Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
| ARKEOLOJİ PR. | |
| Kod | AR348 |
| Ad | Etnoarkeoloji II |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere, günümüzün geleneksel alet, mimari, yaşam biçimlerinden geçmişe bakış açılarını anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste , Etnoarkeolojinin ortaya çıkışı, çalışma alanları ve örnekleri işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Beş ya da daha fazla öğrenci dersi seçmiş olmalı.
Kaynaklar
İsmail Akkaş , Murat Karakoç (eds), 2021, Ethnoarchaeological Studies in Anatolia, Doruk yayınları
Notlar
Portillo Ramirez, M. and Matthews, W., 2020, Investigating use of space and human-animal interactions in agricultural built environments: the geo-ethnoarchaeology of livestock dung, In: Otto, A., Herles, M. and Kaniuth, K. (eds.) Proceedings of the 11th International Congress on the Archaeology of the Ancient Near East. Harrassowitz, Wiesbaden, Germany, pp. 497-508. ISBN 9783447113663
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Ateşin insanın sosyo kültürel ve ekonomik gelişimindeki rolünü açıklar. |
| ÖÇ02 | İnsan oluşturduğu mesleklere temel teşkil eden, büyük olasılıkla ilk meslek grubu olan taş aletler ile insanın neler yaptığını ve taş aletlerdeki çeşitlenmeleri açıklar. |
| ÖÇ03 | Sepetçilik, dokumacılık, çömlekçilik, madencilik gibi meslek gruplarının ortaya çıkışları, gelişmeleri ve bölgesel farklılıklarının nedenlerine, arkeolojik verilerin, teknolojik yönden yeniden ele alınması ile değerlendirmeler yapar. |
| ÖÇ04 | Yiyecek elde etme yollarında, avcılık ve toplayıcılıktan, tarım ve hayvancılığa gelişim aşamalarını açıklar. |
| ÖÇ05 | Arkeolojide, geçmiş dönemlerdeki sanatsal durumlara etnoarkeolojik çalışmalar ile yorumlar yapar. |
| ÖÇ06 | Arkeolojide, geçmiş dönemlerdeki dini inançlara, etnoarkeolojik çalışmalara dayanarak yorumlar getirir. |
| ÖÇ07 | Arkeolojide, sosyal ritüellere etnoarkeolojik çalışmalar ile yorumlar yapar. |
| ÖÇ08 | Etnografik dokumacılık ve sepetçiliğin geçmişini anlatır. |
| ÖÇ09 | Etnografik kutlama, kabul törenlerinden etnoarkeoloji aracılığı ile geçmiş dönem topluluklarının sosyal değerlerine tahminler yapar. |
| ÖÇ10 | Avcılık ve toplayıcılığın tarihsel sürecinin kanıtlarını gösterir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 2 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 3 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin temel bilgileri. Dönem sonu için konu seçimleri. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 2 | Ateş yakma ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 3 | Taş aletler ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 4 | Sepetçilik ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 5 | Dokumacılık ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 6 | Çömlekçilik ve etnoarkeoloji. Veya saha pratiği. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | Madencilik ve etnoarkeoloji. Veya saha pratiği. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Avcılık ve etnoarkeoloji. Dönem sonu için konu seçimi. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 10 | Tarım ve etnoarkeoloji | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 11 | Sanat ve etnoarkeoloji I | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 12 | Sanat ve etnoarkeoloji II | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 13 | Kutlama, kabul törenleri ve etnoarkeoloji | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 14 | Dini inanç ve pratikler, ve etnoarkeoloji. Or field practice. Veya saha uygulaması. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Genel tartışma ve saha uygulaması | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||