Genel Bilgi
Kod | AS423 |
Ad | Çocuk Hakları ve Medya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bir birey olarakçocuğun kuramsal tanımlanmasında bilgi edinilmesini sağlamak, evrensel çocuk hakları konusunda medyanın önemi ve etkisini kavramak dersin amacını ortaya koymaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği, Çocuğun tanımı ve çocukla İlgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri, Çocuk hakları sözleşmesinin içeriği; temel esasları ve ilkeleri, Çocuk istismarı ve ihmali, Çocuk ihmal ve istismarına yönelik koruyucu önlemler, Çocuk işçiliği ve suça sürüklenen çocukların medyadaki yansımalarını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Bellamy Carol (2005), Dünya Çocuklarının Durumu-Çocukluk Tehdit Altında, Her Çocuk İçin Sağlık, Eğitim, Eşitlik, Koruma, UNICEF Türkiye Temsilciliği Yayınları, Ankara. Çocuklara Yardım Fonu (UNICEF) Dünya Çocuklarının Durumu Raporu 2008 http://www.unicef.org/sowc08/report/report.php İnsan Hakları Bülteni (2008), İnsan Hakları Hukuku Uygulama ve Araştırma Merkezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, Nisan 2008, Sayı:2. Koman E., (2005), Çocuk Hakları Grubu e-Bülteni, Uluslararası Af Örgütü Türkiye Şubesi, Sayı:1 Mart 2005
Notlar
Postman, Neil (1995). Çocukluğun Yokoluşu.(Çev.Kemal İnal). İmge Kitabevi, Ankara. Bumin, Kürşat (1998). Batı’da Devlet ve Çocuk. Yol yayınları, İstanbul. Heywood, Colin (2003). Batı’da Çocukluğun Tarihi. (Çev. Esin Hoşsucu). Kitap Yayınevi, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuk hakları konusunda kuramları, kavramları tanıyabilir ve açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Çocuk hakları konusunda eleştirel bir bakış kazanabilir. |
ÖÇ03 | Çocukları koruma politikalarını değerlendirir ve işbirliği yapar. |
ÖÇ04 | Medyada çocuklarla ilgili haberleri eleştirel bir bakış açısıyla kuramlara dayanarak değerlendirebilir. |
ÖÇ05 | Çocuk hakları ile ilgili ulusal ve uluslararası projeleri ve uygulamaları yakından tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuğun tanımı ve çocukla ilgili yasal düzenlemeler | Dersin Tanıtımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Çocuk hakları sözleşmesinin içeriği; temel esasları ve ilkeleri 1 | Kitap bölümleri, makale okuma, medya analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Çocuk hakları sözleşmesinin içeriği; temel esasları ve ilkeleri 2 | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Kuramsal açıdan insan hakları ve çocuk hakları | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Çocuk istismarı ve ihmali | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Suça itilmiş çocuklar ve medya | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Medya ve çocuk hakları 1 | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Medya ve çocuk hakları 2 | Kitap bölümleri, makale okuma, medya analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Çocukları koruma politikaları | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Çocuk işçiliği ve medyada yansıması | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Çocuk Hakları konusundaki Uygulamaların İncelenmesi | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Çocuk Hakları Üzerine Atölye Çalışmaları 1 | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Çocuk Hakları Üzerine Atölye Çalışmaları 2 | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Çocuk Hakları ve Medya Üzerine Genel Değerlendirme | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |