TRKS305 Eleştirel Okuma

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS305
Ad Eleştirel Okuma
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Düşünmenin önemini ve düşünmenin temel özelliklerini açıklama, düşünme becerilerini sınıflama, üst düzey düşünme becerilerinden eleştirel düşünmeyi ve eleştirel düşünme için gerekli olan sınıf ortamını, öğretmen ve öğrenci özelliklerini belirtme, eleştirel düşünmenin boyutlarını, standartlarını ve erdemlerini tartışma, eleştirel okumanın önemini ve eleştirel okumaya duyulan gereksinimi açıklama, eleştirel okuma ve okurun temel niteliklerini açıklama, eleştirel okumanın engellerini tartışma, eleştirel okuma ölçütlerini fark etme, Türkçe dersi öğretim programını eleştirel okuma açısından değerlendirme, eleştirel okuma öz yeterliğini ve etkileyen değişkenleri açıklama.

Dersin İçeriği

Düşünmeye duyulan gereksinim ve düşünmenin özellikleri, düşünme becerilerinin sınıflandırılması, düşünmeyi destekleyen sınıf ortamı, öğretmen özellikleri ve öğrenci davranışları, eleştirel düşünmenin boyutları, standartları, erdemleri, eleştirel okumanın önemi, eleştirel okumanın temel kavramları, eleştirel okurun nitelikleri ve eleştirel okumanın engelleri, eleştirel okuma ölçütleri, eleştirel okuma ve Türkçe dersi öğretim programı ilişkisi, eleştirel okuma öz yeterliği.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Eleştirel Okuma- Emin Özdemir Etkileşimli ve Eleştirel Okuma Teknikleri-Oya Adalı Eleştirel Okuma-Musa Çifçi

Notlar

Eleştirel Okuma- Emin Özdemir Etkileşimli ve Eleştirel Okuma Teknikleri-Oya Adalı Eleştirel Okuma-Musa Çifçi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Düşünmeye duyulan gereksinimi ve düşünmenin temel özelliklerini açıklama
ÖÇ02 Düşünme becerilerini sınıflandırma
ÖÇ03 Eleştirel düşünmeyi destekleyen sınıf ortamını ve öğretmen özelliklerini tartışma
ÖÇ04 Eleştirel düşünmenin boyutlarını, standartlarını ve erdemlerini açıklama
ÖÇ05 Eleştirel okumanın temel kavramlarını açıklama
ÖÇ06 Eleştirel okurun niteliklerini tartışma
ÖÇ07 Eleştirel okumanın engellerini tartışma
ÖÇ08 Eleştirel okuma ölçütlerini bir bilimsel araştırmadan yola çıkarak açıklama
ÖÇ09 Türkçe dersi öğretim programlarını eleştirel okuma açısından değerlendirme
ÖÇ10 Eleştirel okuma öz yeterliğini ve etkileyen değişkenleri açıklama


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 3
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. 5
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 5
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 5
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Düşünme kavramı ve düşünmeye duyulan gereksinim İlgili kaynakları tanıtma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Düşünme becerilerinin sınıflandırılması (Temel ve üst düzey düşünme becerileri) İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Eleştirel düşünme becerisi, eleştirel düşünmeyi destekleyen sınıf ortamının ve öğretmenin özellikleri Düşünmeyi destekleyen sınıf ortamlarını ve öğretmen özelliklerini araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Düşünme odaklı öğretim için öğrenci davranışları İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Eleştirel düşünmenin boyutları, standartları ve erdemleri İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Eleştirel okumaya duyulan gereksinim ve eleştirel okumanın temel kavramları Musa Çifçi "Eleştirel Okuma" başlıklı makaleyi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Eleştirel okurun nitelikleri Musa Çifçi "Eleştirel Okuma" başlıklı makaleyi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eleştirel okumanın engelleri İlgili kaynakları okuma, araştırma sonuçları bulma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Eleştirel okuma ölçütleri İlgili makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Türkçe dersi öğretim programının eleştirel okuma açısından değerlendirilmesi Türkçe dersi öğretim programını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Eleştirel okuma öz yeterliği İlgili makaleleri araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Ortaokul öğrencilerinin eleştirel okuma becerilerinin değerlendirilmesi İlgili makaleyi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 Türkiye'de eleştirel okumaya yönelik olarak yapılan çalışmaların değerlendirilmesi İlgili makaleyi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Dersin genel değerlendirilmesi Öz değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.12.2024 09:07