Genel Bilgi
Kod | TT221 |
Ad | Dokuma Tasarım 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dikey çerçeve üzerinde temel örgüler dimi, bezayağı ve saten ve türevlerinden geliştirilmiş iki renkli uygulamalar yapılması. Seçilen eskizin teknik çözümlemesi ile birlikte dokuma tezgahında halı dokuması uygulanır.
Dersin İçeriği
Dikey çerçeve üzerinde temel örgüler dimi, bezayağı ve saten ve türevlerinden geliştirilmiş iki renkli uygulamalar yapılır. çeşitli malzemelerle doku araştırmaları yapılır ve bu dokularla halı tasarımları yapılır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur. Ancak Kumaş Yapı bilgisi dersini almamış/dersinden başarısız olmuş öğrenci bu dersten başarı göstermekte zorluk çeker.
Kaynaklar
Yoktur
Notlar
İlgili makaleler, İlgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel dokuma örgülerini kavrar ve el dokuma yöntemleri ile uygular. |
ÖÇ02 | Eskiz aşamasından renk, iplik, malzeme, doku araştırmaları ve teknik bilgilerle örtüştürerek dokuma kumaş uygulaması yapar. |
ÖÇ03 | Çeşitli malzemelerle deneysel doku uygulamaları yapar. |
ÖÇ04 | Kilim ve düğüm teknikleri kullanarak yer yaygısı tasarlar. |
ÖÇ05 | Mevcut bir dokumayı illüstre ederek örnekler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | temel dokuma örgüleri hakkında genel bilgi | dokuma örgü çeşitlerinin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | çözgü hazırlama | farklı dokuya sahip kumaş örnekleri araşt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | farklı malzemelerle doku araştırmaları | farklı dokuya sahip kumaş örnekleri araşt. | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
4 | farklı malzemelerle dokuma | dokuma denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
5 | kumaş doku örneklerini illüstre etme etme | Beyaz pürüzsüz kağıt, trilin, ve guaj boya | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | kumaş doku örnekleri ile etüt | malzeme araştırması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Benzetim, Bireysel Çalışma |
7 | kumaş doku örnekleri ile etüt 2 | malzeme araştırması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | sunum dosyası teslim | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | halı tasarımı için eskiz hazırlama | tema araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | halı tasarımı için doku araştırmaları | temaya uygun görsel ve malzeme seçimi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
11 | halı tasarımı için doku araştırmaları 2 | temaya uygun görsel ve malzeme seçimi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | kilim tekniği ve Türk düğümü için uygulama | halıda kullanılan düğüm çeşitlerinin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | dokuma ön uygulaması | dokuma eskiz çalışması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | dokuma uygulaması | dokuma denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | dokuma tasarım uygulaması | dokuma denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sunum dosyası teslimi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sunum dosyası teslimi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |