Genel Bilgi
| Birim | İLETİŞİM FAKÜLTESİ |
| İLETİŞİM BİLİMLERİ PR. | |
| Kod | AS429 |
| Ad | Televizyon Eleştirisi |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 1.5 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, televizyonun bir anlam-üretim sistemi ve kitle iletişim aracı olarak ayırt edici karakterini, toplumsal-kültürel işlevini anlaşılır kılmak ve öğrencilere eleştirel bir izleme pratiği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, televizyonun kitle iletişim aracı olarak işleyişi, anlam üretim süreçleri, toplumsal-kültürel işlevleri, temsil biçimleri, izleyici üzerindeki etkileri ve eleştirel medya okuryazarlığı konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Televizyon Eleştirisi ve Analizi-Prof.Dr. Seçkin Özmen, Televizyonu Anlamak-Erol Mutlu, Ayşe İnal- Televizyon, Tür ve Temsil
Notlar
Çelenk, Sevilay (2005). Televizyon, Temsil, Kültür: 90’lı Yıllarda Sosyokültürel İklim ve Televizyon İçerikleri. Ankara: Ütopya.Ellis, John (1997-1998). “Televizyonun Anlatısı.” Çev: Ayşe İnal, AÜ İLEF Yıllık, Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi: 145-58.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Televizyonun bir kitle iletişim aracı olarak işleyişini tanımlar. |
| ÖÇ02 | Televizyonun anlam üretim süreçlerini açıklar. |
| ÖÇ03 | Televizyonun toplumsal ve kültürel işlevlerini betimler. |
| ÖÇ04 | Televizyon programlarında kullanılan temsil biçimlerini analiz eder. |
| ÖÇ05 | Televizyon içeriklerinde yer alan ideolojik ve kültürel kodları çözümler. |
| ÖÇ06 | Televizyon yayınlarının izleyici üzerindeki etkilerini yorumlar. |
| ÖÇ07 | Farklı televizyon türlerinin anlatı yapılarını karşılaştırır. |
| ÖÇ08 | Televizyon içeriklerinde kullanılan görsel ve işitsel anlatım tekniklerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. | 3 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar. | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. | 4 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 5 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | 4 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir. | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin içeriği ve kaynak tanıtımı | Ders bilgi paketini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Dersin tanıtımı, kapsamı ve temel kavramlar (televizyon, kitle iletişimi, anlam üretimi) | İletişim ve medya kavramlarına ilişkin araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Televizyonun tarihsel gelişimi ve teknolojik dönüşümleri | Televizyonun tarihsel gelişimi ve teknolojik dönüşümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
| 4 | Televizyonun kitle iletişim aracı olarak işleyişi ve medya endüstrisi | Medya endüstrisi ve televizyon ekonomisi hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
| 5 | Televizyon ve anlam üretimi: Görsel ve sözel kodlar | Göstergebilim ve anlam üretimi ile ilgili temel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Televizyonun toplumsal ve kültürel işlevleri | Kültürel çalışmalar ve televizyonun toplumsal etkileri hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 7 | Televizyon programlarında temsil biçimleri ve ideolojik kodlar | Temsil ve ideoloji kavramları ile ilgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 8 | Ara Sınav | Vize öncesi konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Televizyon içeriklerinde kültürel kodlar ve stereotipler | Kültürel temsil ve stereotipler hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
| 10 | Televizyon yayınlarının izleyici üzerindeki etkileri ve izleyici teorileri | İzleyici çalışmaları ve etki teorileri hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
| 11 | Televizyon eleştirisi yöntemleri ve analiz teknikleri | Eleştiri yöntemleri ile ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
| 12 | Eleştirel medya okuryazarlığı ve televizyon içeriklerinin değerlendirilmesi | Medya okuryazarlığı ile ilgili okuma ve örnek analizler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 13 | Farklı televizyon türlerinin anlatı yapıları: Haber, dizi, reklam, reality show | Farklı türlerin anlatı yapıları hakkında okuma ve örnek izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Televizyonun gündelik hayat pratikleriyle ilişkisi ve tüketim alışkanlıkları | Gündelik hayat ve medya tüketimi ile ilgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 15 | Televizyon ve gelecek: Dijital dönüşüm, yeni medya ve televizyonun geleceği | Dijital dönüşüm ve televizyonun geleceği hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenciler tarafından hazırlanan televizyon eleştirisi projelerinin sunumu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenciler tarafından hazırlanan televizyon eleştirisi projelerinin sunumu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,68 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||