Genel Bilgi
Kod | TYM131 |
Ad | Pantomim ve Beden Perküsyon |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-2 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Yardımcı Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Müge ÇAKIR KORKUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Müge ÇAKIR KORKUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bedeni tanımak, bedenden ve objelerden sesler yakalayarak müzik yaratmak, bedenin iki lobunu da kullanmayı öğrenerek estetiği yakalayarak ritim, perküsyon ve dans koreografisi yaratmak. Pantomim disiplinini kavramak oyunculukta kullanmak. Nesne ile partner ilişkisi kurmayi öğrenerek sahne üzerinde daha yaratici olma yetisini gelistirmek. Bedenini parçalara bölerek her birini ayri eğitmeyi öğrenerek sahne üzerinde kendisine sinirsiz alan açabilmeyi öğrenmek.
Dersin İçeriği
Bedenden yaratılan sesleri tanıyarak ve ritim egzersizleriyle iç ritmi yakalayarak doğaçlamalarla yaratıcılığı geliştirme.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Berken Bereh - Pandomim
Notlar
Kabul görmüş ekiplerin çalişmalari. Y.Oido , Görünmez Oyuncu ; J. Lecoq , Şiirsel Beden ; M. Chekhov , Oyuncuya ; V. Meyerhold , Kaynak Kitap ve videolar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ritim duygusuyla beraber kolektif hareketi bilir ve uygular. |
ÖÇ02 | Bedeninin iç ritmini tanır ve onu doğru yönlendirebilmeyi bilir. |
ÖÇ03 | Doğadaki her nesneden doğru sesi yakalayarak müzik yaratabilir. |
ÖÇ04 | Algılarını kontrollü olarak açar ve beyninin her iki lobunu da kontrollü olarak kullanılır. |
ÖÇ05 | Sahne üzerinde nesne ile partner ilişkisi kurmayı bilir ve uygular. |
ÖÇ06 | Yaratıcılığını geliştirerek özgün hikaye çalışmaları yapar ve bunu dansla, perküsyonla birleştirerek koreografi çalışmaları desteğiyle sahne üzerinde uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Isınma, adım çalışmaları,zamanı iç ritminde algılama, kondisyon,ekip içinde ritim algısını yakalama, bedeni tanıma,sesleri yakalama yöntem çalışması, beden perküsyonu egzersizleriyle ve pantomim disipliniyle ilk tanışma | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
2 | Kondisyon, beden perküsyonu ve müzik eşliğinde doğaç çalışmalarına ilk geçiş, müzik olmaksızı bireysel beden perküsyonu eşliğinde dans koreografisi doğaçlamaları ve pantomim temel egzersizleriyle doğaçlama teknikleri | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Kondisyon, müzik olmaksızın ekip olarak beden perküsyonu eşliğinde dans koreografisi doğaçlamaları, ekip olarak kısa öykü yaratımı ve beden perküsyonla birlikte çalışma, kontakt dans ve diğer oyunculuk ekolleri aracılığla bedeni açma, karakter çalışmaları için gestus belirleme egzersizleri. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Kondisyon, bireysel öykü yazımı ve beden perküsyonuyla tekli çalışma. Nesnelerden ses yakalama çalışması için kısa bir tanışma, beden perküsyonu koreografisi, hafıza çalışması ve pantomim disiplini aracılığıyla meyerhold tekniğiyle tanışma, beden perküsyonu koreografisine tek tek eklenerek doğaç hikaye yaratma. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kondisyon, bagetlerle davul egzersizleri ve ritim, matematik hafıza çalışmaları.Pantomim egzersizleriyle de destekli karakter çalışması. Bagetlerle ritim yakalayarak aynı zamanda objeyi öykü yaratmada kullanma.Michael Chekov oyunculuğunu tanıma egzersizleriyle beraber duyu çalışması | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kondisyon, baget, bardak eşliğinde doğaç oyun ve dans yaratma, sopayla denge, ses yakalama egzersizleri, sopa, baget,kova kullanarak bireysel doğaç çalışmaları. Meyerhold oyunculuk ve Lecoq oyunculuk tekniğine giriş. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kondisyon, nesneleri beden peküsyonuyla birlestirme ve ekip çalışmaları | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Kondisyon, Tanınmış performans ekiplerinden çalışmalar izleme (STOMP,MAYUMANA vb...), Bulunan nesneler ile koreografi kurmak ve denge çalışmaları. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
9 | Kondisyon,oyun çalışmaları (Bir tiyatro oyunun belirlenen partını bu çalışmalarla hikayeleme), oyunların ekip olarak birleştirilip bütün yaratılması. Hafıza çalışmaları. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kondisyon, seçilen müziğe bedenle (dans, perküsyon) eşlik etme ve comedia delarte tipleriyle tanışma, komutlara adapte olma ve refleks çalışması. Beden egzersizleri. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Kondisyon, koreografi çalışması, öykü hazırlama ve öyküye uygun beden hareketi yakalama ve verilen komutları uygulama. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Seçilen beden hareketini farklı ritimlerde ,hızlarda verilen sıraya göre yakalamak,konsantrasyon çalışması.Yaratılan tiplerle mimik ve bedenin tezat çalışması tekniği. Farklı beden formları ile tip yaratmak. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Yazılan öyküleri birleştirme ve bütün oluşturma, ekip çalışması. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Ekip oyunu kurmak, dünya örneklerini izleme. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Ara Sınav | Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
16 | Dönem Analizi Genel Tekrar | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
17 | Kondisyon, verilen müziğe bedenle (dans,peküsyon) eşlik etme. Performans ekiplerinin çalışmaları üzerine konuşma ve uygulama. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
18 | Kondisyon, kendi müzik aletini yaratma ve onu yazdığı oyunla tanıtma. Dünya klasiklerinden bir oyun karakterini pantomim ve beden perküsyonu eşliğinde çıkarmak. Bir oyun metninden bir komedi, bir dram hazırlama. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
19 | Kondisyon, baget -kova eşliğinde teknik çalışma. Yeni dönem bir oyunu üretilen müzik desteğiyle pantomim oyunu olarak 3-5 dk anlatma . | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
20 | Bir önceki hafta üretilen oyunu gelistirme. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
21 | Kondisyon,dersi öğrencilerin geri dönüşü ile yönlendirmeleri için serbest bırakma. Ekip çalışması egzersizleri , ortaya çıkan çalışmaları birlestirme, gösteriye hazırlık. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
22 | Oyunların provası ve gösterimi | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
23 | Çalışmaların yıl sonu değerlendirmesi. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
24 | Ders içinde kaydı alınan çalışmaların izlenmesi ve değerlendirilmesi. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
25 | Pantomim tekniklerinin disiplinlerarasi katkısı ilişkilendirilir. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
26 | Pantomim tekniklerinin beden farkındalığına katkısı incelenir. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
27 | Yıl içinde çalışılmış farklı ekollerin akademik süreçleri ve örnekleri incelenir. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
28 | Sanatsal bir çalışmadan ilham alma ve taklit arasındaki farkı algılama egzersizleri. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
29 | Beden farkındalığı ,yıl icerisindeki gelişim süreci üzerine geri dönüş alma. | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
30 | Final sınavına hazırlık 1 | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
31 | Final sınavına hazırlık 2 | Isınma ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
32 | Final Sınavı | sınav programının hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 2 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |