Genel Bilgi
Kod | MDN203 |
Ad | Cevher Hazırlama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. SEDA DEMİRCİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. SEDA DEMİRCİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında, öğrencilere cevher zenginleştirme konusunda genel bilgi vermenin yanısıra yeraltı yada yerüstü madenciliği ile çıkarılan madenlerin zenginleştirme öncesi hazırlık aşamlarının öğrenciye öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Cevher Hazırlamanın tanımı ve cevher hazırlamayı gerektiren nedenler. Numune alma işlemleri. Tane serbestleşmesi ve serbestleşme derecesi. Boyut küçültme. Boyut küçültmede spesifik enerji hesabı, Kırma, çeneli, konili, merdaneli, darbeli kırıcılar, kırma devreleri. Öğütme, öğütme sistemleri, aktarılan ortam ile çalışan değirmenler, öğütme devreleri. Boyuta göre ayırma. Eleme, laboratuar çapta eleme, endüstriyel eleme. Klasifikasyon, akışkan ortamda tane çöküş özellikleri, çöktürme havuz ve konileri, düşey hidrolik klasifikatörler, mekanik klasifikatörler, su siklonları.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Cevher Hazırlama I; Oktay BAYAT
Notlar
Cevher Hazırlama I; Oktay BAYAT
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cevher hazırlama ile ilgili temel kavramlar tanımlanabilir. |
ÖÇ02 | Tane boyut analizleri ve ölçüm yöntemlerini kullanabilir. |
ÖÇ03 | Serbestleşme derecesi saptayabilir. |
ÖÇ04 | Boyut küçültme işlemleri (kırma, ufalama, öğütme) ve cihazları (kırıcılar, değirmenler) tanır. |
ÖÇ05 | Kayaçları Sınıflandırma (klasifikasyon) ve eleme konusunu tanımlar. |
ÖÇ06 | Cevher zenginleştirme öncesinde uygulanması gereken hazırlama uygulamalarını açıklar. |
ÖÇ07 | Temel cevher hazırlama ekipmanlarını tanır. |
ÖÇ08 | Cevher yatağından, cevherden ve çeşitli hammaddelerden temsili numune alma işlemlerini yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik temel kavramları konusunda alt yapıya sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilikte iş sağlığı ve güvenliği ilkelerini ve yöntemlerini kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik uygulamalarında kullanılması gerekli araçların teknik özelliklerine hakimdir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında karşılaştığı problemleri Bireysel ve multidisipliner çalışma grubu üyesi olarak çözebilme becerisi elde eder. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel madencilik alanındaki güncel teknikleri ve araçları uygulamalı derslerde etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mineraller ve cevherlerin ayırt edici özelliklerini madencilik uygulamalarını kullanrak belirler ve bulduğu sonuçları raporlayabilir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel bilgisayar kullanımı ve bilgisayarı etkin kullanarak madencilik alanında teknik ekipmanların çizimini yapabilir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanındaki problemleri bilimsel veriler yardımıyla tanımlayarak, modelleme ve çözüm becerisi edinir. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden alanında temel ölçüm tekniklerini bilimsel yöntemlere bağlı kalarak kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madenlerin bulunması, çıkartılması ve zenginleştirilmesi safhalarında kullanılan teknolojik yöntemleri uygular. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanında bilim ve teknolojideki yenilikleri öğrenmiş olduğu yabancı dil ile takip ederek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kazanmış olduğu bilgi ve tecrübelerin ışığında veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin sözlü ve yazılı iletişim için en az bir yabancı dili genel düzeyde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden işletmesinde meydana gelebilecek olayların hukuksal sonuçları tanımlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Cevher hazırlamanın tanımı, kapsamı, cevher hazırlamayı gerektiren nedenler ve cevher hazırlamanın sağladığı faydalar; cevher hazırlamada ana işlemler, bir maden yatağının ekonomik olarak değerlendirilmesinin cevher hazırlama açısından etkileyen faktörler, cevher hazırlamada faydalanılan minerallerin özellikleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Akım şemaları; cevherin direk satılmasıyla zenginleştirildikten sonra satılması arasındaki kar farkı hesapları, Numune alma kavramı ve numune alma yöntemleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tane serbestleşmesi, bağıl tane şekilleri, serbestleşme tane boyunun belirlenmesi, tane sayım yöntemi ve örnekler | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Ufalamanın tanımı, teorileri ve ufalamada harcanacak enerjinin hesaplanması | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kırma devreleri, çeneli kırıcılar | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Döner kırıcılar, çeneli kırıcılarla döner kırıcıların karşılaştırılması,konik kırıcılar | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Merdaneli kırıcılar,çekiçli kırıcılar,Açık ve kapalı kırma devreleri ve konuyla ilgili sayısal örneklerin çözülmesi | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Öğütme, değirmenler, aktarılan ortamla çalışan değirmenler, aktarılan ortam hareketleri, kritik hız hesabı | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Değirmenlerde yapı elemanları, yaş ve kuru öğütme arasındaki farklar, öğütme devreleri, | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Değirmenlerde devreden yük hesabı ve örnekler | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Eleme, elemenin amaçları, elek tipleri, elek analizini etkileyen faktörler, standart elek serileri, Elek performansı | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Klasifikasyon; temel prensipleri, serbest ve engelli çökelme | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Klasifikatör tipleri; çöktürme havuzları, çöktürme konileri, hidrolik klasifikatörler, taraklı klasifikatörler ve spiral klasifikatörler | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Hidrosiklon çalışma prensibi ve kullanılma amaçları | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,80 | ||
AKTS | 4 AKTS |