Genel Bilgi
Kod | FBE702 |
Ad | Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDAT UÇAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerinin temelleri ve sosyal bilimlerde özellikle eğitim bilimleri alanında yapılan araştırmalar ile ilgili temel kavramlar uygulamalı olarak öğrenilecektir.
Dersin İçeriği
Araştırma yöntem ve teknikleri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Cresswell,W. J. (2012). Educational Research. Pearson. Makaleler.
Notlar
How to Design and Evaluate Research in Education, 10th Edition Jack Fraenkel, Norman Wallen, Helen Hyun
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim ve araştırma kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırmanın basamaklarını listeler ve tanımlar. |
ÖÇ03 | Bilimsel araştırmada etiğin önemini açıklar |
ÖÇ04 | Farklı araştırma türlerini isimlerini ve özeliklerini söyle. |
ÖÇ05 | Literatür taramasının önemini bilir ve bir uygulama yapar. |
ÖÇ06 | Nitel ve nicel araştırma türlerini karşılaştırabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma nedir | Ön hazırlık yok. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bilimsel araştırmanın doğası | 1.Pears, D. (2004). Bilgi nedir Çev. A. Güçlü. Bilim se Sanat. 2. Bilimsel Araştırma Nedir 3.Gürbüz ve Şahin, 1. Bölüm 4. Yıldırım ve Şimşek 21-29 5. Neuman ch1 6. Neuman ch 4 (92-125) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Araştırma Desenleri Nitel, Nicel | Ary ch2 (22-42) Frankel ch1 (2-24) Cresswell ch1(2-56) Neuman ch2 (25-55) Şahin ve Gürbüz B4 (99-124). Selçuk Beşir Demir ch1 (1-22). Şenel Büyüköztürk B1(2-34). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
4 | Araştırma problemi | Ary ch3 (43-61) Frankel ch2 (26-36) Creswell ch2 (57-78). Şahin ve Gürbüz B2(51-67) Karasar s81-105 Selçuk Beşir Demir ch5 (107-121). Şenel Büyüköztürk B2 (38-74) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Araştırma amacı | Creswell ch4 (109-139). Selçuk Beşir Demir ch6 (123-138). Karasar s96-105. Büyüköztürk B2 (38-74) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Araştırma sorusu/hipotezi Değişkenler ve kuramlar | Ary ch5 (81-100) Frankel ch3 (37-51) Creswell ch4 (109-139). Şahin ve Gürbüz B3 (68-96) Selçuk Beşir Demir ch3 (51-76). Selçuk Beşir Demir ch7 (139-154). | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Karma yöntem | Selçuk Beşir Demir 215-239 Selçuk Beşir Demir 14-18 Selçuk Beşir Demir 68-75 Selçuk Beşir Demir 132-137 Selçuk Beşir Demir 148-151 Creswell ch16 Frankell ch23 Ary ch19 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Örnekleme | Frankell ch.6 Cresswell ch 7 Neuman ch 8 Ary ch7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Literatür taraması ve Etik | Cresswell, ch3 (79-108) Frankel ch5 (66-88) Ary ch4 (61-80) Neuman ch5 Selçuk Beşir Demir ch2 (25-50). Frankel ch4 (52-65) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ölçme araçları | Frankel ch7 Creswell ch5 Neuman ch7 Ary ch 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Güvenirlik ve geçerlik | Frankel Ch8 Frankel ch 9 Ary ch9 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Araştırma değerlendirmesi | Gay ch. 17 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Araştırma önerisi | Frankel ch. 24 Gay ch.16 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Projeler | Frankel ch. 24 Gay ch.16 | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |