Genel Bilgi
Kod | BYESY4 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ORHAN TUFAN EROLDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders bilimsel araştırma, çalışma, yayın ve etkinliklerde uyulması gereken etik kurallarını öğretir. Ayrıca, akademik çalışmalarda uyulması gereken etik davranışlar neler olduğu, etik dışı faaliyetlerin neler olduğu ve bu davranışların YÖK kapsamında cezai işlemlerin neler olduğunu içerir
Dersin İçeriği
Bu ders Bilimsel Araştırma Yöntemi kullanılarak yapılacak bir çalışmada nelerin yapılması gerektiği, nasıl bir yol izleneceği, sorunun nasıl saptanacağı, amacın nasıl somutlaştırılacağı, araştırma için doğru yöntemin nasıl belirleneceği, test materyallerinin nasıl geliştirileceği, atıfların nasıl aktarılacağı ve bulguların tartışılıp nasıl sonuca ulaşılacağını içerir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
DERS NOTLARI, YÖK ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ
Notlar
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL ETİK Prof. Dr. Hülya DEMİR, Şubat 2017 ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİ YÖNERGESİ
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etik kuralları öğrenme |
ÖÇ02 | Etik kuralların hangi koşullarda bozulduğunu bilme |
ÖÇ03 | Bilimsel araştırma raporların nasıl yazıldığını öğrenme |
ÖÇ04 | Literatür taraması ve araştırma hipotezini kurgular |
ÖÇ05 | Yayın etiği ve intihal kurallarına harfiyen uyar |
ÖÇ06 | Temel araştırma, uygulamalı araştırma, laboratuvar ve saha araştırmalarını uygular |
ÖÇ07 | Bilimsel araştırma yöntemlerini uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak katkıda bulunur ve sorumluluk alır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri hayata geçirir ve toplum yararına kullanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri-1 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri-2 | Araştırma ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Etik davranış ilkeleri | Etik davranış ilkeleri ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İntihal/bilgi hırsızlığı nedir | İntihal/bilgi hırsızlığı ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Uydurma ve yanıltma nedir? | Uydurma ve yanıltma ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Uygun olmayan yayın örneklerinin incelenmesi | Uygun olmayan yayın ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
7 | Yayın etiği | Yayın etiği ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kaynak taraması | Kaynak taraması ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Veri Toplama | Veri Toplama ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Veri analiz ve raporlama | Veri analiz ve raporlama ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Makale Yazımı | Makale Yazımı ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Akademik Makale Türleri | Akademik Makale Türleri ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Dergi seçimi ve makalenin gönderme aşamaları | Dergi seçimi ve makalenin gönderme aşamaları ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Genel tekrar | tüm konuların genel tekrarının yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |