Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR) | |
Kod | İTS809 |
Ad | Edebî Bilgiler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk İslam edebiyatını oluşturan ahenk ve sanat unsurlarını öğreterek edebî metinleri çözümlemede bu unsurlardan yararlandırmak
Dersin İçeriği
Türk İslam edebiyatındaki metinlerdeki ahenk unsurları Türk İslam edebiyatına özgü kavramlar Türk İslam edebiyatında yaygın söz ve anlam sanatları
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Tahir OLGUN, Edebiyat Lügati, Dergah Yay. İstanbul 1990. 2. Haluk İPEKTEN, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Dergah Yay. İstanbul 2015. 3. M.A. Yekta SARAÇ, Klasik Edebiyat Bilgisi, Biçim Ölçü, Kafiye, 3F Yayınevi, İstanbul 2007. 4. Muhsin Macit, Divan Şiirinde Ahenk Unsurları, Kapı Yayınları, İstanbul 2004.
Notlar
Edebî Sanatlar, Numan KÜLEKÇİ, Akçağ yay. Ankara 1999.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Edebî bilgilerin unsurlarını bilir. |
ÖÇ02 | Şiirdeki ahengin ölçü, kafiye ve ritmik tekrarlara bağlı olduğunu kavrar. |
ÖÇ03 | Aruz ölçüsünü bulmayı öğrenir. |
ÖÇ04 | Kafiye ve Seci'nin benzer ve farklı yönlerini ayırt eder. |
ÖÇ05 | Edebî bilgiler konusunda yazılmış tarihî kaynakları öğrenir. |
ÖÇ06 | Söze dayalı edebî sanatlarla ritim, seci ve kafiye arasındaki ilişkiyi bilir. |
ÖÇ07 | Edebî sanatlar hakkındaki bilginin metni anlamadaki katkısını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Belagat ve bölümleri hakkında bilgi | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Belagatın tarihi kaynakları | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Şiir ve nesir hakkında tanımlayıcı ve tanıtıcı bilgiler | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
4 | Şiirde ahenge giriş | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Şiirde kafiye çeşitleri | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Nesir ve Seci' ilişkisi, Seci' çeşitleri | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kafiye ve Seci' bulma uygulamaları | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Aruz ve hece ölçüsü hakkında bilgi | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Aruz ölçüsünün bahirleri, kalıpları ve şiir üzerinde uygulamaları I | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Aruz ölçüsünün bahirleri, kalıpları ve şiir üzerinde uygulamaları II | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Söz sanatları ve metinde uygulaması | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ritme yardımcı söz sanatları: muvaşşah örnekleri | ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Ritme yardımcı söz sanatları: aliterasyon | ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Anlam ve ahenge yardımcı söz sanatları: tekrir, nida, kalp | ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Tarih düşürme, Ebced ve türleri hakkında bilgi | ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 7 | 49 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |