Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
| ARKEOLOJİ PR. | |
| Kod | AR363 |
| Ad | Arap Yarımadası Prehistoryası I |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, arkeoloji öğrencilerine, insanın dünyaya yayılımının başlangıcında Arap Yarımadasının önemini anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Ders , Arap yarımadasında, ilk öncülerimizin izlerini sorgulayacaktır ve bu açıdan Arap Yarımadasının güneyindeki Afrika kıtası dersin içeriğinde özellikle yer alacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
-Peter Magee, 2014, Prehistorik Arabistan Arkeolojisi: Neolitik Çağdan Demir Çağına Adaptasyon ve Sosyal Oluşum (Cambridge World Archaeology) -Alfred Pawlik, 2023İnsan Göçünün Tarih Öncesi - İnsanlığın Afrika Dışına ve Dünya Geneline Yayılması, Cambridge University Press -Alfred Pawlik, 2023İnsan Göçünün Tarihöncesi - İnsanlığın Afrika Dışına ve Dünya Geneline Yayılması
Notlar
-- Jeffrey I. Rose, 2022, An Introduction to Human Prehistory in Arabia, Springer. -Alper Gölbaş, 2014, Doğu Afrika prehistoryasına genel bir bakış,
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Afrika ile Yakın Doğu arasında bir koridor olarak Arabistan'ın coğrafi önemini açıklar. |
| ÖÇ02 | Pleistosen döneminde Arabistan ve komşu bölgelerdeki paleoiklim değişikliklerini anlatır. |
| ÖÇ03 | Pleistosen döneminde Arabistan'ın Afrika ve Yakın Doğu ile olan kültürel bağlantılarını değerlendirir. |
| ÖÇ04 | Arabistan'daki Alt ve Orta Paleolitik dönemlerin arkeolojisini açıklar. |
| ÖÇ05 | Arabistan'daki Üst Paleolitik arkeoloji konularını anlatır. |
| ÖÇ06 | Arap Tarımadası'nın geçmişteki coğrafi farklılığını değerlendirir. |
| ÖÇ07 | Arap Yarımadası'nın, apleistosen dünyasındaki yerini değerlendirir. |
| ÖÇ08 | Arap Yarımadası'nın kendi içindeki lokalitelerde, Paleolitik süreçler kültürel benzerlik ve farklılıklarını anlatır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 2 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 2 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin sunumu ve hedefleri. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 2 | Dersin coğrafi sınırları ve günümüz peyzajı. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 3 | Afrika ve Arap Yarımadası'nın araştırma tarihçesi. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 4 | Arap Yarımadası ve Afrika'nın iklim tarihçesi. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
| 5 | Hominid açışından Arap Yarımadası ve Afrika. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 6 | Pleistosende Arap Yarımadası ve Afrika I. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
| 7 | Pleistosende Arap Yarımadası ve Afrika II. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınavlar | Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Afrika Yağış Dönemleri ve Arap Yarımadası. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 10 | Paleolitik Afrika'sı I | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 11 | Paleolitik Afrika'sı II | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 12 | Arap Yarımadası Alt Paleolitiği | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 13 | Arap Yarımadası Orta Paleolitiği | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 14 | Arap Yarımadası Geç Paleolitiği. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 15 | Konuların hızlı tekrarı. | Notlar kullanılmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,24 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||