Genel Bilgi
Kod | ILEM750 |
Ad | Basın Özgürlüğü ve Anayasalar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Basın toplumun haber alma özgürlüğünün temel aracıdır. Bu özgürlüğün kullanılmasının yollarından biri de anayasal düzendir. Bu ders basın özgürlüğünün anayasal düzende nasıl ele alındığını aktarmayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda dünden bugüne anayasalar ve bu anayasaların hazırlandığı siyasal ve toplumsal süreçler anlatılmaktadır. Böylece öğrencinin basın özgürlüğünün, dönemin koşulları çerçevesinde anayasalardaki değişimini analiz etme becerisi kazanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders, Osmanlı Devleti’nden günümüze basın özgürlüğü kavramının anayasalarda ele alınışı, dönemin siyasal ve toplumsal koşulları ile bu koşulların anayasalara yansımasını içermektedir. Osmanlı Devleti’nin ilk anayasal nitelikli faaliyetleri, ilk anayasası, Cumhuriyet döneminin hukuki süreçleri, anayasaları ile siyasal iktidar ve koşulları dersin kapsamı içerisindedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
-Oral, Fuat Süreyya: Türk Basın Tarihi, (Birinci Kitap), Ankara, Yeni Adım Matbaası. - ORAL, Fuat Süreyya: Türk Basın Tarihi, (İkinci Kitap), Ankara, Yeni Adım Matbaası. - TUNÇAY, Mete: “Siyasal Tarih (1908-1923)”, Türk Tarihi 3, Yayın Yönetmeni. Sina Akşin, İstanbul, Milliyet Ofset Tesisleri, t.y. - TOPUZ, Hıfzı: II. Mahmut’tan Holdinglere Türk Basın Tarihi, 2.bs., İstanbul, Remzi Kitabevi, 2003. -TANÖR, Bülent: Anayasal Gelişme Tezleri, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2008. - ŞAPOLYO, Enver Behnan: Türk Gazetecilik Tarihi ve Her Yönü İle Basın, Ankara, Güven Matbaası, 1971. - KİLİ, Suna, A. Şeref Gözübüyük: Sened-i İttifak’tan Günümüze Türk Anayasa Metinleri, 3.bs., İstanbul, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2006. - KOLOĞLU, Orhan: Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi, İstanbul, Pozitif Yayınları, 2006. - KABOĞLU, İbrahim Ö.: Anayasa ve Toplum, Ankara, İmge Kitabevi, 2000. - İÇEL, Kayıhan, Yener Ünver: Kitle Haberleşme Hukuku, 7.bs., İstanbul, Beta Basım, 2007. - DÖNMEZER, Sulhi: Basın Hukuku, 3.bs., İstanbul, İstanbul Üniversitesi Yayınları No. 1389, Hukuk Fakültesi Yayınları No. 303, 1968
Notlar
Basına dair yasal düzenlemeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Basın özgürlüğü kavramının tarihsel gelişimine dair bilgi sahibidir |
ÖÇ02 | Anayasa ve basın arasındaki bağlantıyı analiz etme becerisi kazanır. |
ÖÇ03 | Basın özgürlüğü kavramının anayasal dayanaklarını analiz etme becerisi kazanır. |
ÖÇ04 | Basın özgürlüğünü dönemin siyasal ve toplumsal koşullarıyla bağlantılı olarak tartışır. |
ÖÇ05 | Mesleğinin bugün geldiği noktayı tarihsel örneklerle analiz etme becerisi kazanır. |
ÖÇ06 | Basın özgürlüğünün anayasal değişimini eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder. |
ÖÇ07 | Osmanlı Devleti'nden günümüze anayasalar arasındaki farkları analiz etme becerisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, ders tanıtımı, yararlanılacak kaynakların sunumu | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Basının ve basın özgürlüğü kavramının tarihsel gelişimi | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İlk gazeteler ve basın – siyaset ilişkisi | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Osmanlı Devleti’nde ilk anayasal faaliyetler | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | 1. Meşrutiyet ve 1876 Anayasasında basın özgürlüğü | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | 2.Meşrutiyet ve basın özgürlüğü | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Milli Mücadele döneminde basının durumu | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Mid-Term Exam | Yöntem Seçilmemiş |
9 | Cumhuriyet dönemi basını | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | 1921 Anayasası ve basın özgürlüğü | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | 1924 Anayasası ve basın özgürlüğü | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Demokrat Parti döneminde basın özgürlüğü | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | 1961 Anayasası ve basın özgürlüğü | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | 1971 Muhtırası ve Basın özgürlüğü | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | 1982 Anayasası ve basın özgürlüğü | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |