CEN263 Digital Design

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CEN263
Ad Digital Design
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Yunus Emre ÇOGURCU
Dersin Öğretim Elemanı Yunus Emre ÇOGURCU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sayısal tasarıma giriş dersi, kombinasyonel ve sıralı devreler, bellek ve mantık dizileri ve işlemci mimarisine giriş konularını kapsar ve haftalık bir laboratuvar içerir. SystemVerilog donanım tanımlama dili, dönem boyunca dijital tasarımları modellemek ve uygulamak için kullanılır.

Dersin İçeriği

Sayı sistemleri, İkili sayılar, Mantık seviyeleri, transistörler, kapılar, Boole ifadeleri. Kombinasyonel mantık: Boole cebiri, Boole ifadelerinin sadeleştirilmesi. Karnaugh haritaları ile mantık minimizasyonu, umursamama koşulları. SystemVerilog'a giriş. Kombinasyonel yapı taşları, çoklayıcılar, kod çözücüler, yayılma gecikmeleri. SystemVerilog modelleme. Ardışık mantık: SR latch, D-latch, D flip-flop, senkron sıralı devreler. Sonlu Durum Makinesi (FSM) tasarımı, Moore ve Mealy modelleri, durum kodlamaları, sıralı devrelerin zamanlaması. Ardışıl devrelerin SystemVerilog ile modellenmesi. İşaretli sayılar, Toplayıcılar, ALU. Kaydediciler, sayaçlar, zamanlayıcılar. RTL tasarımı, RAM, ROM. Genel amaçlı işlemci mimarisine giriş.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

David Money Harris, Sarah L. Harris, Digital Design and Computer Architecture, 2nd ed. Morgan Kaufmann, 2012. (Textbook)

Notlar

Frank Vahid, Digital Design with RTL Design, VHDL and Verilog, 2nd ed. John Wiley, 2011. (Recommended)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çeşitli sayı sistemlerindeki aritmetiği uygulayabilme
ÖÇ02 Boole Cebrinin, Mantık devre tasarımlarının sadeleştirilmesi amacıyla kullanabilme, Karnaugh haritalarını, Mantık devre tasarımlarının sadeleştirilmesi için kullanabilme
ÖÇ03 Birleşik ve Ardışık mantık devrelerini tasarlayabilme. Senkron ardışıl sayaçları tasarlayabilme. En sade haliyle sonlu durum makinalarını tasarlayabilme
ÖÇ04 Birleşik ve Ardışık mantık devrelerinin SystemVerilog ile modellemesi. İşaretli sayılar, Toplayıcılar, ALU, karşılaştırıcılar. Yazmaçlar, sayıcılar, zamanlayıcılar. RTL tasarımı, RAM, ROM. Genel amaçlı işlemci mimarisine giriş.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sayı sistemleri, ikili sayılar, mantık seviyeleri, transistörler, kapılar, Boolean ifadeleri Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Kombinasyonel mantık: Boolean cebiri, Boolean ifadelerinin sadeleştirilmesi Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Sadeleştirme için Karnaugh Haritaları (K-Haritaları). Boolean İfadeleri için Minimizasyon Teknikleri Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Kombinasyonel yapı taşları, çoklayıcılar, kod çözücüler, yayılma gecikmeleri. Verilog ve SystemVerilog'a giriş Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Ardışık mantık: SR kilidi, D kilidi, D flip-flop, senkron ardışık devreler. Verilog ve SystemVerilog modelleme Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kayıtlar ve Sayaçlar Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Zamanlama ve Kontrol Devreleri. Saat Sinyalleri, Zamanlama Diyagramları Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sonlu Durum Makineleri tasarımı, Moore ve Mealy modelleri Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Hafıza ve Programlanabilir Mantık Cihazları (PLD'ler). Hafıza Türleri: ROM, RAM, SRAM, DRAM Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Aritmetik Devreler: İkili Çarpanlar ve ALU Tasarımı Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Kombinasyonel ve Ardışık Devrelerin Birleştirilmesi. Hiyerarşik Tasarım Yaklaşımı-1 Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Kombinasyonel ve Ardışık Devrelerin Birleştirilmesi. Hiyerarşik Tasarım Yaklaşımı-2 Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Kombinasyonel ve Ardışık Devrelerin Birleştirilmesi. Hiyerarşik Tasarım Yaklaşımı-3 Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Okuma Kitabın ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.12.2024 03:19