Genel Bilgi
Kod | TRKZ216 |
Ad | Türk Halk Edebiyatı II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Halk bilimiyle ilgili temel terminolojinin ana hatlarıyla belirlenip açıklanması, halk bilimi bakış açısı ve inceleme yöntemlerinin öğrenilmesi, Türk halk edebiyatı türlerinden mit, efsane, masal, destan ve halk hikayesinin ana hatlarıyla öğrenilip Türk Dünyası’ndan metin örneklerinin incelenmesi
Dersin İçeriği
Halk bilimiyle ilgili temel terimler, mit, efsane, masal, destan ve halk hikayesi türlerinin genel özellikleri, Türk Dünyası’ndan mit, efsane masal örnekleri, Oğuz Kağan Destanı, Dede Korkut Kitabı ve Köroğlu
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ekici, M. (2016). Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri. Ankara: Geleneksel. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. (2017), Ed. Oğuz, M. Ö. vd. Ankara: Grafiker.
Notlar
Ekici, M. (2016). Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri. Ankara: Geleneksel. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. (2017), Ed. Oğuz, M. Ö. vd. Ankara: Grafiker.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Halk, halk bilgisi, halk bilimi terimleri, halk bilgisiyle ilgili bazı sosyal normlar ve halk bilgisi ürünlerinin genel özelliklerini tanıyabilme ve açıklayabilme |
ÖÇ02 | Mit, efsane, masal, destan ve halk hikâyesinin özelliklerini tanıyabilme ve açıklayabilme |
ÖÇ03 | Türk Dünyası’ndan mit, efsane, masal, destan ve halk hikâyesi metinlerini inceleyebilme |
ÖÇ04 | Türk Dünyası’nda mit, efsane, masal, destan ve halk hikâyesinin özelliklerini tanıyabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Âşık şiirinin oluşumu. | hazırlık bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Âşık şiirinin kaynakları | okunacak bölüm 1 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Âşık şiirinin dönemleri | okunacak bölüm 2 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Âşık şiirinde gelenek | okunacak bölüm 3 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Âşık şiirinde geleneğin oluşma biçimleri | okunacak bölüm 4 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Âşık şiirinde geleneğin oluşma biçimleri 2 | okunacak bölüm 5 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Geleneğe bağlı âşıklar | okunacak bölüm 6 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Âşık şiirinde etkileşim | okunacak bölüm 7 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Âşık şiirinde etkileşim 2 | okunacak bölüm 8 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Âşık şiirinde etkileşim ve âşıklar | okunacak bölüm 9 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Âşık şiirinde gelenek ve etkileşime yönelik şiir çözümlemeleri | okunacak bölüm 10 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Âşık şiirinde gelenek ve etkileşime yönelik şiir çözümlemeleri 2 | okunacak bölüm 11 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Günümüzde âşıklık geleneği | okunacak bölüm 12 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |