Genel Bilgi
Kod | TRKS210 |
Ad | Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Önlisans/Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Eğitim, öğretim, öğrenme, eğitim ve öğretim programı, öğretim aracı ve öğretim materyali gibi temel kavramları açıklama, öğretim araçları ve materyallerinin tarihsel gelişimini özetleme, farklı öğrenme kuramlarının öğretmen-öğrenci rollerine ve sınıf içi iletişime yansımasını açıklama, öğretim ortamlarında kullanılan materyal türlerini ve özelliklerini, materyal seçiminde dikkat edilecek ölçütleri ve Türkçe öğretiminde materyal kullanmanın yararlarını açıklama, öğretim materyali tasarlama ve hazırlama ilkelerini açıklama, Türkçe öğretiminde seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma.
Dersin İçeriği
Eğitim, öğretim, öğrenme, eğitim ve öğretim programı, öğretim aracı ve öğretim materyali gibi temel kavramlar, öğretim araç ve materyallerinin tarihsel gelişimi, farklı öğrenme kuramlarının öğrenci-öğretmen rollerine ve sınıf içi iletişime yansıması, öğretim ortamında kullanılan öğretim materyalleri ve özellikleri, öğretim materyalini tasarlama ve hazırlama ilkeleri, Türkçe derslerinde kullanılabilecek öğretim materyallerini inceleme, seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Karakoç Öztürk, B. (2016). Materyal Geliştirme Ders Notları. Selvi, K. (2012). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
Notlar
Nuhoğlu, M., Özsoy, T. Ve Aydın, A. (2008). Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yanpar Yelken, T. (2015). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. (13. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eğitim, öğretim, öğrenme, eğitim ve öğretim programı, öğretim aracı, öğretim materyali gibi temel kavramları tanımlama |
ÖÇ02 | Öğretim araç ve materyallerinin tarihsel gelişimini özetleme |
ÖÇ03 | Farklı öğrenme kuramlarının öğrenci-öğretmen rollerine ve sınıf içi iletişime yansımasını açıklama |
ÖÇ04 | Öğretim ortamlarında kullanılan materyal türlerini ve özelliklerini sınıflama |
ÖÇ05 | Materyal seçiminde dikkat edilecek ölçütleri ve Türkçe öğretiminde materyal kullanmanın yararlarını açıklama |
ÖÇ06 | Öğretim materyali hazırlama ve tasarlama ilkelerini uygulama |
ÖÇ07 | Türkçe öğretiminde kullanılan örnek materyalleri değerlendirme |
ÖÇ08 | Seçilen konuya ve kazanımlara uygun öğretim materyali tasarlama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 3 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eğitim, öğretim, öğretim programı, öğretim aracı, öğretim materyali, öğretim tasarımı, eğitim ve öğretim teknolojisi vb. temel kavramlar | Ders ile ilgili kaynakların tanıtılması | |
2 | Öğretim araç ve materyallerinin tarihsel gelişimi, farklı öğrenme kuramlarının rollere ve sınıf içi iletişime yansıması | Ders notlarının okunması | |
3 | Öğretim ortamlarında kullanılan materyal türleri ve özellikleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
4 | Materyal seçiminde dikkat edilecek ölçütler ve Türkçe öğretiminde materyal kullanmanın yararları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | |
5 | Öğretim materyali tasarlama ve hazırlama ilkeleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
6 | Türkçe öğretim sürecinde materyal kullanımı | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
7 | Türkçe derslerinde kullanılabilecek örnek öğretim materyallerinin incelenmesi ve değerlendirme ölçütlerinin tanıtılması | Örnek öğretim materyallerinin incelenmesi | |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | |
9 | Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma | Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı | |
10 | Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma II | Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı | |
11 | Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma III | Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı | |
12 | Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma IV | Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı | |
13 | Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma V | Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı | |
14 | Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma VII | Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı | |
15 | Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma VIII | Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |