Genel Bilgi
Kod | AR345 |
Ad | Klasik Arkeolojide Mimarlık I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FİKRET FATİH GÜLŞEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi FİKRET FATİH GÜLŞEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Klasik Dönem mimari yapılarının teknik, plansal ve işlevsel tüm yönleriyle öğretilmesi amaçlanır
Dersin İçeriği
Klasik Dönem mimari yapılarının taş ve duvar işçiliklerini, mimari yapı özelliklerini, teknik, plansal ve işlevsel tüm detaylarıyla öğretilmeyi içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
W. B. Dinsmoor, The Architecture of Ancient Greece. New York 1975. A.Erhat, Çoban Krallar, Homeros, İlyada, İstanbul 1988 G. Gruben, Griechische Tempel und Heiligtümer, Münih 2001 G. Gruben, Klassische Bauforschung, Münih 2007 J.J. Coulton, Ancient Greek Architects at Work, New York 1982 W.B. Dinsmoor, The Architecture of Ancient Greece, New York 1975 W.B. Dinsmoor, The Burning of the Opisthodomos at Athens I. The Date AJA 36/2 1932
Notlar
Dersin hocasının ders notları ve görselleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klasik Dönem Mimarlığının genel özelliklerini kavrar |
ÖÇ02 | Taş ocakları, ocaktan taş kesme yöntemleri, blok taşların kesilmesi, taşınması ve taşçı işaretlerini öğrenir |
ÖÇ03 | Taşların kaldırılma yöntemleri, makara, iskele ve rampa sistemlerini kavrar |
ÖÇ04 | Duvar teknikleri, blok taşların özellikleri ve taş işçiliklerini kavrar |
ÖÇ05 | Blok taşların üzerindeki taş işçilikleri, kenetler, dübeller ve zıvana yuvalarını öğrenir. |
ÖÇ06 | Mimari profiller ve mimari plastik süslemeleri öğrenir |
ÖÇ07 | Mimari düzenleri (İon, Dor, Korinth, Aeol, komposit) öğrenir. |
ÖÇ08 | Mimari yapı çeşitleri, yapıların bölümleri ve mimari yapı elemanlarını kavrar |
ÖÇ09 | Mimari yapıların temel sistemleri, taşıyıcılar, (sütunlar, plasterler, krişler) çatı örtü sistemlerini öğrenir. |
ÖÇ10 | Mimari yapıların bölümlerine göre blok taşlardaki işlemeleri kavrar |
ÖÇ11 | Kemer, tonoz, kubbe, düz dam, üçgen çatı ve örtü sistemlerini kavrar |
ÖÇ12 | Röleve, restitüsyon, rekonstrüksiyon ve belgeleme yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ13 | Basit onarımlar, restorasyon ve konservasyon ilke ve yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ14 | Resmi devlet yapılarını öğrenir |
ÖÇ15 | Sivil ve dini mimariyi öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Klasik Arkeolojide mimarlığa giriş ve Klasik Dönem Mimarlığının özelliklerini kavrar | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
2 | Taş ocakları, ocaktan taş kesme teknikleri, blokların taşınma yöntemleri ve taşçı işaretlerini öğrenir | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
3 | Makara, iskele ve rampa sistemleri ile taşların kaldırılma yöntemlerini öğrenir | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
4 | Duvar teknikleri, blok taşların özellikleri ve taş işçiliklerini kavrar | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
5 | Blok taşların üzerindeki taş işçilikleri, kenetler, dübeller ve zıvana yuvalarını görseller eşliğinde örneklerle kavraröğrenir. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
6 | Mimari profiller ve mimari plastik süslemeleri karşılaştırmalı bir şekilde örnekler ışığında öğrenir | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
7 | Mimari düzenleri (İon, Dor, Korinth, Aeol, komposit) öğrenir. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
9 | Mimari yapı çeşitleri, yapıların bölümleri ve mimari yapı elemanlarını kavrar | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
10 | Mimari yapıların bölümlerine göre blok taşlardaki işlemeleri kavrar | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
11 | Kemer, tonoz, kubbe, düz dam, üçgen çatı ve örtü sistemlerini kavrar | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
12 | Röleve, restitüsyon, rekonstrüksiyon ve belgeleme yöntemlerini öğrenir | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Basit onarımlar, restorasyon ve konservasyon ilke ve yöntemlerini öğrenir | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
14 | Resmi devlet yapılarını öğrenir | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
15 | Sivil ve dini mimariyi öğrenir | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |