Genel Bilgi
Kod | BK524 |
Ad | Bitki Patojeni Virüslerin Sınıflandırılması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAADETTİN BALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkilerde, hayvanlarda ve diğer canlılarda hastalıklara neden olan virüslerin sınıflandırılması, kaç türlü sınıflandırılma olduğu, sınıflandırılmanın hangi kriterlere göre yapıldığı ve virüs grubları öğretilecektir.
Dersin İçeriği
Bütün virüslerin ve özellikle de bitkilerde hastalıklara neden olan virüslerin sınıflandırılması, kaç türlü sınıflandırlıma olduğu, sınıflandırmanın hangi kriterlere göre yapıldığı ve virüs grubları anlatılmaktadır
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Power point sunuları ve Ders notları
Notlar
Literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genel viroloji hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Virüslerin sınıflandırılmalarının hangi kriterlere göre yapıldığı hakkında bilgi sahibi olur. Virüslerde tür tanımı hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | ICTV sınıflandırma sistemi hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Virüslerin yapılarına dayalı siniflandırma hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Baltimore sınıflandırması, Holmes ve LHT sınıflandırması hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | Viroidler, satellt RNAlar ve Prionlar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ07 | Kusurlı partiküller, kusurlu RNA ve DNA lar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ08 | Sunum yapacak yeteneğe sahip olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilme, pratikte karşılaşılan sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Genelde bitki koruma, özelde uzmanlık alanındaki bilgileri geliştirebilir, derinleştirebilir, bilime yenilik getirecek ve özgün sonuçlara ulaşacak çalışmalar yapma ve yaptırma yetisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Özgün buluş, görüş, yaklaşım ve önerilerini uzmanlardan oluşan topluluklar önünde savunabilir, etkili iletişim kurarak tartışabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma ile ilgili konuları diğer bilim alanları ile ilişkilendirebilir, yeni ve karmaşık fikir, olay ve olguların değerlendirmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemelerin; bilgi toplumu oluşturma, bilimsel yöntemlerle sorun çözme ve karar aşamalarında etkin görevler üstlenebilir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma alanında edindiği bilgi ve deneyimlerini, üretim alanında karşılaştığı problemlerin çözümünde kullanır, kamu ve özel kuruluşlarda görev alır veya danışmanlık hizmeti verir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Elde ettiği araştırma ve proje sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilme ve bunları uluslararası toplantılarda ve dergilerde sunabilme ve yayınlayabilme becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Virüs sınıflandırılması ve amacı | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Virüs türünün tarifi ve özellikleri | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Virüslerin Uluslarası Virüs Taksonomi Komitesine (ICTV) göre Sınıflandırlıması | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Virüslerin yapılarına göre sınıflandırılması | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Baltimor sınıflandırması (Çift iplikli DNA ve tek iplikli DNA virüsleri, dsRNA virusleri, Pozitif ssRNA virusleri, Negatif ssRNA virusleri, ssRNA-RT virusleri, dsDNA-RT virusleri | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Çift iplikli DNA ve tek iplikli DNA virüsleri | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | çift iplikli dsRNA virusleri, pozitif sense ssRNA virusleri, negatif sesnse ssRNA virusleri | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Yazılı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | ssRNA-RT virusleri, dsDNA-RT virusleri | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Virüslerin Homes' e göre sınıflandırlıması | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Virüsleri LHT Sistemine göre kimyasal ve fiziksel özelliklkerine göre sınıflandırlıması | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Virüs Takımları | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Virüs familyaları | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Virüs cinsleri | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Virüs-benzeri ve daha küçük yapıları | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yzılı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |