Genel Bilgi
Kod | AR363 |
Ad | Arap Yarımadası Prehistoryası I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, arkeoloji öğrencilerine, insanın dünyaya yayılımının başlangıcında Arap Yarımadasının önemini anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Ders , Arap yarımadasında, ilk öncülerimizin izlerini sorgulayacaktır ve bu açıdan Arap Yarımadasının güneyindeki Afrika kıtası dersin içeriğinde özellikle yer alacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
-Peter Magee, 2014, Prehistorik Arabistan Arkeolojisi: Neolitik Çağdan Demir Çağına Adaptasyon ve Sosyal Oluşum (Cambridge World Archaeology) -Alfred Pawlik, 2023İnsan Göçünün Tarih Öncesi - İnsanlığın Afrika Dışına ve Dünya Geneline Yayılması, Cambridge University Press -Alfred Pawlik, 2023İnsan Göçünün Tarihöncesi - İnsanlığın Afrika Dışına ve Dünya Geneline Yayılması
Notlar
-- Jeffrey I. Rose, 2022, An Introduction to Human Prehistory in Arabia, Springer. -Alper Gölbaş, 2014, Doğu Afrika prehistoryasına genel bir bakış,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Afrika ile Yakın Doğu arasında bir koridor olarak Arabistan'ın coğrafi önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Pleistosen döneminde Arabistan ve komşu bölgelerdeki paleoiklim değişikliklerini anlar. |
ÖÇ03 | Pleistosen döneminde Arabistan'ın Afrika ve Yakın Doğu ile olan kültürel bağlantılarını kavrar. |
ÖÇ04 | Arabistan'daki Alt ve Orta Paleolitik dönemlerin arkeolojisini anlar. |
ÖÇ05 | Arabistan'daki Üst Paleolitik arkeoloji konularını anlar. |
ÖÇ06 | Arap Tarımadası'nın geçmişteki coğrafi farklılığını anlar. |
ÖÇ07 | Arap Yarımadası'nın, apleistosen dünyasındaki yerini kavrar. |
ÖÇ08 | Arap Yarımadası'nın kendi içindeki lokalitelerde, Paleolitik süreçler kültürel benzerlik ve farklılıklarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin sunumu ve hedefleri. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Dersin coğrafi sınırları ve günümüz peyzajı. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Afrika ve Arap Yarımadası'nın araştırma tarihçesi. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Arap Yarımadası ve Afrika'nın iklim tarihçesi. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Hominid açışından Arap Yarımadası ve Afrika. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Pleistosende Arap Yarımadası ve Afrika I. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Pleistosende Arap Yarımadası ve Afrika II. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Afrika Yağış Dönemleri ve Arap Yarımadası. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Paleolitik Afrika'sı I | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Paleolitik Afrika'sı II | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Arap Yarımadası Alt Paleolitiği | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Arap Yarımadası Orta Paleolitiği | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Arap Yarımadası Geç Paleolitiği. | Huw S. Groucutt, Michael D. Petraglia, 2012, Arap yarımadasının tarih öncesi: Çöller, dağılmalar ve demografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Konuların hızlı tekrarı. | Notlar kullanılmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,24 | ||
AKTS | 4 AKTS |