İTS811 Türk Edebiyatında Edebî Akımlar

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS811
Ad Türk Edebiyatında Edebî Akımlar
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK


Dersin Amacı / Hedefi

Türk edebiyatındaki akımların bilinmesi ve bunların edebiyatı nasıl şekillendirdiğinin anlaşılması

Dersin İçeriği

Türk edebiyatında klasik üslup, Türkî-i Basit, sebk-i Hindi, Hikemî üslup vb. hakkında bilgi

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

M. Orhan Okay, Edebiyat ve Edebî Eser Üzerine, İstanbul 2014. DEMİREL, Şener, “XVII. Yüzyıl Klasik Türk Şiirinin Anlam Boyutunda Meydana Gelen Üslup Değişmeleri: Klasik Üslup-Sebk-i Hindî-Hikemî Tarz-Mahallileşme”, Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Volume 4/2, Winter 2009, s.279-306.

Notlar

MİNE MENGİ, Divan Şiirinde Hikemî Tarzın Büyük Temsilcisi Nâbî, AKM Yayınları, Ankara 1991.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Klasik Türk edebiyatının dönemlerini belirlemede akımların rolünü kavrar.
ÖÇ02 Türkî-i Basit akımını hazırlayan tarihî ve sosyal yapıyı bilir.
ÖÇ03 Sebk-i Hindî akımının kökenini bilir.
ÖÇ04 Sebk-i hindî anlayışı ile yazılmış şiirlerin özelliklerini ayrt edebilir.
ÖÇ05 Hikemî akımın başlamasına nelerin sebep olduğunu kavrar.
ÖÇ06 Bir şiirin hangi akıma uyduğunu çözümler.
ÖÇ07 Klasik üsluptan yenileşme dönemi divan şiirini ayıran özellikleri ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır.
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 5
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk edebiyatının klasik yönleri ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Türk şiirinin kökenleri ve etkilendiği çevreler Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Türk şiirinde klasik üslup ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Türk şiirinde Türkî-i Basit akımı I ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Türk şiirinde Türkî-i Basit akımı II ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Türk Şiirinde Sebk-i Hindî I ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Türk Şiirinde Sebk-i Hindi II ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Türk Şiirinde Hikemî Akım I ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Türk Şiirinde Hikemî Akım II ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Divan şiirinin batı etkisindeki değişimleri ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Âşıkâne gazeller ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Tasavvufî Şiirlerin özellikleri ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Edebî metinler üzerinde akımların özelliklerini bulma uygulaması I ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Edebî metinler üzerinde akımların özelliklerini bulma uygulaması II ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Edebî metinler üzerinde akımların özelliklerini bulma uygulaması III ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 7 7 49
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 10:25