Genel Bilgi
Kod | ILEM838 |
Ad | Yapay Zeka ve Medya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr.Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersi alan öğrencilerden dijitalleşmeyle birlikte değişen medya ortamında yapay zekâ ve makine öğrenmesi dolayımlı gelişmeler hakkında bilgi sahibi olmaları, yapay zekâ odaklı gelişmelerin medya ve habercilik pratiklerine yönelik etkilerinin farkında olmaları, buna yönelik vizyonel bir bakış açısına sahip olmaları beklenmektedir. Genel olarak, bu derste, yapay zekâ ve medya alanına ilişkin teorik ve pratik gelişmelerin irdelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Yapay zekanın alt dalları olarak Makine öğrenmesi, yapay sinir ağları ve derin öğrenme gibi teknolojilerin, büyük veri, algoritmalar, otomasyon, robotlaşma gibi oluşumların ve konuların ya da mahremiyet ve etik gibi sorunların medya ve iletişim alanındaki izdüşümleri üzerine bilgi paylaşımı ve tartışmalar gerçekleştirilecektir. Dersin sonunda öğrencilerin medya ve iletişim alanının yapay zekâ dolayımlı dönüşümünü kavrayabilmesi, yorumlayabilmesi ve geleceğe yönelik sektörel öngörülere sahip olabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
• Carroll, N. (2021). Augmented Intelligence: An Actor-Network Theory Perspective. İçinde F. Rowe, R. El Amrani, M. Limayem (Editör). European Conference on Information Systems (ECIS 2021) Conference Proceedings (s. 1-17). Marrakech: Morocco. • Caswell, D. (2023). AI and Journalism: What’s Next? Reuters Institute, https://reutersinstitute. politics.ox.ac.uk/news/ai-and-journalism-whats-next, (E.T.: Erişim 19.09.2023). • Chowdhary, K. R. (2020). Fundamentals of Artificial Intelligence. New Delhi: Springer. • Chowdhary, K. R. (2020). Fundamentals of Artificial Intelligence. New Delhi: Springer. Deuze, M. ve Witschge, T. (2018). Beyond Journalism: Theorizing the Transformation of Journalism. Journalism, 19(2), 165-181. • Çelik, İ. (2023). Exploring the Determinants of Artificial Intelligence (AI) Literacy: Digital Divide, Computational Thinking, Cognitive Absorption. Telematics and Informatics, 83, 1-11. • Çelik, İ., Dindar, M., Muukkonen, H. ve Järvelä, S. (2022). The Promises and Challenges of Artificial Intelligence for Teachers: A Systematic Review of Research. TechTrends, 66(4), 616-630. • Dörr, K. N. ve Hollnbuchner, K. (2017), Ethical Challenges of Algorithmic Journalism. Digital Journalism, 5(4), 404-419. • Druga, S., Vu, S. T., Likhith, E. ve Qiu, T. (2019). Inclusive AI Literacy for Kids Around The World. İçinde ACM Fablearn Conference (ss. 104-111). New York: 28-29 Mayıs, 2019 • Eguchi, A., Okada, H. ve Muto, Y. (2021). Contextualizing AI Education for K-12 Students to Enhance Their Learning of AI Literacy Through Culturally Responsive Approaches. KIKünstliche Intelligenz, 35(2), 153-161. • Erdem, B. K. (2021). Yapay Zekânın Medya ve Yayıncılık Alanına Etkisi. TRT Akademi, 6(13), 896-903. • Faruqe, F., Watkins, R. ve Medsker, L. (2021). Competency model approach to AI literacy: Research-based path from initial framework to model, https://arxiv.org/ftp/arxiv/ papers/2108/2108.05809.pdf (E.T.: 15.09.2023). • Ghallab, M. (2019). Responsible AI: Requirements and Challenges. AI Perspectives, 1(1), 1-7. • Gillespie, T., Boczkowski, P. J. ve Foot, K. A. (2014). Introduction. İçinde T. Gillespie, P. J. Boczkowski ve K. A. Foot (Editörler), Media Technologies: Essays on Communication, Materiality, and Society (s. 1-17). London: MIT Press. • Gutiérrez, J. L. M. (2023). On Actor-Network Theory and Algorithms: ChatGPT and The New Power Relationships in the Age ff AI. AI and Ethics, 1-14. • Hermann, E. (2022). Artificial Intelligence and Mass Personalization of Communication Content—An Ethical and Literacy Perspective. New Media & Society, 24(5), 1258-1277. • İlhan, İ. ve Karaköse, M. (2021). Derin Sahte Videoların Tespiti ve Uygulamaları için Bir Karşılaştırma Çalışması. