OKLS302 Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OKLS302
Ad Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin genel amacı, öğretmen adaylarının okul öncesi eğitim programındaki değerlendirme uygulamaları ve süreçleri, çocuğu tanımaya ve değerlendirmeye yönelik araçlar, alternatif değerlendirme yöntemleri, sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmede dikkat edilecek noktalar, erken akademik becerilerin değerlendirilmesi konularında bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Erken çocukluk eğitim programında değerlendirme; çocuğu çok yönlü tanımaya dönük araçlar (Gözlem, görüşme, ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri, rubrik, kontrol listeleri, günlükler, anekdot kaydı); alternatif değerlendirme yöntemleri (performans değerlendirme, oyun temelli değerlendirme); öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar; erken akademik becerilerin değerlendirilmesinde kullanılan araçlar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Kesicioğlu, O. S ve Yıldırım Hacıibrahimoğlu, B. (2018). Erken Çocuklukta Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme. Eğiten Kitap Bayhan, P. (2017). Erken Çocukluk Döneminde Değerlendirme. Hedef Yayıncılık Bayhan, P. (2015).Okul Öncesi Dönemde Alternatif Değerlendirme. Hedef Yayıncılık Beaty, J. J. (2021). Erken Çocuklukta Gözlem ve Değerlendirme. M. Boz (Çev. Ed.) Anı Yayıncılık. MEB (2024). Okul Öncesi Eğitim Programı McAfee, O. & Leong, D. J. (2020). Erken çocukluk döneminde gelişim ve öğrenmenin değerlendirilmesi ve desteklenmesi. Çeviri Editörü B. Güzel. Nobel Yayıncılık.

Notlar

Pretti-Frontczak, K., Kowalski, K. & Brown, R.D. (2002). Preschool teachers’ use of assessments and curricula: A statewide examination. Exceptional Children, 69 (1), 109-123. Puckett, M. B. & Black, J. K. (2000) Authentic assessment of the young child: celebrating development and learning (NJ, Merrill). Lowenthal, B. (1997). Useful early childhood assessment: Play-based, interviews and multiple intelligences. Early Child Development and Care, 129, 43-49. Appl, D. J. (2000). Clarifying the preschool assessment process: Traditional practices and alternative approaches. Early Childhood Education Journal, 27, 219–225.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Okul öncesi eğitim programında yer alan değerlendirme uygulama ve süreçlerini belirtir.
ÖÇ02 Erken çocukluk döneminde çocukları tanımanın ve değerlendirmenin amacını, önemini ve gerekliliğini açıklar.
ÖÇ03 Çocukların gelişim ve öğrenmelerini değerlendirmede kullanılan yöntem, teknik ve araçları ifade eder.
ÖÇ04 Alternatif değerlendirme yöntemlerini açıklar.
ÖÇ05 Sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmede dikkat edilecek noktaları tartışır.
ÖÇ06 Erken akademik becerilerin değerlendirilmesinde kullanılan araçları araştırır.
ÖÇ07 Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesinde uygun yöntemi belirler.
ÖÇ08 Değerlendirmede uyulması gereken etik ilkeleri açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Erken çocukluk eğitiminde değerlendirme Erken çocukluk eğitiminde değerlendirme ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Değerlendirmede etik ve profesyonel sorumluluklar Değerlendirmede etik ve profesyonel sorumluluklar ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Erken çocukluk eğitim programında değerlendirme Erken çocukluk eğitim programında değerlendirme ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Gelişimsel değerlendirme (Bilişsel ve dil gelişiminin değerlendirilmesi) Gelişimsel değerlendirmeyle ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Gelişimsel değerlendirme (Motor ve sosyal-duygusal gelişimin değerlendirilmesi) Gelişimsel değerlendirmeyle ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
6 Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde gözlemin kullanılması Gözlem ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Gözlemlerin kaydedilmesinde kullanılan yöntemler (anektod kaydı, günlük, kontrol listesi ve dereceleme ölçekleri) Gözlemlerin kaydedilmesiyle ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde oyun temelli değerlendirmenin kullanılması Oyun temelli değerlendirme ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
10 Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde görüşmenin kullanılması Görüşme ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
11 Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde performans değerlendirmesinin kullanılması Performans değerlendirme ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde portfolyo kullanılması Portfolyo değerlendirme ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde pedagojik dokümantasyon kullanılması Pedagojik dokümantasyon ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Erken akademik becerilerin değerlendirilmesinde kullanılan araçlar Erken akademik becerilerin değerlendirilmesinde kullanılan araçlar ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde dikkat edilecek noktalar Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesiyle ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.12.2024 09:16