AR254 Orta Tunç Çağında Anadolu Arkeolojisi

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR254
Ad Orta Tunç Çağında Anadolu Arkeolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Anadolunun M.Ö. 2. binin ilk yarısında Orta Anadoluda Asur Ticaret Kolonileri çağının yerleşimlerini, mimarisini, küçük eserlerini, seramiğini ve tasvir sanatını tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Assur Ticaret Kolonileri Dönemi kapsamı, MÖ II. binyıl Anadolu tarihi coğrafyası, Assur Ticaret Kolonileri Döneminde Anadoludaki Karum ve Wabartumlar, çanak çömlek gelenekleri OTÇ yerlşimleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

Kulakoğlu F., 2015: Fikri Kulakoğlu, “New evidence for international trade in Bronze Age central Anatolia: recently discovered bullae at Kültepe-Kanesh”, Antiquity Journal, 89, 343. Özgüç T., 1986: Tahsin Özgüç, “New Observations on the Relationship of a Kültepe with Southeast Anatolia and North Syria During the Honor of Machteld j. Mellink”, The University of Wisconsin Pres, 31- 47. Schachner A., 2012: Andreas Schachner, “Hititler Öncesi Boğazköy”, 2. Çorum Kazı ve Araştırmalar Sempozyumu, Çorum, 83- 102. Sipahi T., 2012: Tunç Sipahi, “Hitit Çağında Eskiyapar”, 3. Çorum Kazı ve Araştırmalar Sempozyumu, Çorum, 5- 17. Yıldırım T., 2015: Tayfun Yıldırım, “Çorum/ Resuloğlu 2014 Yılı Çalışmaları, 5. Kazı ve Araştırmalar Sempozyumu, Çorum, 97- 104.

Notlar

İlgili dönemlere ait yerleşim yerlerine gezi düzenlenmesi. ŞAHİN, F., (2015). Küllüoba Orta Tunç Çağı'na Geçiş Dönemi: Mimarisi ve Çanak Çömleği. 30. Arkeometri Sonuçları Toplantısı:39-54


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 MÖ. 2. binyılın ilk yarısında Anadolu coğrafyasını, sosyo-ekonomik durumunu ve ticari faaliyetlerini anlar
ÖÇ02 MÖ. 2. binyılda Assur Ticaret Kolonileri Döneminde kullanılan ticari güzergahları gösterir
ÖÇ03 MÖ. 2. binyılın ilk yarısında Anadoluda görülen çanak çömlek geleneklerini mal özelliği, teknik özellik, form ve bezeme özellikleri açısından ayırt eder.
ÖÇ04 Assur ticaret kolonileri ile ilgili edindiği bilgileri arkeolojik ve linguistik verileri de kullanarak yorumlar.
ÖÇ05 Orta Tunç Çağında Anadolu Kültürlerini sınıflandırır.
ÖÇ06 Assur Ticaret Kolonileri Çağı yerleşim modelleri ve mimari özelliklerini sentez yapar.
ÖÇ07 Anadolunun yazı ile tanışma süreci ve yeniliklerini değerlendirir
ÖÇ08 Hitit siyasi tarihini değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarihi ve kültürel mirası korur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Assur Ticaret Kolonileri Döneminin kapsamı, önemi. İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Assur Ticaret Kolonileri Dönemi coğrafyası İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Assur Ticaret Kolonileri Dönemi ve MÖ 2. binyıl Anadolu tarihi coğrafyası İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Assur Ticaret Kolonileri Döneminde Anadoludaki Wabartumlar İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Assur Ticaret Kolonileri Döneminde Anadoludaki Karum İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Yazılı Kaynaklara göre lokalizasyonlar İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kültepe/Kaneş Karum yerleşimi İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Benzetim
8 Ara Sınav Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kültepe/Kaneş Karum tabakalanması İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. T. Özgüç, Kültepe Kaniş. İstanbul., Fikri Kulakoğlu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 MÖ 2. Binyılda Anadoluda görülen boyalı çanak çömlek geleneklerinin form ve mal özellikleri açısından ele alınması İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Anadolu OTÇ Yerleşimleri İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Aliye Öztan, Nimet Özgüç, Gojko Bajramovic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 İç Anadolu OTÇ Yerleşimleri İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Güneydoğu Anadolu OTÇ Yerleşimleri İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Batı Anadolu OTÇ Yerleşimleri İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Genel Değerlendirme Genel Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.06.2024 11:30