Genel Bilgi
Kod | İTS809 |
Ad | Edebî Bilgiler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk İslam edebiyatını oluşturan ahenk ve sanat unsurlarını öğreterek edebî metinleri çözümlemede bu unsurlardan yararlandırmak
Dersin İçeriği
Türk İslam edebiyatındaki metinlerdeki ahenk unsurları Türk İslam edebiyatına özgü kavramlar Türk İslam edebiyatında yaygın söz ve anlam sanatları
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Tahir OLGUN, Edebiyat Lügati, Dergah Yay. İstanbul 1990. 2. Haluk İPEKTEN, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Dergah Yay. İstanbul 2015. 3. M.A. Yekta SARAÇ, Klasik Edebiyat Bilgisi, Biçim Ölçü, Kafiye, 3F Yayınevi, İstanbul 2007. 4. Muhsin Macit, Divan Şiirinde Ahenk Unsurları, Kapı Yayınları, İstanbul 2004.
Notlar
Edebî Sanatlar, Numan KÜLEKÇİ, Akçağ yay. Ankara 1999.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Edebî bilgilerin unsurlarını bilir. |
ÖÇ02 | Şiirdeki ahengin ölçü, kafiye ve ritmik tekrarlara bağlı olduğunu kavrar. |
ÖÇ03 | Aruz ölçüsünü bulmayı öğrenir. |
ÖÇ04 | Kafiye ve Seci'nin benzer ve farklı yönlerini ayırt eder. |
ÖÇ05 | Edebî bilgiler konusunda yazılmış tarihî kaynakları öğrenir. |
ÖÇ06 | Söze dayalı edebî sanatlarla ritim, seci ve kafiye arasındaki ilişkiyi bilir. |
ÖÇ07 | Edebî sanatlar hakkındaki bilginin metni anlamadaki katkısını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Belagat ve bölümleri hakkında bilgi | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Belagatın tarihi kaynakları | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Şiir ve nesir hakkında tanımlayıcı ve tanıtıcı bilgiler | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
4 | Şiirde ahenge giriş | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Şiirde kafiye çeşitleri | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Nesir ve Seci' ilişkisi, Seci' çeşitleri | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kafiye ve Seci' bulma uygulamaları | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Aruz ve hece ölçüsü hakkında bilgi | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Aruz ölçüsünün bahirleri, kalıpları ve şiir üzerinde uygulamaları I | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Aruz ölçüsünün bahirleri, kalıpları ve şiir üzerinde uygulamaları II | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Söz sanatları ve metinde uygulaması | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ritme yardımcı söz sanatları: muvaşşah örnekleri | ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Ritme yardımcı söz sanatları: aliterasyon | ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Anlam ve ahenge yardımcı söz sanatları: tekrir, nida, kalp | ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Tarih düşürme, Ebced ve türleri hakkında bilgi | ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 7 | 49 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |