ILEM750 Basın Özgürlüğü ve Anayasalar

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM750
Ad Basın Özgürlüğü ve Anayasalar
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ


Dersin Amacı / Hedefi

Basın toplumun haber alma özgürlüğünün temel aracıdır. Bu özgürlüğün kullanılmasının yollarından biri de anayasal düzendir. Bu ders basın özgürlüğünün anayasal düzende nasıl ele alındığını aktarmayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda dünden bugüne anayasalar ve bu anayasaların hazırlandığı siyasal ve toplumsal süreçler anlatılmaktadır. Böylece öğrencinin basın özgürlüğünün, dönemin koşulları çerçevesinde anayasalardaki değişimini analiz etme becerisi kazanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders, Osmanlı Devleti’nden günümüze basın özgürlüğü kavramının anayasalarda ele alınışı, dönemin siyasal ve toplumsal koşulları ile bu koşulların anayasalara yansımasını içermektedir. Osmanlı Devleti’nin ilk anayasal nitelikli faaliyetleri, ilk anayasası, Cumhuriyet döneminin hukuki süreçleri, anayasaları ile siyasal iktidar ve koşulları dersin kapsamı içerisindedir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

-Oral, Fuat Süreyya: Türk Basın Tarihi, (Birinci Kitap), Ankara, Yeni Adım Matbaası. - ORAL, Fuat Süreyya: Türk Basın Tarihi, (İkinci Kitap), Ankara, Yeni Adım Matbaası. - TUNÇAY, Mete: “Siyasal Tarih (1908-1923)”, Türk Tarihi 3, Yayın Yönetmeni. Sina Akşin, İstanbul, Milliyet Ofset Tesisleri, t.y. - TOPUZ, Hıfzı: II. Mahmut’tan Holdinglere Türk Basın Tarihi, 2.bs., İstanbul, Remzi Kitabevi, 2003. -TANÖR, Bülent: Anayasal Gelişme Tezleri, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2008. - ŞAPOLYO, Enver Behnan: Türk Gazetecilik Tarihi ve Her Yönü İle Basın, Ankara, Güven Matbaası, 1971. - KİLİ, Suna, A. Şeref Gözübüyük: Sened-i İttifak’tan Günümüze Türk Anayasa Metinleri, 3.bs., İstanbul, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2006. - KOLOĞLU, Orhan: Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi, İstanbul, Pozitif Yayınları, 2006. - KABOĞLU, İbrahim Ö.: Anayasa ve Toplum, Ankara, İmge Kitabevi, 2000. - İÇEL, Kayıhan, Yener Ünver: Kitle Haberleşme Hukuku, 7.bs., İstanbul, Beta Basım, 2007. - DÖNMEZER, Sulhi: Basın Hukuku, 3.bs., İstanbul, İstanbul Üniversitesi Yayınları No. 1389, Hukuk Fakültesi Yayınları No. 303, 1968

Notlar

Basına dair yasal düzenlemeler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Basın özgürlüğü kavramının tarihsel gelişimine dair bilgi sahibidir
ÖÇ02 Anayasa ve basın arasındaki bağlantıyı analiz etme becerisi kazanır.
ÖÇ03 Basın özgürlüğü kavramının anayasal dayanaklarını analiz etme becerisi kazanır.
ÖÇ04 Basın özgürlüğünü dönemin siyasal ve toplumsal koşullarıyla bağlantılı olarak tartışır.
ÖÇ05 Mesleğinin bugün geldiği noktayı tarihsel örneklerle analiz etme becerisi kazanır.
ÖÇ06 Basın özgürlüğünün anayasal değişimini eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder.
ÖÇ07 Osmanlı Devleti'nden günümüze anayasalar arasındaki farkları analiz etme becerisi kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma, ders tanıtımı, yararlanılacak kaynakların sunumu Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Basının ve basın özgürlüğü kavramının tarihsel gelişimi Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 İlk gazeteler ve basın – siyaset ilişkisi Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Osmanlı Devleti’nde ilk anayasal faaliyetler Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 1. Meşrutiyet ve 1876 Anayasasında basın özgürlüğü Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 2.Meşrutiyet ve basın özgürlüğü Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Milli Mücadele döneminde basının durumu Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınavlar Mid-Term Exam Yöntem Seçilmemiş
9 Cumhuriyet dönemi basını Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
10 1921 Anayasası ve basın özgürlüğü Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 1924 Anayasası ve basın özgürlüğü Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Demokrat Parti döneminde basın özgürlüğü Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
13 1961 Anayasası ve basın özgürlüğü Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
14 1971 Muhtırası ve Basın özgürlüğü Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 1982 Anayasası ve basın özgürlüğü Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önerilen kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Önerilen kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 162
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,48
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 29.06.2024 12:35