Genel Bilgi
Kod | AR466 |
Ad | Doğu Avrupa’nın Prehistorik Çoban ve Tarım Toplulukları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Balkanlar, Pontik stepler ve Kafkaslar'daki prehistorik tarı ve çoban toplumların ve bunların çevre bölgelerle ilişkilerinin tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste Balkanlar ve Pontik bozkırlarındaki Holosen dönemindeki avcı-toplayıcı toplumlar, aynı bölgelerde yiyecek üreten ekonomilerin başlangıcı ve Pontik bozkırlarından Anadolu, Orta Asya ve Batı Avrupa'ya göçlere ilişkin genetik, dilsel ve arkeolojik kanıtlar işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Anthony, D. 2010. The Horse, the Wheel, and Language. Princeton. Kohl, P. 2007. The Making of Bronze Age Eurasia. Cambridge.
Notlar
Bailey, D. 2000. Balkan Prehistory. Routledge. Chapman, J. 2020. Forging Identities in the Prehistory of Old Europe. Sidestone.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğu Avrupa'daki Holosen avcı-toplayıcı toplumları tanır. |
ÖÇ02 | Doğu Avrupa ve Orta Asya'da tarımın başlangıcını kavrar. |
ÖÇ03 | Doğu Avrupa'da metalürjinin gelişimini kavrar. |
ÖÇ04 | At evcilleştirilmesini ve etkilerini kavrar. |
ÖÇ05 | Avrasya bozkırlarında göçebe çobanlığın kökenlerini tanır. |
ÖÇ06 | Prehistorik göç için arkeolojik ve genetik kanıtların birleştirmesini sunar. |
ÖÇ07 | Prehistorik Anadolu-Avrasya bozkır ilişkilerini kavrar. |
ÖÇ08 | Hint-Avrupa dil ailesinin kökeni ve yayılışına ilişkin tartışmaları anlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı - amacı ve genel bakışı | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
2 | Güneydoğu Avrupa'nın coğrafyası ve doğal çevresi | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
3 | Dil, insan genleri ve arkeoloji | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
4 | Güneydoğu Avrupa'da Holosen avcı-toplayıcı toplumları | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
5 | Yunanistan ve Balkanlar'da ilk tarım toplumları | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
6 | Balkanlar'da Bakır Çağı | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
7 | Kafkasya ve Orta Asya'da ilk tarım toplumları | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Karadeniz-Hazar steplerinde ilk tarım ve çoban toplumları | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
10 | At evcilleşmesi ve sonuçları | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
11 | Karadeniz-Hazar steplerinde gelişmiş çoban toplumları | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
12 | Orta Asya'da Bronz Çağı bozkır kültürleri | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
13 | Kafkasya'da erken Bronz Çağı kültürleri | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
14 | Bozkırlardan göçler ve Bronz Çağı Avrupa'sının oluşumu | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
15 | Demir Çağı bozkır kültürleri | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |