Genel Bilgi
Kod | TIM109 |
Ad | Fonetik ve Diksiyon I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Esas Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Necmettin Efe ÜNSAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Necmettin Efe ÜNSAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ses bilim açısından tüm seslerin doğru ve güzel kullanımını, sesin doğru, güzel ve etkili kullanım tekniklerini, nefes alma tekniklerini, ses-nefes koordinasyon becerisini, vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını çalışarak uygulamak.
Dersin İçeriği
Lisans I öğrencileri öncelikle fonetik bilimi içinde vokalleri ve konsonları öğrenirler. Bu eğitim kapsamında konuşma bozuklukları düzeltilmeye çalışılır. (Öğrencilerce söylenemeyen bazı harfler, konuşma organlarının tamamı doğru kullanılarak öğretilir.) Ayrıca basit temrinler de lisans I öğrencileri için uygulanan eğitim kapsamı içindedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Konuşma Eğitimi Suat Taşer, Pegasus Yayınları
Notlar
1. Antik yunan Tragedyaları 2. W. Sheakespeare tüm eserleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Konuşma organlarının kullanımını bilir ve işlevsel olarak kullanır |
ÖÇ02 | Sesin doğru kullanım tekniklerini bilir ve uygular |
ÖÇ03 | Ses-nefes koordinasyon becerisini işlevsel olarak kullanır |
ÖÇ04 | Nefes alma tekniklerini bilir ve uygular |
ÖÇ05 | Nefes kontrol tekniklerini bilir ve uygular |
ÖÇ06 | Ses biliminin temel kavramlarını bilir ve uygular |
ÖÇ07 | Vokal ve konsonantların doğru çıkaklarını bilir ve uygular |
ÖÇ08 | Vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını bilir ve uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Ders tanımı. | ısınma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
2 | Nefes ve ses aygıtlarının tanıtılması. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
3 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. (1) | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
4 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. (2) | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
5 | Ses nefes çalışmaları. Fonetik'e giriş. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
6 | Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (a )sesi ve türevleri | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
7 | Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (e)sesi ve türevleri | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
8 | Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (ı,i) sesleri ve türevleri | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
9 | Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (o,ö)sesi ve türevleri | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
10 | Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (u,ü)sesi ve türevleri | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
11 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Büyük- küçük ses uyumu. (1) | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
12 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Büyük- küçük ses uyumu. (2) | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
13 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Ses düşmesi ve ulamalar. (1) | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
14 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Ses düşmesi ve ulamalar. (2) | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
16 | ARA SINAV | Dersin yürütücüsünün belirleyeceği bir bölüm hazırlanacak | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller ve ses olayları üzerine genel tekrar. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
18 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Konuşma - Dinleme temel ilkeleri. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
19 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Konuşmanın niteliği (fizyolojik, psikolojik, sosyolojik). | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
20 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Konuşma eyleminin ögeleri: Görsel davranış, ses, dil, zihinsel etkinlik. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
21 | Nefes ve ses aygıtları üzerine; Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (1) | Önerilen tiradın hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
22 | Nefes ve ses aygıtları üzerine; Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (2) | Önerilen tiradın hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
23 | Nefes ve ses aygıtları üzerine; Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (3) | Önerilen tiradın hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
24 | Nefes ve vokal sesler üzerine Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları. (1) | Önerilen tiradın hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
25 | Nefes ve vokal sesler üzerine Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları. (2) | Önerilen tiradın hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
26 | Nefes ve vokal sesler üzerine Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları. (3) | Önerilen tiradın hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
27 | Seçilen Türk Dramatik oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (1) | Önerilen tiradın hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
28 | Seçilen Türk Dramatik oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (2) | Önerilen tiradın hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
29 | Seçilen yerli oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (1) | Önerilen tiradın hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
30 | Seçilen yerli oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (2) | Önerilen tiradın hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
31 | Final hazırlığı ve Genel Provalar. | Final tiratlarının hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
32 | Final. | Final tiratlarının hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 6 | 180 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 1 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |