Genel Bilgi
Kod | ME210 |
Ad | Thermodynamics II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ORHAN BÜYÜKALACA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ORHAN BÜYÜKALACA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin ekserji kavramını anlayıp, kullanabilmeleri, güç ve soğutma çevrimlerini analiz edebilmeleri, hava şartlandırılması süreçleriyle ilgili mühendislik problemlerini çözebilmeleri becerilerini kazandırmak
Dersin İçeriği
Ekserji, gaz güç çevrimleri, buhar güç çevrimleri, kojenerasyon, birleşik güç çevrimleri, soğutma çevrimleri, gaz-buhar karışımları ve iklimlendirme
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Thermodynamics-An Engineering Approach Yunus A. Çengel, Michael A. Boles, McGraw Hill Co.
Notlar
Fundamentals of Engineering Thermodynamics John R. Howell, Richard O. Buckius Schaums Outline of Thermodynamics for Engineers, Merle Potter, Craig W. Somerton
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Isıl sistemlerin analizinde ekserji analizi kavramını uygulayabilir. |
ÖÇ02 | Güç, soğutma ve kombine çevrimleri termodinamiğin yasalarını kullanarak analiz edebilir. |
ÖÇ03 | Kojenerasyon ve trijenerasyon sistemlerini yüzeysel olarak analiz edebilir. |
ÖÇ04 | Isıl sistemlerin analizi için gaz-buhar karışımlarının özelliklerini hesaplayabilir. |
ÖÇ05 | Termodinamiğin 1. kanunu kullanarak, temel iklimlendirme proseslerini analiz edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Makine Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Makine Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Makine Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Makine Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Makine Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makine Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makine Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Makine Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Makine Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ekserji | Enerji ve ekserji kavramları arasındaki fark hakkında ön bilgi edinilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kapalı sistemler ve kontrol hacimleri için ekserji dengesi | Termodinamik I dersinde öğrenilen enerji dengesi konusu gözden geçirilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Gaz akışkanlı güç çevrimleri; İdeal Otto, Diesel, Stirling ve Ericsson çevrimleri | Günlük yaşantıda karşılaştığımız güç çevrimlerinin çalışma prensibi hakkında ön bilgi edinilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Gaz akışkanlı güç çevrimleri; İdeal ve gerçek Brayton çevrimleri | Gaz türbinlerinin çalışma prensibi hakkında ön bilgi edinilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Gaz akışkanlı güç çevrimleri; Jet moturu çevrimleri | Farklı tür uçaklarda kullanılan motorlar hakkında ön bilgi toplanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Buhar çevrimleri; İdeal ve gerçek basit Rankine çevrimleri | Türkiye'de kullanılan doğal gaz termik santralleri hakkında bilgi toplanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Buhar çevrimleri; Rankine çevrimi, yeniden ısıtma ve rejeneratif Rankine çevrimlerinin verimliliğinin arttırılması | Termik santrallerde verim artışının önemi hakkında ön bilgi edinilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Kojenerasyon ve trijenerasyon | Kojenerasyon ve trijenerasyon kavramları hakkında ön bilgi edinilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | İkili ve birleşik gaz-buhar çevrimleri | Gaz-buhar termik santrallerinin çalışma prensibi hakkında ön bilgi edinilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Arasınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
11 | İdeal ve gerçek buhar sıkıştırmalı soğutma çevrimleri ve ısı pompaları | Günlük hayatta karşılaşılan soğutma sistemleri hakkında bilgi edinilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Gaz, absorpsiyon ve termoelektrik soğutma çevrimleri | Doğal gazla çalışan ve piknik soğutucusu olarak adlandırılan sistemlerin çalışma prensibi hakkında ön bilgi edinilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Gaz-buhar karışımlarının özellikleri | Psikiyometrik diyagram elde edilir ve incelenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Temel iklimlendirme prosesleri | Sürekli akışlı açık sistemler için termodinamiğin 1. kanununun uygulanması gözden geçirilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
16 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |