TRKS212 Türkçe Eğitiminde Kitap Kullanımı ve Kütüphanecilik

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS212
Ad Türkçe Eğitiminde Kitap Kullanımı ve Kütüphanecilik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Kütüphaneciliğin amacı ve tarihçesini öğrenmek, kütüphanelerin türlerini bilmek, kütüphanelerde elektronik veri tabanları hakkında bilgi sahibi olmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders; kütüphanelerin tarihçesi, kütüphanecilik bilimi ve genel kütüphanecilik tanımları, kütüphane türleri ve faaliyetleri, kütüphane hizmetleri, kütüphane teknik hizmetler: katalog oluşturma, kütüphane otomasyon programları, uygulama örnekleri: kitap katalog künyesi oluşturma, Kütüphanelerin bilgi kaynakları ve elektronik veri tabanları konularını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kara, Ö. T. (2024) Türkçe Eğitiminde Kitap Kullanımı ve Kütüphanecilik (Ders Notları), Adana.

Notlar

Baysal, J. (1991). Kitap ve Kütüphane Tarihine Giriş. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kütüphanenin tanımı ve içeriği hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Kütüphanede verilen hizmetleri açıklar.
ÖÇ03 Kütüphane otomasyon programları ve kullanımı hakkında bilgiler alarak katalogları listeler.
ÖÇ04 Üniversite ve bölüm kütüphaneleri tanır.
ÖÇ05 Türkçe eğitiminde kullanılan kaynak ve başvuru kitaplarını tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 1
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 1
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. 1
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 1
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 1
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kütüphanecilik bilimi ve genel kütüphanecilik tanımları Ders notu (1. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Kütüphanelerin tarihçesi Ders notu (2. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kütüphane kuralları Ders notu (3. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kütüphanelerde kullanılan tasnif sistemleri Ders notu (4. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Bilgi okuryazarlığı Ders notu (5. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Kütüphane katalogları Kütüphane katalogları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kütüphane veri tabanları Kütüphane veri tabanları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Üniversite kütüphanesini tanıma Ders notu (6. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
10 Bölüm kütüphanesini tanıma Ders notu (7. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
11 Kütüphanelerle ilgili yasal ve etik konular Ders notu (8. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Uygulama örnekleri: kitap katalog künyesi oluşturma I Bölüm kütüphanesindeki katalogları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
13 Uygulama örnekleri: kitap katalog künyesi oluşturma II Üniversite kütüphanesindeki katalogları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Türkçe eğitiminde kaynak ve başvuru kitapları I Türkçe eğitimi kaynak kitapları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
15 Türkçe eğitiminde kaynak ve başvuru kitapları II Türkçe eğitimi başvuru kitaplarını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 94
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,76
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 06:54