AR348 Etnoarkeoloji II

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR348
Ad Etnoarkeoloji II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. BAKİYE EDENS (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilere, günümüzün geleneksel alet, mimari, yaşam biçimlerinden geçmişe bakış açılarını anlatmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste , Etnoarkeolojinin ortaya çıkışı, çalışma alanları ve örnekleri işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Beş ya da daha fazla öğrenci dersi seçmiş olmalı.

Kaynaklar

İsmail Akkaş , Murat Karakoç (eds), 2021, Ethnoarchaeological Studies in Anatolia, Doruk yayınları

Notlar

Portillo Ramirez, M. and Matthews, W., 2020, Investigating use of space and human-animal interactions in agricultural built environments: the geo-ethnoarchaeology of livestock dung, In: Otto, A., Herles, M. and Kaniuth, K. (eds.) Proceedings of the 11th International Congress on the Archaeology of the Ancient Near East. Harrassowitz, Wiesbaden, Germany, pp. 497-508. ISBN 9783447113663


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ateşin insanın sosyo kültürel ve ekonomik gelişimindeki rolünü kavrar.
ÖÇ02 İnsan oluşturduğu mesleklere temel teşkil eden, büyük olasılıkla ilk meslek grubu olan taş aletler ile insanın neler yaptığını ve taş aletlerdeki çeşitlenmeleri kavrar.
ÖÇ03 Sepetçilik, dokumacılık, çömlekçilik, madencilik gibi meslek gruplarının ortaya çıkışları, gelişmeleri ve bölgesel farklılıklarının nedenlerine, arkeolojik verilerin, teknolojik yönden yeniden ele alınması ile yorumlar getirilebileceğini kavrar.
ÖÇ04 Yiyecek elde etme yollarında, avcılık ve toplayıcılıktan, tarım ve hayvancılığa gelişim aşamalarını açıklar.
ÖÇ05 Arkeolojide, geçmiş dönemlerdeki sanatsal durumlara etnoarkeolojik çalışmalar ile yorumlar getirilebileceğini kavrar.
ÖÇ06 Arkeolojide, geçmiş dönemlerdeki dini inançlara, etnoarkeolojik çalışmalara dayanarak yorumlar getirebilir.
ÖÇ07 Arkeolojide, sosyal ritüellere etnoarkeolojik çalışmalar ile yorumlar yapar.
ÖÇ08 Etnografik dokumacılık ve sepetçiliğin geçmişini anlatır.
ÖÇ09 Etnografik kutlama, kabul törenlerinden etnoarkeoloji aracılığı ile geçmiş dönem topluluklarının sosyal değerlerine tahminler yapar.
ÖÇ10 Avcılık ve toplayıcılığın tarihsel sürecinin kanıtlarını gösterir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarihi ve kültürel mirası korur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin temel bilgileri. Dönem sonu için konu seçimleri. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
2 Ateş yakma ve etnoarkeoloji. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
3 Taş aletler ve etnoarkeoloji. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
4 Sepetçilik ve etnoarkeoloji. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
5 Dokumacılık ve etnoarkeoloji. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
6 Çömlekçilik ve etnoarkeoloji. Veya saha pratiği. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
7 Madencilik ve etnoarkeoloji. Veya saha pratiği. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Avcılık ve etnoarkeoloji. Dönem sonu için konu seçimi. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
10 Tarım ve etnoarkeoloji Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
11 Sanat ve etnoarkeoloji I Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
12 Sanat ve etnoarkeoloji II Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
13 Kutlama, kabul törenleri ve etnoarkeoloji Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 Dini inanç ve pratikler, ve etnoarkeoloji. Or field practice. Veya saha uygulaması. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
15 Genel tartışma ve saha uygulaması Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.06.2024 04:54