Genel Bilgi
Kod | TRKS305 |
Ad | Eleştirel Okuma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Düşünmenin önemini ve düşünmenin temel özelliklerini açıklama, düşünme becerilerini sınıflama, üst düzey düşünme becerilerinden eleştirel düşünmeyi ve eleştirel düşünme için gerekli olan sınıf ortamını, öğretmen ve öğrenci özelliklerini belirtme, eleştirel düşünmenin boyutlarını, standartlarını ve erdemlerini tartışma, eleştirel okumanın önemini ve eleştirel okumaya duyulan gereksinimi açıklama, eleştirel okuma ve okurun temel niteliklerini açıklama, eleştirel okumanın engellerini tartışma, eleştirel okuma ölçütlerini fark etme, Türkçe dersi öğretim programını eleştirel okuma açısından değerlendirme, eleştirel okuma öz yeterliğini ve etkileyen değişkenleri açıklama.
Dersin İçeriği
Düşünmeye duyulan gereksinim ve düşünmenin özellikleri, düşünme becerilerinin sınıflandırılması, düşünmeyi destekleyen sınıf ortamı, öğretmen özellikleri ve öğrenci davranışları, eleştirel düşünmenin boyutları, standartları, erdemleri, eleştirel okumanın önemi, eleştirel okumanın temel kavramları, eleştirel okurun nitelikleri ve eleştirel okumanın engelleri, eleştirel okuma ölçütleri, eleştirel okuma ve Türkçe dersi öğretim programı ilişkisi, eleştirel okuma öz yeterliği.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Eleştirel Okuma- Emin Özdemir Etkileşimli ve Eleştirel Okuma Teknikleri-Oya Adalı Eleştirel Okuma-Musa Çifçi
Notlar
Eleştirel Okuma- Emin Özdemir Etkileşimli ve Eleştirel Okuma Teknikleri-Oya Adalı Eleştirel Okuma-Musa Çifçi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Düşünmeye duyulan gereksinimi ve düşünmenin temel özelliklerini açıklama |
ÖÇ02 | Düşünme becerilerini sınıflandırma |
ÖÇ03 | Eleştirel düşünmeyi destekleyen sınıf ortamını ve öğretmen özelliklerini tartışma |
ÖÇ04 | Eleştirel düşünmenin boyutlarını, standartlarını ve erdemlerini açıklama |
ÖÇ05 | Eleştirel okumanın temel kavramlarını açıklama |
ÖÇ06 | Eleştirel okurun niteliklerini tartışma |
ÖÇ07 | Eleştirel okumanın engellerini tartışma |
ÖÇ08 | Eleştirel okuma ölçütlerini bir bilimsel araştırmadan yola çıkarak açıklama |
ÖÇ09 | Türkçe dersi öğretim programlarını eleştirel okuma açısından değerlendirme |
ÖÇ10 | Eleştirel okuma öz yeterliğini ve etkileyen değişkenleri açıklama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | 5 |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 5 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Düşünme kavramı ve düşünmeye duyulan gereksinim | İlgili kaynakları tanıtma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Düşünme becerilerinin sınıflandırılması (Temel ve üst düzey düşünme becerileri) | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Eleştirel düşünme becerisi, eleştirel düşünmeyi destekleyen sınıf ortamının ve öğretmenin özellikleri | Düşünmeyi destekleyen sınıf ortamlarını ve öğretmen özelliklerini araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Düşünme odaklı öğretim için öğrenci davranışları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Eleştirel düşünmenin boyutları, standartları ve erdemleri | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Eleştirel okumaya duyulan gereksinim ve eleştirel okumanın temel kavramları | Musa Çifçi "Eleştirel Okuma" başlıklı makaleyi okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Eleştirel okurun nitelikleri | Musa Çifçi "Eleştirel Okuma" başlıklı makaleyi okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eleştirel okumanın engelleri | İlgili kaynakları okuma, araştırma sonuçları bulma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Eleştirel okuma ölçütleri | İlgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Türkçe dersi öğretim programının eleştirel okuma açısından değerlendirilmesi | Türkçe dersi öğretim programını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Eleştirel okuma öz yeterliği | İlgili makaleleri araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Ortaokul öğrencilerinin eleştirel okuma becerilerinin değerlendirilmesi | İlgili makaleyi okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Türkiye'de eleştirel okumaya yönelik olarak yapılan çalışmaların değerlendirilmesi | İlgili makaleyi okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Dersin genel değerlendirilmesi | Öz değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |