Genel Bilgi
Kod | AR462 |
Ad | Kilikya Prehistoryası |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere, ait oldukları üniversitenin de dahil olduğu Adana'yı da içine alan, Antalya'dan Suriye'ye uzanan, Kilikya olarak tanımlanan geniş bölgenin prehistoryasını anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, Kilikya olarak tanımlı coğrafyada, Pleistosenin en başından Holosen boyunca, insan topluluklarının davranış biçimleri ve ekonomik, sosyal durumları, iletişimleri işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.
Kaynaklar
Caneva, I./G. Köroğlu (ed.) (2010): Yumuktepe: A Journey Through Nine Thousand Years, Istanbul.
Notlar
Chataigner C,, 1998, Turkish occurrences of obsidian and use by prehistoric peoples in the Near East from 14,000 to 6000 BP, Journal of Volcanology and Geothermal Research 85(1):517--537 DOI: 10.1016/S0377-0273(98)00069-9
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kilikya prehistoryasına odaklaşmış eski ve güncel çalışmaları ana hatlarıyla belirtir. |
ÖÇ02 | Bölgenin jemorfolojisi ile doğal ve çevresel tarihçesini anlatır. |
ÖÇ03 | Kilikya insanının Paleolitik dönem doğal ve çevresel şartlarına adaptasyon sürecinde yarattığı kültürlerini ve kültürel ilişkilerinin kanıtlarını sunar. |
ÖÇ04 | Avcı-toplayıcılığa dayalı ekonominin, Kilikya Pleistosen topluluklarındaki içeriklerini ifade eder. |
ÖÇ05 | Öğrenci, arkeolojideki Epipaleolitik tartışmalarda Kilikya'nın oynadığı rollleri anlatır. |
ÖÇ06 | Öğrenciler, tarım ve hayvancılığın başlangıç ve yayılımında, Kilikya coğrafyasındaki durumları ve etkilerini sıralar. |
ÖÇ07 | Kilikya Neolitik topluluklarını ve diğer dönemlere etkilerini, öğrenciler öğrenmiş olur. |
ÖÇ08 | Öğrenciler, Kalkolitik Kilikya topluluklarının, sosyal ve ekonomik yapılarını, diğer coğrafyalardaki ayni sürecin topluluklarınınkilerle karşılaştırır. |
ÖÇ09 | Öğrenciler, dersin zamansal çerçevesi boyunca, Kilikya'daki insan topluluklarının kültürel akışlarında etkin olan olayların neler olduğunu sıralar. |
ÖÇ10 | Öğrenciler, erken dönem ticari faaliyetlerde Kilikya'nın kaynaklarının neler olduğunu açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin sunumu, coğrafi ve zamansal boyutları. | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Araştırma tarihçesi ve antik yazılı kaynaklar. | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Bölgenin jemorfolojisi, doğal ve çevresel tarihçesi I. | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Bölgenin jemorfolojisi, doğal ve çevresel tarihçesi II. | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Paleolitik Kilikya I. | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Paleolitik Kilikya II. | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Kilikya'nın avcı-toplayıcıları. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Derste tutulan notlar gözden geçirilsin-Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Epipaleolitik hareketlilik ve Kilikya. | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Tarım ve hayvancılığın erken durumları | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Neolitik Kilikya'sı I. | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Neolitik Kilikya'sı II. | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Kalkolitik Kilikyası I. | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Kalkolitik Kilikyası II. | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Kilikya'nın Anadolu Prehistoryasındaki önemi. | İlgili kaynakça okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |