İTS815 İslam Coğrafyası Şehirleri ve Tarihsel Çevresi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR)
Kod İTS815
Ad İslam Coğrafyası Şehirleri ve Tarihsel Çevresi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İslamiyet’in kültür havzalarını; bu havzalarda yetişen ilim adamlarını; kurulan ilmi müesseseleri; bu ilim müesseselerinde üretilen bilimin seviyesini; kaleme alınan eserleri; şehirlerde yaşanan ekolleşmeyi; yaşanan siyasi olaylar sonucu ortaya çıkan duraklama veya kırılmaları; coğrafi özelliklerin ilim adamlarının zihin dünyasına etkilerini; kültür havzaları arasındaki etkileşimi; ilim seyahatlerinin güzergâhlarını öğretmektir.

Dersin İçeriği

İslam coğrafyası, İslam şehirleri, şehirlerin kültür havzaları, bu havzalarda yetişen ilim adamları; kurulan ilmi müesseseler; bu ilim müesseselerinde üretilen bilimin seviyesi; kaleme alınan bazı eserler; şehirlerde yaşanan ekolleşmeler; yaşanan siyasi olaylar sonucu ortaya çıkan duraklama veya kırılmalar; coğrafi özelliklerin ilim adamlarının zihin dünyasına etkileri; kültür havzaları arasındaki etkileşimi; ilim seyahatlerinin güzergâhları öğretilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1. Cansever, Turgut, İslam’da Şehir ve Mimari, İstanbul : İz Yayıncılık, 1997. 2. Hatalmış, Ali, Anadolu’nun Fetih ve İslamlaşma Tarihi, İstanbul: Ötüken Yayınları, 2020. 3. Serjeant, Robert B., İslam Şehri (çev. Elif Topçugil), istanbul: İz Yayıncılık, 2022.

Notlar

1. Kurt Hasan, Orta Asya’da İslam, İstanbul: Hoca Ahmed Yesevi Ü. Yayınları, 2015. 2. Hitti, Philip K., Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları, 1980. 3. Mez, Adam, 10.Yüzyılda İslam Medeniyeti (çev. Salih Şaban), İstanbul: İnsan Yayınları, 2014.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam kültür coğrafyalarını sıralar.
ÖÇ02 İslam şehirlerinin coğrafi konumunu öğrenir.
ÖÇ03 İslam şehirlerinin başlıca özelliklerini sıralar.
ÖÇ04 İslam şehirlerinin yapısını bilir.
ÖÇ05 Müslümanların ilgilendikleri ilim dallarını tanır.
ÖÇ06 İslam coğrafyasında ilimlerin gelişim sürecini değerlendirir.
ÖÇ07 Müslümanların ilim müesseselerini bilir.
ÖÇ08 Günümüze kadar İslam şehri özelliğini koruyan şehirleri örneklerle açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Müslümanlarda İlim ve İslam Şehirlerinin Temel özellikleri Demirci, Mustafa İslam’da Şehir ve Şehrin Sosyal Dinamikleri, İSTEM: İslâm San’at, Tarih, Edebiyat ve Mûsikîsi Dergisi, 2003, cilt: I, sayı: 2, s. 129-146. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
2 Halep Şehri Demir, Doğan Mert Kudüs "Kent ve Kutsiyet: Orta Çağ Kudüs Tarihini Kutsiyet Bağlamında Okumak (637-1187), Editör: Erkan Göksu, Orta Çağ Türk İslam Şehirleri-II: Nişabur-Tebriz-Hemedan-Şiraz-Halep-Kudüs, 2023, s. 229-264. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Kurtuba Şehri IRVING, THOMAS B., TDV İslâm Ansiklopedisi’nin 2002 yılında Ankara’da basılan 26. cildinde, 451-453. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
4 Herat Şehri Söylemez, Yusuf Ziya Türk-İslam Şehirlerinden Herât'ın Rivayetlere Göre İnşa Süreci Üzerine Bir Değerlendirme, Asos Journal: The Journal of Academic Social Science, 2023, cilt: XI, sayı: 143, s. 155-162. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Konya Şehri Alkan, Ahmet - Nuri Dülgerler Bir Türk-İslam Şehri Olarak Konya -Dünü-Bugünü- Yarını, İslam Mimari Mirasını Koruma Konferansı = The Conference on the Preservation of Architectural Heritage of Islamic Cities 22-26/4/1985 İstanbul: Bildiriler, 1987, s. 235-243. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Semerkant Şehri Kitapçı, Zekeriya İslâmiyet'in Asya Türk Medeniyetinin Beşiği Semerkant ve Havalisinde İlk Yayılışı, Türk Dünyası Araştırmaları, 1983, sayı: 25, s. 109-135. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
7 Kazan Şehri Küçükkılınç, İsmail Kazan’da Kültür Faaliyetleri ve İslamcılık, Kazanlı Yenilikçi Alimler: Şehabettin Mercani ve Kazan Kültürü, 2014, cilt: I, s. 448-465. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Rey Şehri Aylar, Mustafa - Ataollah Hassani Orta Çağ İslam Coğrafyacılarına Göre Rey Şehrinin Sosyo-Ekonomik Durumu ve Mimari Yapısı = Socio Economic and Architectural Structure of the City of Rayy According to Medieval Muslim Geographers, Türkiyat Mecmuası = Journal of Turkology, 2021, cilt: XXXI, sayı: 1, s. 68-86. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 İsfehan Şehri Özgüvenli, Osman Gazi, "İsfahan", TDV İslâm Ansiklopedisi’nin 2000 yılında İstanbul’da basılan 22. cildinde, 497-502 numaralı sayfalar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Kudüs Şehri Gül, Muammer Müslümanların Kudüs’ü Fethi, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, cilt: VIII, sayı: 2, s. 47-58. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
12 İstanbul Şehri İnalcık, Halil İstanbul: Bir İslâm Şehri, çeviren: İbrahim Kalın, Marife: Dini Araştırmalar Dergisi [Bilimsel Birikim], 2004, cilt: IV, sayı: 2, s. 309-325. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Delhi Şehri Cöhce, Salim Delhi Türk Sultanlığı, İslâm Tarihi ve Medeniyeti 9: Müslüman Türk Devletleri (II), 2018, s. 189-279. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
14 Kayrevan Şehri Arıpınar, Erdoğan İslam Tarihinin Büyük Şehirlerinden: Kayrevan, Fotograflar Erdoğan Arıpınar, Hayat Tarih Mecmuası, 1967, cilt: I, sayı: 1, s. 35-39. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 İslam Kültür Coğrafyaların Genel Değerlendirmesi KÜÇÜKAŞCI, MUSTAFA SABRİ, "Şehir" TDV İslâm Ansiklopedisi’nin 2010 yılında İstanbul’da basılan 38. cildinde, 446-449 numaralı sayfalar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Finale hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Finale hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.02.2025 09:13