Genel Bilgi
Kod | AS429 |
Ad | Televizyon Eleştirisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, televizyonun bir anlam-üretim sistemi ve kitle iletişim aracı olarak ayırt edici karakterini, toplumsal-kültürel işlevini anlaşılır kılmak ve öğrencilere eleştirel bir izleme pratiği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, televizyonun kitle iletişim aracı olarak işleyişi, anlam üretim süreçleri, toplumsal-kültürel işlevleri, temsil biçimleri, izleyici üzerindeki etkileri ve eleştirel medya okuryazarlığı konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Televizyon Eleştirisi ve Analizi-Prof.Dr. Seçkin Özmen, Televizyonu Anlamak-Erol Mutlu, Ayşe İnal- Televizyon, Tür ve Temsil
Notlar
Çelenk, Sevilay (2005). Televizyon, Temsil, Kültür: 90’lı Yıllarda Sosyokültürel İklim ve Televizyon İçerikleri. Ankara: Ütopya.Ellis, John (1997-1998). “Televizyonun Anlatısı.” Çev: Ayşe İnal, AÜ İLEF Yıllık, Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi: 145-58.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Televizyonun bir kitle iletişim aracı olarak işleyişini tanımlar. |
ÖÇ02 | Televizyonun anlam üretim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Televizyonun toplumsal ve kültürel işlevlerini betimler. |
ÖÇ04 | Televizyon programlarında kullanılan temsil biçimlerini analiz eder. |
ÖÇ05 | Televizyon içeriklerinde yer alan ideolojik ve kültürel kodları çözümler. |
ÖÇ06 | Televizyon yayınlarının izleyici üzerindeki etkilerini yorumlar. |
ÖÇ07 | Farklı televizyon türlerinin anlatı yapılarını karşılaştırır. |
ÖÇ08 | Televizyon içeriklerinde kullanılan görsel ve işitsel anlatım tekniklerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği ve kaynak tanıtımı | Ders bilgi paketini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dersin tanıtımı, kapsamı ve temel kavramlar (televizyon, kitle iletişimi, anlam üretimi) | İletişim ve medya kavramlarına ilişkin araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Televizyonun tarihsel gelişimi ve teknolojik dönüşümleri | Televizyonun tarihsel gelişimi ve teknolojik dönüşümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
4 | Televizyonun kitle iletişim aracı olarak işleyişi ve medya endüstrisi | Medya endüstrisi ve televizyon ekonomisi hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
5 | Televizyon ve anlam üretimi: Görsel ve sözel kodlar | Göstergebilim ve anlam üretimi ile ilgili temel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Televizyonun toplumsal ve kültürel işlevleri | Kültürel çalışmalar ve televizyonun toplumsal etkileri hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Televizyon programlarında temsil biçimleri ve ideolojik kodlar | Temsil ve ideoloji kavramları ile ilgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Vize öncesi konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Televizyon içeriklerinde kültürel kodlar ve stereotipler | Kültürel temsil ve stereotipler hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
10 | Televizyon yayınlarının izleyici üzerindeki etkileri ve izleyici teorileri | İzleyici çalışmaları ve etki teorileri hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
11 | Televizyon eleştirisi yöntemleri ve analiz teknikleri | Eleştiri yöntemleri ile ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
12 | Eleştirel medya okuryazarlığı ve televizyon içeriklerinin değerlendirilmesi | Medya okuryazarlığı ile ilgili okuma ve örnek analizler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Farklı televizyon türlerinin anlatı yapıları: Haber, dizi, reklam, reality show | Farklı türlerin anlatı yapıları hakkında okuma ve örnek izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Televizyonun gündelik hayat pratikleriyle ilişkisi ve tüketim alışkanlıkları | Gündelik hayat ve medya tüketimi ile ilgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Televizyon ve gelecek: Dijital dönüşüm, yeni medya ve televizyonun geleceği | Dijital dönüşüm ve televizyonun geleceği hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenciler tarafından hazırlanan televizyon eleştirisi projelerinin sunumu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenciler tarafından hazırlanan televizyon eleştirisi projelerinin sunumu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,68 | ||
AKTS | 4 AKTS |