İTS809 Edebî Bilgiler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS809
Ad Edebî Bilgiler
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK


Dersin Amacı / Hedefi

Türk İslam edebiyatını oluşturan ahenk ve sanat unsurlarını öğreterek edebî metinleri çözümlemede bu unsurlardan yararlandırmak

Dersin İçeriği

Türk İslam edebiyatındaki metinlerdeki ahenk unsurları Türk İslam edebiyatına özgü kavramlar Türk İslam edebiyatında yaygın söz ve anlam sanatları

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Tahir OLGUN, Edebiyat Lügati, Dergah Yay. İstanbul 1990. 2. Haluk İPEKTEN, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Dergah Yay. İstanbul 2015. 3. M.A. Yekta SARAÇ, Klasik Edebiyat Bilgisi, Biçim Ölçü, Kafiye, 3F Yayınevi, İstanbul 2007. 4. Muhsin Macit, Divan Şiirinde Ahenk Unsurları, Kapı Yayınları, İstanbul 2004.

Notlar

Edebî Sanatlar, Numan KÜLEKÇİ, Akçağ yay. Ankara 1999.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Edebî bilgilerin unsurlarını bilir.
ÖÇ02 Şiirdeki ahengin ölçü, kafiye ve ritmik tekrarlara bağlı olduğunu kavrar.
ÖÇ03 Aruz ölçüsünü bulmayı öğrenir.
ÖÇ04 Kafiye ve Seci'nin benzer ve farklı yönlerini ayırt eder.
ÖÇ05 Edebî bilgiler konusunda yazılmış tarihî kaynakları öğrenir.
ÖÇ06 Söze dayalı edebî sanatlarla ritim, seci ve kafiye arasındaki ilişkiyi bilir.
ÖÇ07 Edebî sanatlar hakkındaki bilginin metni anlamadaki katkısını kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır.
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Belagat ve bölümleri hakkında bilgi ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Belagatın tarihi kaynakları ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Şiir ve nesir hakkında tanımlayıcı ve tanıtıcı bilgiler ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
4 Şiirde ahenge giriş ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Şiirde kafiye çeşitleri ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Nesir ve Seci' ilişkisi, Seci' çeşitleri ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Kafiye ve Seci' bulma uygulamaları ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Aruz ve hece ölçüsü hakkında bilgi ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Aruz ölçüsünün bahirleri, kalıpları ve şiir üzerinde uygulamaları I ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Aruz ölçüsünün bahirleri, kalıpları ve şiir üzerinde uygulamaları II ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Söz sanatları ve metinde uygulaması ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Ritme yardımcı söz sanatları: muvaşşah örnekleri ön hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Ritme yardımcı söz sanatları: aliterasyon ön hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Anlam ve ahenge yardımcı söz sanatları: tekrir, nida, kalp ön hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Tarih düşürme, Ebced ve türleri hakkında bilgi ön hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 7 7 49
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:46