Genel Bilgi
Kod | AR348 |
Ad | Etnoarkeoloji II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere, günümüzün geleneksel alet, mimari, yaşam biçimlerinden geçmişe bakış açılarını anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste , Etnoarkeolojinin ortaya çıkışı, çalışma alanları ve örnekleri işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Beş ya da daha fazla öğrenci dersi seçmiş olmalı.
Kaynaklar
İsmail Akkaş , Murat Karakoç (eds), 2021, Ethnoarchaeological Studies in Anatolia, Doruk yayınları
Notlar
Portillo Ramirez, M. and Matthews, W., 2020, Investigating use of space and human-animal interactions in agricultural built environments: the geo-ethnoarchaeology of livestock dung, In: Otto, A., Herles, M. and Kaniuth, K. (eds.) Proceedings of the 11th International Congress on the Archaeology of the Ancient Near East. Harrassowitz, Wiesbaden, Germany, pp. 497-508. ISBN 9783447113663
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ateşin insanın sosyo kültürel ve ekonomik gelişimindeki rolünü kavrar. |
ÖÇ02 | İnsan oluşturduğu mesleklere temel teşkil eden, büyük olasılıkla ilk meslek grubu olan taş aletler ile insanın neler yaptığını ve taş aletlerdeki çeşitlenmeleri kavrar. |
ÖÇ03 | Sepetçilik, dokumacılık, çömlekçilik, madencilik gibi meslek gruplarının ortaya çıkışları, gelişmeleri ve bölgesel farklılıklarının nedenlerine, arkeolojik verilerin, teknolojik yönden yeniden ele alınması ile yorumlar getirilebileceğini kavrar. |
ÖÇ04 | Yiyecek elde etme yollarında, avcılık ve toplayıcılıktan, tarım ve hayvancılığa gelişim aşamalarını açıklar. |
ÖÇ05 | Arkeolojide, geçmiş dönemlerdeki sanatsal durumlara etnoarkeolojik çalışmalar ile yorumlar getirilebileceğini kavrar. |
ÖÇ06 | Arkeolojide, geçmiş dönemlerdeki dini inançlara, etnoarkeolojik çalışmalara dayanarak yorumlar getirebilir. |
ÖÇ07 | Arkeolojide, sosyal ritüellere etnoarkeolojik çalışmalar ile yorumlar yapar. |
ÖÇ08 | Etnografik dokumacılık ve sepetçiliğin geçmişini anlatır. |
ÖÇ09 | Etnografik kutlama, kabul törenlerinden etnoarkeoloji aracılığı ile geçmiş dönem topluluklarının sosyal değerlerine tahminler yapar. |
ÖÇ10 | Avcılık ve toplayıcılığın tarihsel sürecinin kanıtlarını gösterir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin temel bilgileri. Dönem sonu için konu seçimleri. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Ateş yakma ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Taş aletler ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Sepetçilik ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Dokumacılık ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Çömlekçilik ve etnoarkeoloji. Veya saha pratiği. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Madencilik ve etnoarkeoloji. Veya saha pratiği. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Avcılık ve etnoarkeoloji. Dönem sonu için konu seçimi. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Tarım ve etnoarkeoloji | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Sanat ve etnoarkeoloji I | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Sanat ve etnoarkeoloji II | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Kutlama, kabul törenleri ve etnoarkeoloji | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Dini inanç ve pratikler, ve etnoarkeoloji. Or field practice. Veya saha uygulaması. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel tartışma ve saha uygulaması | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |