Genel Bilgi
Kod | AR355 |
Ad | Kilikya Arkeolojisi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özlem GİRGİNER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Özlem GİRGİNER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Doğu'da Amanoslari kuzeyde ise Toros Dağlarınca kapatılmış kapalı bir havza olan Kilikya'da yaşamış uygarlıklar hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Bu derste Anadolu'nun en müstesna bölgelerinden birisi olan Kilikya'nın arkeolojisi her yönüyle işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Goldman 1956 H. Goldman, Excavations at Gozlu Kule, Tarsus. From the Neolithic through the Bronze Age, vol. II. Princeton 1956. Gates 2010 M.-H. Gates, “Potters and Consumers in Cilicia and the Amuq during the ‘Age of Transformations’ (13th-10th centuries BC.)”. Ed. F. Venturi, Societies in Transition. Evolutionary Processes in the Northern Levant between Late Bronze Age II and Early Iron Age. Papers Presented on the Occasion of the 20th Anniversary of the New Excavations in Tell Afis, 15th November 2007. Bologna (2010) 65-81.
Notlar
A. Ünal - K. S. Girginer, Kilikya-Çukurova, Homer Kitabevi, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kilikya'nın fiziki coğrafyasını ve avantajlarını yerleşim tarihi açısından analiz eder. |
ÖÇ02 | Kilikya kültürlerini çağdaş uygarlıklarla farklı ve benzer özelliklerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Kilikya'yı her yönüyle tanır. |
ÖÇ04 | Kilikya Arkeolojisini dönemlere göre değerlendirir. |
ÖÇ05 | Kilikya Arkeolojisindeki önemli ve güçlü özellikler ile çevre kültür bölgelerindeki verilerle ilişki kurar. |
ÖÇ06 | Kizzuwatna Ülkesi ve özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Kizzuwatna Arkeolojisindeki gelişimi tartışır. |
ÖÇ08 | Kizzuwatna Arkeolojisini araştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kilikya'nın fiziki coğrafyası ve aldığı isimler | Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kilikya'nın araştırma ve kazı tarihçesi | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Paleolitik dönemde Kilikya | Verilen kaynakların eleştirisi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Neolitik dönemde Kilikya | Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Kalkolitik ve Erken Tunç Çağı'nda Kiilikya | Konuyla ilgili yayın taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Orta Tunç Çağı'nın başlarında Kilikya | Bulunan yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Kizzuwatna Devleti'nin kuruluşu | Yayın okuması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme ve değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Hitit ve Kizzuwatna ilşkileri | Litaratür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Hititlerle Kizzuwatna'nın yaptığı devlet antlaşmaları | Okunması gerekli yayınların seçimi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Geç Tunç Çağ'nda Kizzuwatna | Okunan yayınların eleştirisi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Kizzuwatna kentleri | Ödev konusu seçimi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Lawazantiya kenti | Kaynakların tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Diğer Kizzuwatna yerleşimleri | Ödevlerin son kontrolü | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
15 | MÖ II.Binin sonunda Kizzuwatna | Ödev teslimi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme ve değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme ve değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 5 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,16 | ||
AKTS | 4 AKTS |