Genel Bilgi
Kod | ILT212 |
Ad | Radyo Televizyon ve Sinemanın Temel Kavramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. BERİN YOCA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, radyo, televizyon ve sinema yapımlarında kullanılan kuram, kavram ve tekniklerin tanıtımı amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste yapım türleri, evreleri ve sınırlılıkları incelenecek; yapımda çalışacak elemanlar tanıtılacak; kamera, ışık, ses, kurgu, görüntü kalitesi ve kompozisyon, mercekler, çekim ölçekleri, stüdyo ve dış çekim konuları kuramsal ve uygulamalı olarak işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Douglass, John S. (1996). The art of technique. Millerson, Gerald. (1985). Video camera techniques. Samuelson, David W. (1984). Motion picture camera techniques. Edmonds, Robert. (1982). The sight and sound of cinema and television. Zettl, Herbert. (1973). Sight, sound, motion. Douglass, John S. (1996). The art of technique. Bordwell, David. (1990).
Notlar
Film art an introduction. Andrew, Dudley. (1976). The major film theories.Zettl, Herbert. (1984). Television production handbook. Arijon, Daniel. (2005). Film dilinin grameri 1-2-3. Akdoğan, Salim. (2008). El yapımı sinema. Özalp, Leyla (2008). Bir film yapmak. Arslantepe, Mehmet. (2007). Bir film çekmek ve masaüstü filmciliğe giriş. Durmaz, Ahmet. (2004). Profesyonel televizyon yapım ve yayın teknolojileri. Durmaz, Ahmet. (2004). Dijital televizyonun temelleri. Ergül, Reha R. (2006). Sayısal Ses. Ergül, Reha R. (2001). Ses; film, televizyon ve radyo uygulamalarında.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sinema, televizyon ve radyoda içerik üretmenin süreçlerini açıklayarak sıralar. |
ÖÇ02 | Yapım tekniklerinin temellerini anlamada yeterlilik gösterir. |
ÖÇ03 | Yapım aşamasındaki unsurları tanımlar. |
ÖÇ04 | Yapım aşaması unsurlarını analiz eder. |
ÖÇ05 | Çekim ekipmanını tanır ve tanımlar. |
ÖÇ06 | Temel düzeyde film ve video çekim teknolojilerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Radyo, Televizyon ve Sinema'da temel kavramlar - Yapım Türleri Yapım Aşamaları Radyo, Televizyon ve Sinema Alanında Çalışanlar Çekim Mekanları Yapım Sınırlılıkları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Lens, Gövde, Magazin Film görüntüsünün oluşumu F-stop Film formatları Aspect Ratio Film Malzemesi Film Hızıo Çıkarımsal renk sentezi Slow-Fast motion | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | VİDEO ve TELEVİZYON Kameraları Kamera türleri Zoom Lens, Işık Bölünme Bloğu (SSD), Encoder | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Televizyon Görüntüsünün Oluşumu Aspect Ratio Tarama sistemi Satır sayısı / Alan-Kare (Field-Frame) Saniyedeki kare sayısı Bant genişliği Renkli TV Prensipleri Toplamsal renk sentezi Hue saturation | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Video sinyali Aydınlık bilgisi, renk bilgisi, senkronizasyon Waveform / Vectroscope monitoring Kodlama: Composite / Component sinyal Video formatları: AVCHD, Mpeg-2, Mpeg-4 Video bant ve kayıt | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | DSLR Görüntü formatları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Ses formatları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Lensler İç bükey lens, Dış bukey lens Sabit lensler Zoom lensler Netlik, Alan Derinliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | IŞIK: 5 Temel Özelliği Işık Ölçümü Alan Derinliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | SES: Mikrofonlar Radyoda Ses TV'de Ses Sinemada Ses | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | RADYO Yayın Türleri Yayın Tekniğio Radyoda Program Yapımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | TV YAPIM ZİNCİRİ Teknik olarak TV yapımında kullanılan araçlar ve akış TV Stüdyosu Senaryo yazımı ve Dramaturji Bütçe ve Yapım Planı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | KURGU Film Kurgu Analog Video Kurgu Sayısal Kurgu: Doğrusal Olmayan Kurgu (Non-Lineer Editing) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | YENİ MEDYA Yeni Medya Araçları Web 2.0 ve Web 3.0 Teknolojilerio Etkileşimlilik Kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |