Genel Bilgi
Kod | TDE1833 |
Ad | Tanzimat'tan Milli Edebiyata Metinlerle Tiyatro Kuramı I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BEDRİ AYDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Tanzimat, Servet-i Fünun ve Milli Edebiyat dönemi metinleriyle tiyatro kuramı oluşturmak ve dönemin tiyatro anlayışını kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği Tanzimat, Servet-i Fünun ve Fecr-i Ati döneminde tiyatro üzerine ileri sürülen görüşleri incelemek, metinler aracılığıyla tiyatro kuramını tanımaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Aziz Çalışlar,Tiyato Ansiklopedisi, Metin And, Dünya Tiyatro Tarihi I, Metin And, Türk Tiyatrosunun Evreleri, Metin And, Yüz Soruda Türk Tiyatrosu Tarihi, Niyazi Akı Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi I, Gıyasettin Aytaç, Tanzimatta Tiyatro Edebiyatı Tarihi, Gündüz Akıncı, Abdülhak Hamit Tarhan Hayatı, Eserleri, Sanatı, İnci Enginün, Tanzimat Devrinde ShakespeareTercümeleri ve Tesiri, Mustafa Nihat Özön Çok Bilen Çok Yanılır, Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri.
Notlar
Aziz Çalışlar,Tiyato Ansiklopedisi, Metin And, Dünya Tiyatro Tarihi I, Metin And, Türk Tiyatrosunun Evreleri, Metin And, Yüz Soruda Türk Tiyatrosu Tarihi, Niyazi Akı Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi I, Gıyasettin Aytaç, Tanzimatta Tiyatro Edebiyatı Tarihi, Gündüz Akıncı, Abdülhak Hamit Tarhan Hayatı, Eserleri, Sanatı, İnci Enginün, Tanzimat Devrinde ShakespeareTercümeleri ve Tesiri, Mustafa Nihat Özön Çok Bilen Çok Yanılır, Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Metinler aracılığıyla tiyatro kuramını tanır. |
ÖÇ02 | Tiyatro metinlerini analiz eder. |
ÖÇ03 | Tanzimat dönemindeki tiyatro metinlerini tanır. |
ÖÇ04 | Servet-i Fünun dönemindeki tiyatro metinlerini tanır. |
ÖÇ05 | Fecr-i Ati dönemindeki tiyatro metinlerini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tiyatronun hayatımıza girişi (Bina, seyirci, oyuncu, eser) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tanzimat tiyatrosuna genel bir bakış (Yazar ve oyun) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İlk oyunlarımız (Şair Evlenmesi ve öncesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Namık Kemal'in tiyatro görüşleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Mukaddime-i Celal ve diğer makalelerde Nmaık Kemal'in tiyatro görüşleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Uygulama (Namık Kemal'in oyunları) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Recaizade Mahmud Ekrem'in tiyatro görüşleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Uygulama (Recaizade Mahmud Ekrem'in oyunları) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Abdülhak Hamit'in tiyatro görüşleri (Önsözler, mektuplar) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Abdülhak Hamit'in oyunları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ahmet Mithat'ın tiyatro görüşleri ve oyunları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Şemsettin Sami'nin tiyatro görüşleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Şemsettin Sami'nin oyunları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ebuzziya Tevfik'in tiyatro görüşleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final sınavı | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |