Genel Bilgi
Kod | CEN218 |
Ad | Signals and Systems |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RAMAZAN ÇOBAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders Bilgisayar Mühendisliği öğrencilerine veri iletişimi, devre tasarımı, kontrol, görüntü ve konuşma işlemleri için yararlı olan temel matematiksel kavramları sağlamayı amaçlamaktadır. MATLAB tabanlı örnekler yazılım geliştirme süreçlerine paralel olarak, sinyal işleme öğretiminin geliştirilmesini sağlamaktadır.
Dersin İçeriği
Sinyallerin Sınıflandırılması ve Temel Sinyal Özellikleri. Bazı MATLAB Örnekleri. Doğrusal Zamanlı Değişkenli (LTI) Zaman Alan Modelleri: Sürekli zaman sistemleri. Temel sistem özellikleri. Türevsel denklemlerle tanımlanan nedensel LTI sistemleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
SCHAUM’S OUTLINES OF SIGNALS & SYSTEMS
Notlar
SCHAUM’S OUTLINES OF SIGNALS & SYSTEMS
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel sinyal özelliklerini kavrayarak doğrusal zamanla değişmeyen (LTI) sistemleri zaman alanında analiz eder. |
ÖÇ02 | LTI sistemlerini frekans, s (Laplace dönüşümü) ve z (Z dönüşümü) alanlarında analiz eder. |
ÖÇ03 | Laplace ve Z dönüşümlerini kavrayarak bu dönüşümlerle LTI sistemlerini inceler. |
ÖÇ04 | LTI sistemlerin rastgele girişlerle davranışlarını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sinyallerin Sınıflandırılması | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel Sistem Özellikleri. | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Doğrusal Zamanlı Değişkenli (LTI) Sistemler | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Doğrusal Sistemlerin Zaman Alan Modelleri | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | LTI Sistemlerin Zaman Alan İncelemesi | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Doğrusal Sistemlerinin Frekans Domain Modelleri | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Frekans Domain Modellerinin Analizi | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve ders kitabına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | LTI Sistemlerinin Frekans Domain Modelleri | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | LTI Sistemlerinin Laplace Dönüşümü | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | LTI Sistemlerinin Laplace Modelleri | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Doğrusal Sistemlerin Laplace Dönüşümü | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | LTI Sistemlerinin z-Dönüşümü | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | LTI Sistemlerinin z- Modelleri | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Rasgele Girişli LTI Sistemleri | Kitabın ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve ders kitabına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve ders kitabına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |