AS429 Televizyon Eleştirisi

4 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AS429
Ad Televizyon Eleştirisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. SEVDA ÜNAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, televizyonun bir anlam-üretim sistemi ve kitle iletişim aracı olarak ayırt edici karakterini, toplumsal-kültürel işlevini anlaşılır kılmak ve öğrencilere eleştirel bir izleme pratiği kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste, televizyonun kitle iletişim aracı olarak işleyişi, anlam üretim süreçleri, toplumsal-kültürel işlevleri, temsil biçimleri, izleyici üzerindeki etkileri ve eleştirel medya okuryazarlığı konuları işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Televizyon Eleştirisi ve Analizi-Prof.Dr. Seçkin Özmen, Televizyonu Anlamak-Erol Mutlu, Ayşe İnal- Televizyon, Tür ve Temsil

Notlar

Çelenk, Sevilay (2005). Televizyon, Temsil, Kültür: 90’lı Yıllarda Sosyokültürel İklim ve Televizyon İçerikleri. Ankara: Ütopya.Ellis, John (1997-1998). “Televizyonun Anlatısı.” Çev: Ayşe İnal, AÜ İLEF Yıllık, Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi: 145-58.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Televizyonun bir kitle iletişim aracı olarak işleyişini tanımlar.
ÖÇ02 Televizyonun anlam üretim süreçlerini açıklar.
ÖÇ03 Televizyonun toplumsal ve kültürel işlevlerini betimler.
ÖÇ04 Televizyon programlarında kullanılan temsil biçimlerini analiz eder.
ÖÇ05 Televizyon içeriklerinde yer alan ideolojik ve kültürel kodları çözümler.
ÖÇ06 Televizyon yayınlarının izleyici üzerindeki etkilerini yorumlar.
ÖÇ07 Farklı televizyon türlerinin anlatı yapılarını karşılaştırır.
ÖÇ08 Televizyon içeriklerinde kullanılan görsel ve işitsel anlatım tekniklerini değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği ve kaynak tanıtımı Ders bilgi paketini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Dersin tanıtımı, kapsamı ve temel kavramlar (televizyon, kitle iletişimi, anlam üretimi) İletişim ve medya kavramlarına ilişkin araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Televizyonun tarihsel gelişimi ve teknolojik dönüşümleri Televizyonun tarihsel gelişimi ve teknolojik dönüşümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
4 Televizyonun kitle iletişim aracı olarak işleyişi ve medya endüstrisi Medya endüstrisi ve televizyon ekonomisi hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
5 Televizyon ve anlam üretimi: Görsel ve sözel kodlar Göstergebilim ve anlam üretimi ile ilgili temel kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Televizyonun toplumsal ve kültürel işlevleri Kültürel çalışmalar ve televizyonun toplumsal etkileri hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Televizyon programlarında temsil biçimleri ve ideolojik kodlar Temsil ve ideoloji kavramları ile ilgili okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Vize öncesi konuların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Televizyon içeriklerinde kültürel kodlar ve stereotipler Kültürel temsil ve stereotipler hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
10 Televizyon yayınlarının izleyici üzerindeki etkileri ve izleyici teorileri İzleyici çalışmaları ve etki teorileri hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
11 Televizyon eleştirisi yöntemleri ve analiz teknikleri Eleştiri yöntemleri ile ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
12 Eleştirel medya okuryazarlığı ve televizyon içeriklerinin değerlendirilmesi Medya okuryazarlığı ile ilgili okuma ve örnek analizler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Farklı televizyon türlerinin anlatı yapıları: Haber, dizi, reklam, reality show Farklı türlerin anlatı yapıları hakkında okuma ve örnek izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Televizyonun gündelik hayat pratikleriyle ilişkisi ve tüketim alışkanlıkları Gündelik hayat ve medya tüketimi ile ilgili okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Televizyon ve gelecek: Dijital dönüşüm, yeni medya ve televizyonun geleceği Dijital dönüşüm ve televizyonun geleceği hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenciler tarafından hazırlanan televizyon eleştirisi projelerinin sunumu Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenciler tarafından hazırlanan televizyon eleştirisi projelerinin sunumu Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 92
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,68
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.02.2025 01:09