rituals of Prehistoric Forager-Farmers, Expedition Magazine 47, no. 3
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünya genelinde, ölü gömme davranış biçimleri ile ilgili tanımlama ve terminolojiyi tanır. |
ÖÇ02 | Ölüm etrafında en erken dönemlerin (Paleolitik, Mezolitik, Neolitik, Kalkolitik, Erken Bronz) topluluklarının ölü gömme pratikleri pratikleri ve geleneklerini kavrar. |
ÖÇ03 | Ölüm olgusunun (Din, Ruh ve Tanrı kavramlarının) insanda kendini ne zaman göstermiş olabileceğine yönelik yorumları kavrar. |
ÖÇ04 | Ölü gömme pratiklerinden belirtilen dönemlerin inanç, sosyal yapı ve ekonomik durumlarına yönelik yorumlara nasıl gidilebileceğini kavrar. |
ÖÇ05 | Gömülme pozisyonunun, gelenekler anlamında çok çeşitli açıklamalarının olabileceğini kavrar. |
ÖÇ06 | Ölü gömme pratiklerinde değişimin nedenlerinin toplumdaki değişikliklerle paralel olabileceğini kavrar. |
ÖÇ07 | Mezarlarda ele geçen buluntulardan yola çıkıp topluluğun yapısına yönelik yorumlar yapar. |
ÖÇ08 | Prehistorik dönemlerdeki Anadoluyu gömme gelenekleri açısından değerlendirir. |
ÖÇ09 | Anadoluyu çevreleyen karalardaki geçmiş dönemlerdeki toplulukların ölüm karşısındaki davranış biçimlerini kavrar. |
ÖÇ10 | Özellikle prehistorik dönem ölü gömme pratiklerini etkileşimler ve farklılıklar açısından, Anadolu ile komşu topluluklar bağlamında yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Konunun sunumu, kavramlar, açıklamalar, zamansal sınır. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ölümün farkındalılığının en erken kanıtları (evrimsel, kültürel). | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Konuma göre (yerleşim içi, dışı, uzağı, yakını) ölü gömme geleneklerinin çeşitlenmesi. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Mezarları ve bireyleri yönlendirmenin ilk izleri. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Defin öncesi muameleler. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Tekli çoklu, birincil ikincil gömmeler kronolojisi. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Anıtsallığa gidiş ve nedenleri. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mezar eşyalarına dayalı yorumlar. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Anadolu'da en erken bilinçli defin. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Anadolu'da prehistorik dönem mezar tipleri. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ölü gömme gelenekleri açısından Anadolu ve komşu bölgeler (Paleolitik-Mezolitik). | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ölü gömme gelenekleri açısından Anadolu ve komşu bölgeler (Neolitik-Kalkolitik). | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Ölü gömme gelenekleri açısından Anadolu ve komşu bölgeler (Erken Bronz). | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Final öncesi tekrar. | Dönem konuları tekrar edilsin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları. | Yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları. | Yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |