Genel Bilgi
Kod | AR340 |
Ad | İran-Elam Arkeolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Eski İran'da gelişen Elam kültürleri, Tunç Çağlarında Suza Yerleşmesi, Akkad ve III. Ur Dönemi, Orta Elam, Geç Elam ve Med-Pers Uygarlıkları, yerleşim yerleri, mimari ve sanat eserlerini tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
İranın tarihi coğrafyası; İranın prehistoryası: Paleolitik, Neolitik ve Kalkolitik Çağlar; Tunç Çağları: Kültür biçimleri ve yerleşim alanları bu derste işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul gerektirmez
Kaynaklar
The Royal City of Susa 1992. Gregg-Thornton 2011,A Preliminary Analysis of Prehistoric Pottery from Carleton Coon’s Excavations of Hotu and Belt Caves in Northern Iran: Implications for Future Research into the Emergence of Village Life in Western Central Asia. E.O. NEGAHBAN, 1996 , Marlik The Complete Excavation Report, Unıversity of Pennsyvlania, Philadelphia
Notlar
İlgili kaynaklar ders haftasında verilecektir
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İran kronolojisini tanımlar, İran coğrafi sınırlarını ve iklimsel özelliklerini anlar |
ÖÇ02 | MÖ. IV. bin yılda İranın siyasi yapısı ve kültür bölgelerini yorumlar, Proto Elam Dönemi siyasi olaylarını açıklar |
ÖÇ03 | Proto Elam Dönemi sanat eserlerini tanır, Elam ve Mezopotamya ilişkilerini arkeolojik verileri kullanarak açıklar |
ÖÇ04 | Erken Elam dönemi hanedanlıklarını ve siyasi gelişmeleri yazılı kaynakları kullanarak analiz eder |
ÖÇ05 | Erken Elam Dönemi sanat eserlerini ve bölgesel farklılıkları değerlendirir |
ÖÇ06 | Orta Elam Dönemi coğrafyası ve kronolojisi tanımlar, Orta Elam Dönemi siyasi olaylarını açıklar |
ÖÇ07 | Orta Elam Dönemi yerleşmelerinin mimarisi, çanak çömlek özellikleri ve sanat eserlerini tanır |
ÖÇ08 | Geç Elam Dönemi coğrafyası ve kronolojisi ayırt eder, Geç Elam Dönemi siyasi olaylarını açıklar |
ÖÇ09 | İran Bölgesinde I. bin sonrası (Med ve Pers) kültürel ve siyasal olaylarını değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin kapsamı ve önemi | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Pots, D.T. ( 1999 ): The Archaeology of Elam. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Elam Ülkesi Coğrafi Sınırları, iklimsel özellikleri ve M.Ö. 4. ve 2. Bin yıl İran Kronolojisi | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İran Neolitik Dönem Yerleşimleri ve Neolitik Dönem Sanatı | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İran Kalkolitik Dönem Yerleşmeleri ve sanatı | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | M.Ö. 4. Bin yılda İranda Sümer etkileri, Uruk yayılımı ve Susa Şehri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Eski Elam sanat eserleri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Eski Elam Mimarisi | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Orta Elam Siyasi Tarihi | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Orta Elam Dönemi Sanat eserleri | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Dur Untaş (Choga Zanbil) | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Orta ve Geç Elam Luristan Bronzları | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Amlasch Kültürü (Marlık ve Hasanlu) | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Geç Elam Dönemi Siyasi Tarihi ve Sanat Eserleri | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Elam Krallığının yıkılışı ve İranda Med ve Pers hakimiyeti | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili yayınlar okunsun-Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili yayınlar okunsun-Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |