RTST710 Sinema Araştırmalarında Yöntem

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTST710
Ad Sinema Araştırmalarında Yöntem
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. AYDIN ÇAM


Dersin Amacı / Hedefi

Bir filmi ya da bir yönetmenin filmografisini veya belirli bir soruşturma amacıyla bir araya getirilmiş olan filmleri biçimsel çözümlenme yöntemleriyle birlikte, film anlatısının bağlamsal boyutu dikkate alınarak tarihsel, toplumsal, kültürel, felsefî, ideolojik ve benzeri arka alan(lar); metinlerarası ilişkiler; toplumsal ve kültürel fenomenler olarak yıldızlar, tanınmış kişiler ya da ekonomik ve teknolojik boyutlarıyla birlikte sinema endüstrisini dâhil eden bağlamsal çözümleme yöntemleri ve sinema izleyicisine dair araştırma yöntemleri dersin temel konularını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini sinema tarihinin, ekonomik, politik, kültürel, toplumsal, teknolojik vb. dönüşümler bağlamında araştırılması; filmlerin biçimsel ve bağlamsal çözümlenmesi; sinema izleyicisi ya da izler-kitlenin araştırılması ve/veya sinema deneyimlerinin araştırılması yöntemlerinin incelenmesi oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Bowles, K. (2009). Limit of maps? Locality and cinema-going in Australia. Media International Australia, 131(1), 83-94. Hoyt, E. (2022). Ink-Stained Hollywood: The Triumph of American Cinema’s Trade Press. University of California Press. Hoyt, E. (2014). Lenses for lantern: Data mining, visualization, and excavating film history's neglected sources. Film History: An International Journal, 26(2), 146-168. Hoyt, E., Ponto, K., & Roy, C. (2014). Visualizing and Analyzing the Hollywood Screenplay with ScripThreads. DHQ: Digital Humanities Quarterly, 8(4). Hoyt, E., Tran, T., Long, D., Hughes, K., & Ponto, K. (2018). Searching, Mining, and Interpreting Media History’s Big Data. In The Routledge Companion to Media Studies and Digital Humanities (pp. 413-422). Routledge. Verhoeven, D., Bowles, K., & Arrowsmith, C. (2009). Mapping the movies. reflections on the use of geospatial technologies for historical cinema audience research (pp. 69-82). transcript.

Notlar

Barsam, R. M., & Monahan, D. (2010). Looking at Movies: An Introduction to Film (3. Baskı). Londra: W. W. Norton & Company Ltd. Biltereyst, D., & Meers, P. (2018). Film, cinema and reception studies: Revisiting research on audience’s filmic and cinematic experiences. In E. Di Giovanni & Y. Gambier (Eds.), Reception Studies and Audiovisual Translation (pp. 21–42). John Benjamins Publishing Company. Bordwell, D. (2006). The Way Hollywood Tells it: Story and Style in Modern Movies. California: University of California Press. Corrigan, T., & White, P. (2012). The Film Experience: An Introduction (3. Baskı). Boston & New York: Bedford / St. Martin’s. Elsaesser, T., & Buckland, W. (2002). Studying Contemporary American Film: A Guide to Movie Analysis. New York: Oxford University Press. Gregory, I. N., & Geddes, A. (Eds.). (2014). Toward Spatial Humanities: Historical GIS and Spatial History. Indiana University Press. Hallam, J., & Roberts, L. (2011). Mapping, memory and the city: Archives, databases and film historiography. European Journal of Cultural Studies, 14(3), 355–372. Klenotic, J. (2011). Using GIS to Explore the Spatiality of Cinema. In R. Maltby, D. Biltereyst, & P. Meers (Eds.), Explorations in New Cinema History: Approaches and Case Studies (pp. 58–84). Wiley-Blackwell. Monaco, J. (2008). Bir Film Nasıl Okunur? – Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı – Sinema, Medya ve Mültimedya Dünyası (10. Baskı). E. Yılmaz (çev.), İstanbul: Oğlak Yayıncılık. Phillips, P. (2000). Understanding Film Texts: Meaning and Experience. Londra: BFI Publishing. Phillips, P. (2012). Spectator, Audience and Response. Nelmes, J. (Ed.), Introduction to Film Studies (5. Baskı) içinde (114–141). Londra & New York: Routledge. Pramaggiore, M. ve Wallis, T. (2008). Film: A Critical Introduction (2. Baskı). Londra: Laurence King Publishing Ltd. Ryan, M., & Lenos, M. (2012). Film Çözümlemesine Giriş – Anlatı Sinemasında Teknik ve Anlam. E. S. Onat (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırmaya özgü temel akımları, paradigmaları ve kavramları (pozitivizm, hipotez, değişken, ölçme, ölçek vs.) bilir ve açıklar.
ÖÇ02 Bilimsel araştırmanın yapısını ve sürecini (araştırma konusu ve probleminin belirlenmesi, literatür taraması, araştırma deseninin geliştirilmesi, verilerin toplanması ve analizi, araştırma bulgularının raporlaştırılması) bilir ve uygulamaya geçirir.
ÖÇ03 Filmi bir metin olarak okumayı ve çözümlemeyi kavrar.
ÖÇ04 Önemli film kuramcılarının önermelerini değerlendirebilir ve filmleri bu kuramlara göre yorumlayabilir.
ÖÇ05 Sinema tarihindeki majör estetik yaklaşımları yorumlayabilir.
ÖÇ06 Sinemanın işlevlerine dair önemli kavrayışa sahip olur.
ÖÇ07 Seyirciyi farklı bağlamlarda değerlendirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sinema Araştırmalarında Yöntem Dersine Giriş; Ders İçeriği, Dersin İşleyişi, Ders Kapsamındaki Yükümlülükler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Sosyal ve Kültürel Bir Fenomen Olarak Sinema ve Sosyal Bilimlerin Yöntemlerini Sinema Çalışmalarına Uyarlamak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 Sinema Çalışmalarında Metinler I – Metin Çözümlemeleri İçin İstatistiki Yöntemler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Sinema Çalışmalarında Metinler II – Sinema Çalışmaları ve Büyük Veri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
5 Sinema Çalışmalarında Metinler III – Arşiv Çalışmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 Seyirci Çalışmaları I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
7 Seyirci Çalışmaları II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
8 ARA SINAV Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Sözlü Tarih Çalışmaları I – Geleneksel/Konvansiyonel Tarihyazımının Sorunlarını Sözlü Tarih Çalışmalarıyla Aşmak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
10 Sözlü Tarih Çalışmaları II – Yerel, Ulusal ve Uluslararası Örneklerle Sözlü Tarih Çalışmalarında Amaçlar, Konular, Yöntemler ve Sorunlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
11 Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem I – Tarihi Bağlamda Seyirciyi ve Sinema Kültürlerini Karşılaştırmak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
12 Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem II – Tarihi Bağlamda Sinema Mekânlarını Araştırmak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
13 Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem III – Tarihi Bağlamda Film Gösterim Pratiklerini ve Programlarını Araştırmak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
14 Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem IV – Tarihi Bağlamda Film Dağıtımını ve Akışını Tartışmak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem V – Belgelerle Çalışmak ve Karma Yöntemler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 YILSONU SINAVI Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 BÜTÜNLEME SINAVI Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 10:05