TRKS102 Sözlü Anlatım

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS102
Ad Sözlü Anlatım
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, yazılı ve sözlü anlatımlar arasındaki farkları kavramak, sözlü anlatım türleri, topluluk önünde konuşmada dikkat edilmesi gereken noktalar konusunda bilgi sahibi olmak, her alanda iyi bir konuşmacı-dinleyici ilişkisi kurulabilmesi için gerekli donanıma sahip olmaktır.

Dersin İçeriği

Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma); iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.). Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları(konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu). Konuşma türleri:(karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma v.b.). Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kaplan, Mehmet, (2010). Diksiyon 10 Derste Güzel Konuşma Sanatı. 2. Basım. İstanbul: Çanakkale Kitaplığı. 2. Şenbay, Nüzhet, (2011). Söz ve Diksiyon Sanatı. 28. Basım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları

Notlar

Kaplan, Mehmet, (2010). Diksiyon 10 Derste Güzel Konuşma Sanatı. 2. Basım. İstanbul: Çanakkale Kitaplığı. 2. Şenbay, Nüzhet, (2011). Söz ve Diksiyon Sanatı. 28. Basım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yazılı iletişimin sözlü iletişimden ayrılan yanlarını kavrar.
ÖÇ02 Kendini sözlü olarak ifade edebilme becerisi kazanır.
ÖÇ03 Farklı konularda ve farklı sözlü anlatım türlerine yönelik sunum hazırlayabilir.
ÖÇ04 Türkçeyi doğru ve etkili kullanma konusunda duyarlılık kazanabilir.
ÖÇ05 Konuşma yetersizliklerini fark edebilir ve bu yetersizliklerin giderilmesine yönelik etkinlikler sunabilir.
ÖÇ06 Herhangi bir sözlü anlatımı bütünlük ve tutarlılık bakımından değerlendirebilir.
ÖÇ07 Sözlü anlatım alanında teknolojik gelişmelerden yararlanarak örnek uygulamalar sunabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Nitelikli anlatımın özellikleri Ön koşul bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sözlü anlatım türleri ve içerik I İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sözlü anlatım türleri ve içerik II İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Bütünlüğe sahip ve tutarlı bir sözlü anlatımın sahip olması gereken özellikler İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Bütünlüğe sahip ve tutarlı bir sözlü anlatımın sahip olması gereken özellikler II İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bir konunun farklı sözlü anlatım türlerinde ele alınması İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Sözlü anlatım türleri ve işlevleri I İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bir konunun farklı sözlü anlatım türlerinde ele alınması I İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
10 Bir konunun farklı sözlü anlatım türlerinde ele alınması II İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Anlatım, Soru-Cevap
11 Bir konunun farklı sözlü anlatım türlerinde ele alınması III İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yapılan sözlü anlatım etkinliklerinin değerlendirilmesi I İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Yapılan sözlü anlatım etkinliklerinin değerlendirilmesi II İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Nitelikli bir sözlü anlatımın sahip olması gereken özelliklerinin açıklanabilmesi. İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Dil ve anlatımda sık yapılan yanlışlıklar üzerinde durulması İlgili bölüm okunup gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 104
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,16
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 09:27