TRKS210 Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS210
Ad Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Önlisans/Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Eğitim, öğretim, öğrenme, eğitim ve öğretim programı, öğretim aracı ve öğretim materyali gibi temel kavramları açıklama, öğretim araçları ve materyallerinin tarihsel gelişimini özetleme, farklı öğrenme kuramlarının öğretmen-öğrenci rollerine ve sınıf içi iletişime yansımasını açıklama, öğretim ortamlarında kullanılan materyal türlerini ve özelliklerini, materyal seçiminde dikkat edilecek ölçütleri ve Türkçe öğretiminde materyal kullanmanın yararlarını açıklama, öğretim materyali tasarlama ve hazırlama ilkelerini açıklama, Türkçe öğretiminde seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma.

Dersin İçeriği

Eğitim, öğretim, öğrenme, eğitim ve öğretim programı, öğretim aracı ve öğretim materyali gibi temel kavramlar, öğretim araç ve materyallerinin tarihsel gelişimi, farklı öğrenme kuramlarının öğrenci-öğretmen rollerine ve sınıf içi iletişime yansıması, öğretim ortamında kullanılan öğretim materyalleri ve özellikleri, öğretim materyalini tasarlama ve hazırlama ilkeleri, Türkçe derslerinde kullanılabilecek öğretim materyallerini inceleme, seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Karakoç Öztürk, B. (2016). Materyal Geliştirme Ders Notları. Selvi, K. (2012). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.

Notlar

Nuhoğlu, M., Özsoy, T. Ve Aydın, A. (2008). Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yanpar Yelken, T. (2015). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. (13. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eğitim, öğretim, öğrenme, eğitim ve öğretim programı, öğretim aracı, öğretim materyali gibi temel kavramları tanımlama
ÖÇ02 Öğretim araç ve materyallerinin tarihsel gelişimini özetleme
ÖÇ03 Farklı öğrenme kuramlarının öğrenci-öğretmen rollerine ve sınıf içi iletişime yansımasını açıklama
ÖÇ04 Öğretim ortamlarında kullanılan materyal türlerini ve özelliklerini sınıflama
ÖÇ05 Materyal seçiminde dikkat edilecek ölçütleri ve Türkçe öğretiminde materyal kullanmanın yararlarını açıklama
ÖÇ06 Öğretim materyali hazırlama ve tasarlama ilkelerini uygulama
ÖÇ07 Türkçe öğretiminde kullanılan örnek materyalleri değerlendirme
ÖÇ08 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun öğretim materyali tasarlama


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 4
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. 3
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 2
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Eğitim, öğretim, öğretim programı, öğretim aracı, öğretim materyali, öğretim tasarımı, eğitim ve öğretim teknolojisi vb. temel kavramlar Ders ile ilgili kaynakların tanıtılması
2 Öğretim araç ve materyallerinin tarihsel gelişimi, farklı öğrenme kuramlarının rollere ve sınıf içi iletişime yansıması Ders notlarının okunması
3 Öğretim ortamlarında kullanılan materyal türleri ve özellikleri Konu ile ilgili kaynakların okunması
4 Materyal seçiminde dikkat edilecek ölçütler ve Türkçe öğretiminde materyal kullanmanın yararları Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması
5 Öğretim materyali tasarlama ve hazırlama ilkeleri Konu ile ilgili kaynakların okunması
6 Türkçe öğretim sürecinde materyal kullanımı Konu ile ilgili kaynakların okunması
7 Türkçe derslerinde kullanılabilecek örnek öğretim materyallerinin incelenmesi ve değerlendirme ölçütlerinin tanıtılması Örnek öğretim materyallerinin incelenmesi
8 Ara Sınavlar Sınav
9 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı
10 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma II Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı
11 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma III Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı
12 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma IV Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı
13 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma V Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı
14 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma VII Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı
15 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma VIII Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.12.2024 10:40