Genel Bilgi
Kod | TRKS102 |
Ad | Sözlü Anlatım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yazılı ve sözlü anlatımlar arasındaki farkları kavramak, sözlü anlatım türleri, topluluk önünde konuşmada dikkat edilmesi gereken noktalar konusunda bilgi sahibi olmak, her alanda iyi bir konuşmacı-dinleyici ilişkisi kurulabilmesi için gerekli donanıma sahip olmaktır.
Dersin İçeriği
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma); iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.). Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları(konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu). Konuşma türleri:(karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma v.b.). Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kaplan, Mehmet, (2010). Diksiyon 10 Derste Güzel Konuşma Sanatı. 2. Basım. İstanbul: Çanakkale Kitaplığı. 2. Şenbay, Nüzhet, (2011). Söz ve Diksiyon Sanatı. 28. Basım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Notlar
Kaplan, Mehmet, (2010). Diksiyon 10 Derste Güzel Konuşma Sanatı. 2. Basım. İstanbul: Çanakkale Kitaplığı. 2. Şenbay, Nüzhet, (2011). Söz ve Diksiyon Sanatı. 28. Basım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yazılı iletişimin sözlü iletişimden ayrılan yanlarını kavrar. |
ÖÇ02 | Kendini sözlü olarak ifade edebilme becerisi kazanır. |
ÖÇ03 | Farklı konularda ve farklı sözlü anlatım türlerine yönelik sunum hazırlayabilir. |
ÖÇ04 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanma konusunda duyarlılık kazanabilir. |
ÖÇ05 | Konuşma yetersizliklerini fark edebilir ve bu yetersizliklerin giderilmesine yönelik etkinlikler sunabilir. |
ÖÇ06 | Herhangi bir sözlü anlatımı bütünlük ve tutarlılık bakımından değerlendirebilir. |
ÖÇ07 | Sözlü anlatım alanında teknolojik gelişmelerden yararlanarak örnek uygulamalar sunabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nitelikli anlatımın özellikleri | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sözlü anlatım türleri ve içerik I | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sözlü anlatım türleri ve içerik II | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Bütünlüğe sahip ve tutarlı bir sözlü anlatımın sahip olması gereken özellikler | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bütünlüğe sahip ve tutarlı bir sözlü anlatımın sahip olması gereken özellikler II | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bir konunun farklı sözlü anlatım türlerinde ele alınması | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Sözlü anlatım türleri ve işlevleri I | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Bir konunun farklı sözlü anlatım türlerinde ele alınması I | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Bir konunun farklı sözlü anlatım türlerinde ele alınması II | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Bir konunun farklı sözlü anlatım türlerinde ele alınması III | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yapılan sözlü anlatım etkinliklerinin değerlendirilmesi I | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yapılan sözlü anlatım etkinliklerinin değerlendirilmesi II | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Nitelikli bir sözlü anlatımın sahip olması gereken özelliklerinin açıklanabilmesi. | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Dil ve anlatımda sık yapılan yanlışlıklar üzerinde durulması | İlgili bölüm okunup gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,16 | ||
AKTS | 4 AKTS |