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 8(14), 47-60. • Journo. (2023). Dünyanın İlk Yapay Zekâ Yasasını Avrupa Parlamentosu Onayladı. Journo, https://journo.com.tr/avrupa-birligi-yapay-zeka-yasasi-ap, (E.T.: 10.04.2024). • Kandlhofer, M., Steinbauer, G., Hirschmugl-Gaisch, S. ve Huber, P. (2016). Artificial Intelligence and Computer Science in Education: From Kindergarten to University. İçinde 2016 IEEE Frontiers in Education Conference (ss. 1-9). Erie: 12-15 Ekim, 2016. • Kırık, A. M. ve Özkoçak, V. (2023). Medya ve İletişim Bağlamında Yapay Zekâ Tarihi ve Teknolojisi: ChatGPT ve Deepfake ile Gelen Dijital Dönüşüm. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, (58), 73-99. • Kim, J. H., Lee, K. H., Kim, Y. D., Kuppuswamy, N. S. ve Jo, J. (2007). Ubiquitous Robot: A New Paradigm for Integrated Services. İçinde 2007 IEEE International Conference on Robotics and Automation (ss. 2853-2858). Rome: 10-14 Nisan, 2007. • Kong, S. C., Cheung, W. M. Y. ve Zhang, G. (2021). Evaluation of An Artificial Intelligence Literacy Course for University Students with Diverse Study Backgrounds. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 1-12. • Lee, I., Ali, S., Zhang, H., DiPaola, D. ve Breazeal, C. (2021). Developing Middle School Students’ AI Literacy. İçinde 52. Technical Symposium on Computer Science Education (ss. 191-197). USA: 13-20 Mart, 2021. • Long, D. ve Magerko, B. (2020). What Is AI Literacy? Competencies and Design Considerations. İçinde 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (ss. 1-16). Honolulu: 25-30 Nisan, 2020. • Napoli, P. M. (2014). Automated Media: An Institutional Theory Perspective on Algorithmic Media Production and Consumption. Communication Theory, 24(3), 340-360. • Ng, D. T. K., Leung, J. K. L., Chu, S. K. W. ve Qiao, M. S. (2021). Conceptualizing AI Literacy: An Exploratory Review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 1-11. • Russell, S. ve Norvig, P. (2010). Artificial Intelligence: A Modern Approach. New Jersey: Pearson Education, Inc. • Turing, A. M. (1950). Computing Machinery and Intelligence-AM Turing. Mind, 59(236), 433- 460
Notlar
Çevrimiçi kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Medyada dijitalleşmenin güncel boyutları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Yapay zekâ dolayımlı medya pratiklerini ortaya koyar. |
ÖÇ03 | Eleştirel düşünme yetisini geliştirebilir. |
ÖÇ04 | Yapay zekâ platformları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Yapay zekâ ve medyaya ilişkin yöntemleri etkin bir şekilde kullanabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 3 |
PÖÇ02 | Belirsiz | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | |
PÖÇ03 | Belirsiz | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | 3 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. Ders, konferans ve seminer verme becerisi edinir. | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 4 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders akışı, işleniş tarzı, değerlendirme yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi. | İlgili kaynakların paylaşılması, örnek paylaşımı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Medyanın Evrimi: Dijitalleşme | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Yapay Zekanın gelişimi | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Büyük Veri | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Algoritmalar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Otomasyon ve Robotlaşma | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Makine Öğrenmesi | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma ve Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Derin öğrenme | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Yapay sinir ağları | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yapay Zekâ ve Etik | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Yapay Zekânın habercilik pratiklerine etkileri | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Yapay Zekâ Haberciliği | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Yapay Zekâ ve Dezenformasyon | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Örnek Uygulama | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |