İTS813 İslamın Yayılışında Temel Etkin Faktörler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR)
Kod İTS813
Ad İslamın Yayılışında Temel Etkin Faktörler
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İslam’ın hangi şartlarda nasıl yayıldığını öğretmektir.

Dersin İçeriği

İslamiyet'in başlangıçtan günümüze yayılış serüveni, dinde zorlama olmaması, tedrici yayılma, zafer ve savaşlar, ihtida ve örnekleri verilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1. Kurt, Hasan, Orta Asya’nın İslamlaşma Süreci, Ankara: Fecr Yayınları, 1998. 2. Hatalmış, Ali, Anadolu’nun Fetih ve İslamlaşma Tarihi, İstanbul: Ötüken Yayınları, 2020.

Notlar

1. Özkan, Mustafa, Afrika’da İslamiyet, İstanbul: Ensar Yayınları, 2017. 2. Hitti, Philipe K., Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları, 1980. 3. Mez, Adam, 10. Yüzyılda İslam Medeniyeti, İstanbul: İnsan Yayınları, 2014.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslâm dininin yayılışında askerî zaferlerin tek belirleyici olmadığını öğrenir.
ÖÇ02 Bir dinin yayılışının anlaşılabilmesi için sosyal bilimlerin yardımının şart olduğunu analiz eder.
ÖÇ03 Bir dinin yayılışının anlaşılabilmesi için ilgili din bilimlerinin yardımının şart olduğunu öğrenir.
ÖÇ04 Tarihsel bilgileri sosyal ve din bilimlerinin yardımıyla değerlendirebilme yeteneği kazanır.
ÖÇ05 İslâm tarihi boyunca İslamiyet’in tedrici ve gönüllü olarak yayıldığı hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ06 Barış dini İslam'ın zorlama olmaksızın hoş görü ile yayıldığını örneklerle açıklar.
ÖÇ07 İslam'ı yayma ve yayılışı konusunda ayet ve hadisler öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İslam'ın yayılışıyla Müslümanların yayılışı arasındaki ilişkiler ve farklılıklar. Özcan, Azmi İslam’ın Yayılışına Dair = on the Spread of Islam, Osmanlı’nın İzinde Prof.Dr. Mehmet İpşirli Armağanı, 2013, cilt: II, s. 389-396. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Dinî bilimlerin İslâm'ın yayılışının anlaşılmasına katkısı Thomas Walker Arnold, İslam'ın Tebliğ Tarihi, İstanbul: İnkılap Yayınları, 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 İslâm'ın Yayılışına kaynaklık etmesi bakımından Kur'ân Emin, Mehmet, Kur'an Hz. Peygamber Ve İslam, İstanbul: Kitap Dünyası Yayınları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İslâm'ın Yayılışına kaynaklık etmesi bakımından Hadis Sandıkçı, S. Kemal, Hadisler Işığında İslam (1-2 Cilt) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 İslâm'ın Yayılışına kaynaklık etmesi bakımından tarih literatürü Cerrahoğlu, İsmail İslam'ın Sür'atle Yayılış Sebepleri, Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 1968, cilt: VII, sayı: 72-73, s. 108-110. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 İslâm'ın Yayılışına kaynaklık etmesi bakımından tarihî biyografik literatür. Köse, Ali İslam’ın İlk Devirlerde Yayılış Şekilleri: Oryantalistlerin Teorileri ve Bunların Değerlendirilmesi , Akademik Araştırmalar Dergisi = Journal of Academic Studies, 1999, cilt: I, sayı: 2, s. 45-75. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sosyal bilimlerin İslâm'ın yayılışının anlaşılmasındaki rolü Sarıçam, İbrahim Hz. Peygamber Döneminde İslâm’ın Yayılma Aşamaları, VII. Kutlu Doğum Sempozyumu: Teblilğler, 19 Nisan 2004 [Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi], 2006, s. 77-84. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Hz. Peygamber döneminde İslam'ın yayılışını etkileyen iç faktörler: İslam ve Şiddet Keleş, Ahmet Cihad-Kılıç-Tebliğ Bağlamında İslâm’ın Yayılışı, Cahiliye Toplumundan Günümüze Hz. Muhammed (Sempozyum tebliğ ve müzakereleri), 13-15 Nisan 2007 / Konya, 2007, s. 249-280. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Hz. Peygamber döneminde İslam'ın yayılışını etkileyen dış faktörler: Sasanî İmparatorluğu Gürbüz, Osman Bizans ve Sâsânilerdeki Dini Baskıların İlk Dönem İslam Fetihlerine Etkileri, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2007, cilt: VII, sayı: 1, s. 159-177. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Hz. Peygamber döneminde İslam'ın yayılışını etkileyen dış faktörler: Bizans İmparatorluğu Apak, Adem Abbasilerin İlk Asrında Arab-Bizans İlişkileri, Beşinci Uluslar Arası Orta Doğu Semineri : İslamiyet’in Doğuşundan Osmanlı İdaresine Kadar Orta Doğu (Şam 2-4 Kasım 2010) Bildiriler, 2012, s. 27-43. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
12 Hz. Peygamber dönemi ve sonrasında İslam'ın yayılışını etkileyen dış faktörler: Mısır Apak, Adem Mısır’ın Müslümanlar Tarafından Fethi ve Fetih Sonrası Ülkede Sosyal ve Dinî Alanda Meydana Gelen Değişmeler Üzerine Değerlendirmeler, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, cilt: X, sayı: 2, s. 145-159. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Hz. Peygamber dönemi ve sonrasında İslam'ın yayılışını etkileyen dış faktörler: Habeşistan ve Yemen Öztürk, Levent Habeşistan’da İslâmiyet (Hristiyanlarla İlk Karşılaşma), Siyer Dersleri: Mekke Dönemi, 2018, s. 193-200. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Hz. Peygamber dönemi ve sonrasında İslam'ın yayılışını etkileyen dış faktörler: Horasan ve Maveraünnehir Akyürek, Yunus Emevîler Dönemi Fetih Politikası ve Mâverâünnehir’in Fethi, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2013, cilt: XXII, sayı: 1, s. 85-115. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Hz. Peygamber dönemi ve sonrasında İslam'ın yayılışını etkileyen dış faktörler: Anadolu ve Kafkaslar Neflyaşeva, Naima Kuzeybatı Kafkaslarda Adigelerde İslam'ın Yayılma Tarihine Dair, çeviren Osman Karatay, Karadeniz Araştırmaları: Balkan, Kafkas, Doğu Avrupa ve Anadolu İncelemeleri Dergisi [Karadeniz Araştırmaları], 2005, cilt: II, sayı: 7, s. 11-18. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Finale hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 30 30
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 144
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,76
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.02.2025 08:14