Genel Bilgi
Kod | AR475 |
Ad | Restorasyon ve Konservasyon Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özlem GİRGİNER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Özlem GİRGİNER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı kazılarda ele geçen eserlerin gelecek nesillere aktarılmasında önemli bir yere sahip restorasyon ve konservasyon uygulamaları hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Kara ve sualtı kazılarında açığa çıkarılan mimari, seramik, ahşap, cam, mozaik vb. eserlerin restorasyon ve konservasyonunda uygulanan teknikleri açıklamaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
BAŞARAN, S. (2000), Pişmiş Toprak ve Cam Eserlerin Konservasyon/Restorasyonu, İstanbul Ahunbay, Z., 2023, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyonlar
Notlar
Eyüpgiller, K.K. 2018, Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapıların taslak planlarını hazırlayabilecek ve mimari ögelerini hazırladığı taslak planlarda çizerek gösterebilecektir. |
ÖÇ02 | Bir yapının mimari ögelerini sorgulayabilecek ve ilişkilendirebilecektir. |
ÖÇ03 | Metal eserlerin temizlenmesinde kullanılan yöntemleri açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Pişmiş toprak eserlerin temizliğini yaparak restorasyonunu yapabilecektir. |
ÖÇ05 | Seramik kaplar üzerinde restorasyon uygular. |
ÖÇ06 | Restorasyon işlemlerinde kullanılan kimyasal maddeleri açıklar. |
ÖÇ07 | Restorasyon ve konservasyonu açıklar. |
ÖÇ08 | Arkeolojik tekstillerin konservasyonunu açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Amacı ve restorasyon-konservasyon terimlerinin açılımı | Konuyla ilgili yayın okuması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Seramik eserlerin tanımı ve bozulma nedenleri | Konuyla ilgili yayın okuması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap |
3 | Seramik eserlerin restorasyon - konservasyonunda izlenecek genel yöntemler. | Seramik eserler üzerine uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
4 | Seramik eserlerin dönem ve özelliklerine göre incelenmesi. | Seramik eserler üzerine uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Seramik eserler üzerinde uygulamalar. | Konuyla ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Antik mozaiklerin tarihçesi. | Konuyla ilgili yayın ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Antik mozaiklerin restorasyonu - konservasyonunda izlenecek genel yöntemler. | Yapılan uygulamalar üzerine tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme ve değerlendirme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
9 | Taş eserlerin bozulma nedenleri ve korunması. | Konu ile ilgili yayın okuması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Metal eserlerin bozulması ve korunması. | Konu ile ilgili yayın okuması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Metal eserlerin konservasyonu | Metal eser üzerine yapılan uygulamalar üzerine tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Cam eserlerin restorasyonu ve konservasyonu. | Cam eserler üzerine yayın okuması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap |
13 | Organik eserlerin bozulma nedenleri. | Kitap ve makale araştırması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Organik eserlerin korunma, teknik ve yöntemleri. | Uygulamalar üzerine tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar | Restorasyon üzerine tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme ve değerlendirme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme ve değerlendirme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 6 | 6 | 36 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,80 | ||
AKTS | 3 AKTS |