AS417 Retorik

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AS417
Ad Retorik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, klasik ve yeni retorik teorilerinin temel kavramlarını anlatarak, öğrencilerin söz ve retoriğin anlamını özümsemelerini ve retoriksel bir iletişim perspektifi kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste sözlü kültür, sözün niteliksel değişimi, retoriğin ortaya çıkışı ve klasik ve yeni/modern retorik gelenekleri anlatılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Derin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Eser Köker, Kitapta Kurutulmuş Çiçekler ya da Sözlü Kültür Üzerine Düşünceler, İmge Kitabevi./ Aristoteles, Retorik, Yapı Kredi Yayınları./ Çiğdem Dürüşken, Roma'da Rhetorica Eğitimi - Antik Çağda Doğan Bir Eğitim Sistemi, Arkeoloji ve Sanat Yayınları.

Notlar

Herrick, J. A. (2000). The history and theory of rhetoric: An introduction. Boston: Allyn&Bacon.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Retorikile ilgili klasik metinleri ve yeni/çağdaş retorik teorilerini ve temel kavramlarını tanır.
ÖÇ02 Çeşitli konuşma ve metinlerin retoriksel unsurlarını çözümler.
ÖÇ03 Retoriksel stratejileri kullanarak çeşitli konularda ikna edici konuşma/metin hazırlar.
ÖÇ04 Retoriğin dil ve iletişim için önemini kavrar.
ÖÇ05 Retoriksel bir eleştiri perspektifi kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Dersin tanıtımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sözlü kültür Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Sözün niteliksel değişimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Antik Yunan demokrasisi ve retoriğin doğuşu: Sofistler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Sokrates ve Platon'un retorik anlayışı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
6 Aristoteles'in retorik teorisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Retorik üzerine klasik metinlerden örnekler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Antik Roma'da retorik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Cicero ve Quintilianus'un 'İdeal Konuşmacı'sı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Klasik gelenekten yeni retoriğe geçiş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Yeni/Modern Retorik I: Kenneth Burke, Lloyd Bitzer Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Yeni/Modern Retorik II: Chaim Perelman, Stephen Toulmin Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Yeni/Modern Retorik III: Feminist Retorik (Cindy Griffin, Sonja K. Foss, Carolyn Kohrs Campbell) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Retoriksel stratejiler üzerine örnekler ve genel değerlendirme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Örnek Olay, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.02.2025 02:10