Genel Bilgi
Kod | İTS811 |
Ad | Türk Edebiyatında Edebî Akımlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk edebiyatındaki akımların bilinmesi ve bunların edebiyatı nasıl şekillendirdiğinin anlaşılması
Dersin İçeriği
Türk edebiyatında klasik üslup, Türkî-i Basit, sebk-i Hindi, Hikemî üslup vb. hakkında bilgi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
M. Orhan Okay, Edebiyat ve Edebî Eser Üzerine, İstanbul 2014. DEMİREL, Şener, “XVII. Yüzyıl Klasik Türk Şiirinin Anlam Boyutunda Meydana Gelen Üslup Değişmeleri: Klasik Üslup-Sebk-i Hindî-Hikemî Tarz-Mahallileşme”, Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Volume 4/2, Winter 2009, s.279-306.
Notlar
MİNE MENGİ, Divan Şiirinde Hikemî Tarzın Büyük Temsilcisi Nâbî, AKM Yayınları, Ankara 1991.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klasik Türk edebiyatının dönemlerini belirlemede akımların rolünü kavrar. |
ÖÇ02 | Türkî-i Basit akımını hazırlayan tarihî ve sosyal yapıyı bilir. |
ÖÇ03 | Sebk-i Hindî akımının kökenini bilir. |
ÖÇ04 | Sebk-i hindî anlayışı ile yazılmış şiirlerin özelliklerini ayrt edebilir. |
ÖÇ05 | Hikemî akımın başlamasına nelerin sebep olduğunu kavrar. |
ÖÇ06 | Bir şiirin hangi akıma uyduğunu çözümler. |
ÖÇ07 | Klasik üsluptan yenileşme dönemi divan şiirini ayıran özellikleri ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk edebiyatının klasik yönleri | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Türk şiirinin kökenleri ve etkilendiği çevreler | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Türk şiirinde klasik üslup | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Türk şiirinde Türkî-i Basit akımı I | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türk şiirinde Türkî-i Basit akımı II | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Türk Şiirinde Sebk-i Hindî I | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Türk Şiirinde Sebk-i Hindi II | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Türk Şiirinde Hikemî Akım I | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Türk Şiirinde Hikemî Akım II | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Divan şiirinin batı etkisindeki değişimleri | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Âşıkâne gazeller | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tasavvufî Şiirlerin özellikleri | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Edebî metinler üzerinde akımların özelliklerini bulma uygulaması I | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Edebî metinler üzerinde akımların özelliklerini bulma uygulaması II | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Edebî metinler üzerinde akımların özelliklerini bulma uygulaması III | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 7 | 49 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |