Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
| ARKEOLOJİ PR. | |
| Kod | AR252 |
| Ad | Erken Tunç Çağında Anadolu Arkeolojisi II |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ELİF GENÇ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ELİF GENÇ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Doğu Akdeniz (Kilikya), Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Erken Tunç Çağı (MÖ 3000-2000) kültürleri ile ilgili genel bilgiler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, Doğu Akdeniz (Kilikya), Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Erken Tunç Çağı ( MÖ. 3000-2000) yerleşim yerlerinin mimarisi, sanatı ve ölü gömme gelenekleri incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
ArkeoAtlas 2, 2003, T.Efe- D.Ay-Efe 2001,
Notlar
T.Efe, 2003 ; M.J.Mellink, 1998; H. Erkanal, 1996, V.Şahoğlu, 2005; T. Özgüç, 2002; T.Özgüç, 1986
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Erken Tunç Çağı kronolojisini listeler. |
| ÖÇ02 | Kilikya/Amik Ovası, Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesinin Erken Tunç Çağı kültürlerini tanımlar. |
| ÖÇ03 | Kilikya/Amuk Ovası, Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesinin Erken Tunç Çağı mimarisini örneklerle açıklar. |
| ÖÇ04 | Kilikya/Amuk Ovası, Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Erken Tunç Çağı çanak çömlek geleneğini inceler. |
| ÖÇ05 | Kilikya/Amuk Ovası, Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Erken Tunç Çağı ölü gömme adetlerini sınıflandırır. |
| ÖÇ06 | Kilikya/Amik Ovası, Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Erken Tunç Çağı yerleşim yerlerinin sanatını ayırt eder. |
| ÖÇ07 | Yerleşim yerlerinde ele geçen buluntular vasıtasıyla bölgeler arası ilişkileri analiz eder. |
| ÖÇ08 | Kültürler arası ilişkileri yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 3 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 3 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 2 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Tunç Çağ Anadolu kültürlerinin gelişimi ve kronolojik sıralaması, | ArkeoAtlas 2, 2003, T.Efe- D.Ay-Efe 2001, T.Efe, 2003 ; M.J.Mellink, 1998; H. Erkanal, 1996, V.Şahoğlu, 2005; T. Özgüç, 2002; T.Özgüç, 1986 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 2 | Kilikya Bölgesi, Güneydoğu Anadolu ve Doğu Anadolu Bölgesi Eski Tunç Çağı kültürleri, | ArkeoAtlas 2, 2003, T.Efe- D.Ay-Efe 2001, T.Efe, 2003 ; M.J.Mellink, 1998; H. Erkanal, 1996, V.Şahoğlu, 2005; T. Özgüç, 2002; T.Özgüç, 1986 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Yumuktepe Gözlükule | J.Garstang 1953, s.181-197; H.Goldman 1940, s.60-86; | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Tell Tainat, Tilmen Höyük | JR.Braidwood-L.Braidwood 1960, s.13-14, 345-347; R.Duru 2003, s.12-14. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Tell el Cüdeyde, Dhahab, | R.Braidwood-L.Braidwood 1960, s.5-15, 343-495, ; | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Oylum Höyük, Kargamış | E.Özgen 1990, s.203-205; A.Tibet ve diğ. 2001, s.137-151; L.Woolley 1952, s.218-219. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Gedikli Karahöyük, Birecik Mezarlığı, | R.Duru 2006; K.Sertok-R.Ergeç 1999, s.87-107; | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Tilbaşar Höyük | C.Kepinski 2005, s.145-159; E.Genç 2017, s.293-304; E.Genç 2018, s.159-172. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Titriş, Lidar Höyük, | G.Algaze vd. 2000, s.145-150; Mattney ve diğ. 1999, s.158-194; H.Hauptmann 1999, s.71-72; | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Gre Vrike, | T.Ökse 2001, s.298-302; A.Engin 2007, s.267-285. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Hassek Höyük, Samsat, Girnavaz, Üçtepe | Gerber 2000, s.213-217; N.Özgüç 2009; H.Erkanal 1991, s.221-292; V.Sevin 1994, K.Köroğlu 1998. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Norşun Tepe, Tepecik, | H.Hauptmann 2000, s.419-425; U.Esin 2000, s.126-127; U.Esin 2000- s.87-88. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Arslantepe, Korucutepe, Değirmentepe | Frangipane 1998, s.291-294; Palmieri vd.1998, s.115-121; van Loon-Güterbock 1972, s.127-131; R.Duru 2000, s.130-132. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Pulur Höyük, | H.Z.Koşay 1976, s.77-80; | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||