Genel Bilgi
Birim | ALADAĞ MESLEK YÜKSEKOKULU |
MADEN TEKNOLOJİSİ PR. | |
Kod | MDN203 |
Ad | Cevher Hazırlama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. SEDA DEMİRCİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. SEDA DEMİRCİ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında, öğrencilere cevher zenginleştirme konusunda genel bilgi vermenin yanısıra yeraltı yada yerüstü madenciliği ile çıkarılan madenlerin zenginleştirme öncesi hazırlık aşamlarının öğrenciye öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Cevher Hazırlamanın tanımı ve cevher hazırlamayı gerektiren nedenler. Numune alma işlemleri. Tane serbestleşmesi ve serbestleşme derecesi. Boyut küçültme. Boyut küçültmede spesifik enerji hesabı, Kırma, çeneli, konili, merdaneli, darbeli kırıcılar, kırma devreleri. Öğütme, öğütme sistemleri, aktarılan ortam ile çalışan değirmenler, öğütme devreleri. Boyuta göre ayırma. Eleme, laboratuar çapta eleme, endüstriyel eleme. Klasifikasyon, akışkan ortamda tane çöküş özellikleri, çöktürme havuz ve konileri, düşey hidrolik klasifikatörler, mekanik klasifikatörler, su siklonları.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Cevher Hazırlama I; Oktay BAYAT
Notlar
Cevher Hazırlama I; Oktay BAYAT
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cevher hazırlama ile ilgili temel kavramlar tanımlar |
ÖÇ02 | Tane boyut analizleri ve ölçüm yöntemlerini kullanır |
ÖÇ03 | Serbestleşme derecesini hesaplar |
ÖÇ04 | Boyut küçültme işlemleri (kırma, ufalama, öğütme) ve cihazları (kırıcılar, değirmenler) açıklar. |
ÖÇ05 | Kayaçları Sınıflandırma (klasifikasyon) ve eleme konusunu tanımlar. |
ÖÇ06 | Cevher zenginleştirme öncesinde uygulanması gereken hazırlama uygulamalarını açıklar. |
ÖÇ07 | Temel cevher hazırlama ekipmanlarını tanımlar. |
ÖÇ08 | Cevher yatağından, cevherden ve çeşitli hammaddelerden temsili numune alma deneylerini gösterir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik temel kavramlarını tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilikte iş sağlığı ve güvenliği ilkelerini ve yöntemlerini kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik uygulamalarında kullanılması gerekli araçların teknik özelliklerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında karşılaştığı problemleri Bireysel ve multidisipliner çalışma grubu üyesi olarak çözebilme becerisi elde eder. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel madencilik alanındaki güncel teknikleri ve araçları uygulamalı derslerde etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mineraller ve cevherlerin ayırt edici özelliklerini madencilik uygulamalarını kullanrak belirler ve bulduğu sonuçları raporlayabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel bilgisayar kullanımı ve bilgisayarı etkin kullanarak madencilik alanında teknik ekipmanların çizimini yapabilir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanındaki problemleri bilimsel veriler yardımıyla tanımlayarak, modelleme ve çözüm becerisi edinir. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden alanında temel ölçüm tekniklerini bilimsel yöntemlere bağlı kalarak kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madenlerin bulunması, çıkartılması ve zenginleştirilmesi safhalarında kullanılan teknolojik yöntemleri uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanında bilim ve teknolojideki yenilikleri öğrenmiş olduğu yabancı dil ile takip ederek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kazanmış olduğu bilgi ve tecrübelerin ışığında veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin sözlü ve yazılı iletişim için en az bir yabancı dili genel düzeyde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışını destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden işletmesinde meydana gelebilecek olayların hukuksal sonuçları tanımlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Cevher hazırlamanın tanımı, kapsamı, cevher hazırlamayı gerektiren nedenler ve cevher hazırlamanın sağladığı faydalar; cevher hazırlamada ana işlemler, bir maden yatağının ekonomik olarak değerlendirilmesinin cevher hazırlama açısından etkileyen faktörler, cevher hazırlamada faydalanılan minerallerin özellikleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Akım şemaları; cevherin direk satılmasıyla zenginleştirildikten sonra satılması arasındaki kar farkı hesapları, Numune alma kavramı ve numune alma yöntemleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tane serbestleşmesi, bağıl tane şekilleri, serbestleşme tane boyunun belirlenmesi, tane sayım yöntemi ve örnekler | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Ufalamanın tanımı, teorileri ve ufalamada harcanacak enerjinin hesaplanması | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kırma devreleri, çeneli kırıcılar | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Döner kırıcılar, çeneli kırıcılarla döner kırıcıların karşılaştırılması,konik kırıcılar | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Merdaneli kırıcılar,çekiçli kırıcılar,Açık ve kapalı kırma devreleri ve konuyla ilgili sayısal örneklerin çözülmesi | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Öğütme, değirmenler, aktarılan ortamla çalışan değirmenler, aktarılan ortam hareketleri, kritik hız hesabı | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Değirmenlerde yapı elemanları, yaş ve kuru öğütme arasındaki farklar, öğütme devreleri, | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
11 | Değirmenlerde devreden yük hesabı ve örnekler | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
12 | Eleme, elemenin amaçları, elek tipleri, elek analizini etkileyen faktörler, standart elek serileri, Elek performansı | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Klasifikasyon; temel prensipleri, serbest ve engelli çökelme | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Klasifikatör tipleri; çöktürme havuzları, çöktürme konileri, hidrolik klasifikatörler, taraklı klasifikatörler ve spiral klasifikatörler | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Hidrosiklon çalışma prensibi ve kullanılma amaçları | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 60 | 24 |
1. Ödev | 40 | 16 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,80 | ||
AKTS | 4 AKTS |