İTS815 İslam Coğrafyası Şehirleri ve Tarihsel Çevresi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS815
Ad İslam Coğrafyası Şehirleri ve Tarihsel Çevresi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İslamiyet’in kültür havzalarını; bu havzalarda yetişen ilim adamlarını; kurulan ilmi müesseseleri; bu ilim müesseselerinde üretilen bilimin seviyesini; kaleme alınan eserleri; şehirlerde yaşanan ekolleşmeyi; yaşanan siyasi olaylar sonucu ortaya çıkan duraklama veya kırılmaları; coğrafi özelliklerin ilim adamlarının zihin dünyasına etkilerini; kültür havzaları arasındaki etkileşimi; ilim seyahatlerinin güzergâhlarını öğrenciye kavratmak.

Dersin İçeriği

İslam coğrafyası, İslam şehirleri, şehirlerin kültür havzaları, bu havzalarda yetişen ilim adamları; kurulan ilmi müesseseler; bu ilim müesseselerinde üretilen bilimin seviyesi; kaleme alınan bazı eserler; şehirlerde yaşanan ekolleşmeler; yaşanan siyasi olaylar sonucu ortaya çıkan duraklama veya kırılmalar; coğrafi özelliklerin ilim adamlarının zihin dünyasına etkileri; kültür havzaları arasındaki etkileşimi; ilim seyahatlerinin güzergâhları

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1. Cansever, Turgut, İslam’da Şehir ve Mimari, İstanbul : İz Yayıncılık, 1997. 2. Hatalmış, Ali, Anadolu’nun Fetih ve İslamlaşma Tarihi, İstanbul: Ötüken Yayınları, 2020. 3. Serjeant, Robert B., İslam Şehri (çev. Elif Topçugil), istanbul: İz Yayıncılık, 2022.

Notlar

1. Kurt Hasan, Orta Asya’da İslam, İstanbul: Hoca Ahmed Yesevi Ü. Yayınları, 2015. 2. Hitti, Philip K., Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları, 1980. 3. Mez, Adam, 10.Yüzyılda İslam Medeniyeti (çev. Salih Şaban), İstanbul: İnsan Yayınları, 2014.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam kültür coğrafyalarını sıralar.
ÖÇ02 İslam şehirlerinin coğrafi konumunu öğrenir.
ÖÇ03 İslam şehirlerinin başlıca özelliklerini sıralar.
ÖÇ04 İslam şehirlerinin yapısını bilir.
ÖÇ05 Müslümanların ilgilendikleri ilim dallarını tanır.
ÖÇ06 İslam coğrafyasında ilimlerin gelişim sürecini değerlendirir.
ÖÇ07 Müslümanların ilim müesseselerini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 2
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 2
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Müslümanlarda İlim ve İslam Şehirlerinin Temel özellikleri Demirci, Mustafa İslam’da Şehir ve Şehrin Sosyal Dinamikleri, İSTEM: İslâm San’at, Tarih, Edebiyat ve Mûsikîsi Dergisi, 2003, cilt: I, sayı: 2, s. 129-146. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
2 Halep Şehri Demir, Doğan Mert Kudüs "Kent ve Kutsiyet: Orta Çağ Kudüs Tarihini Kutsiyet Bağlamında Okumak (637-1187), Editör: Erkan Göksu, Orta Çağ Türk İslam Şehirleri-II: Nişabur-Tebriz-Hemedan-Şiraz-Halep-Kudüs, 2023, s. 229-264. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Kurtuba Şehri IRVING, THOMAS B., TDV İslâm Ansiklopedisi’nin 2002 yılında Ankara’da basılan 26. cildinde, 451-453. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
4 Herat Şehri Söylemez, Yusuf Ziya Türk-İslam Şehirlerinden Herât'ın Rivayetlere Göre İnşa Süreci Üzerine Bir Değerlendirme, Asos Journal: The Journal of Academic Social Science, 2023, cilt: XI, sayı: 143, s. 155-162. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Konya Şehri Alkan, Ahmet - Nuri Dülgerler Bir Türk-İslam Şehri Olarak Konya -Dünü-Bugünü- Yarını, İslam Mimari Mirasını Koruma Konferansı = The Conference on the Preservation of Architectural Heritage of Islamic Cities 22-26/4/1985 İstanbul: Bildiriler, 1987, s. 235-243. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Semerkant Şehri Kitapçı, Zekeriya İslâmiyet'in Asya Türk Medeniyetinin Beşiği Semerkant ve Havalisinde İlk Yayılışı, Türk Dünyası Araştırmaları, 1983, sayı: 25, s. 109-135. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
7 Kazan Şehri Küçükkılınç, İsmail Kazan’da Kültür Faaliyetleri ve İslamcılık, Kazanlı Yenilikçi Alimler: Şehabettin Mercani ve Kazan Kültürü, 2014, cilt: I, s. 448-465. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Rey Şehri Aylar, Mustafa - Ataollah Hassani Orta Çağ İslam Coğrafyacılarına Göre Rey Şehrinin Sosyo-Ekonomik Durumu ve Mimari Yapısı = Socio Economic and Architectural Structure of the City of Rayy According to Medieval Muslim Geographers, Türkiyat Mecmuası = Journal of Turkology, 2021, cilt: XXXI, sayı: 1, s. 68-86. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 İsfehan Şehri Özgüvenli, Osman Gazi, "İsfahan", TDV İslâm Ansiklopedisi’nin 2000 yılında İstanbul’da basılan 22. cildinde, 497-502 numaralı sayfalar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Kudüs Şehri Gül, Muammer Müslümanların Kudüs’ü Fethi, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, cilt: VIII, sayı: 2, s. 47-58. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
12 İstanbul Şehri İnalcık, Halil İstanbul: Bir İslâm Şehri, çeviren: İbrahim Kalın, Marife: Dini Araştırmalar Dergisi [Bilimsel Birikim], 2004, cilt: IV, sayı: 2, s. 309-325. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Delhi Şehri Cöhce, Salim Delhi Türk Sultanlığı, İslâm Tarihi ve Medeniyeti 9: Müslüman Türk Devletleri (II), 2018, s. 189-279. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
14 Kayrevan Şehri Arıpınar, Erdoğan İslam Tarihinin Büyük Şehirlerinden: Kayrevan, Fotograflar Erdoğan Arıpınar, Hayat Tarih Mecmuası, 1967, cilt: I, sayı: 1, s. 35-39. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 İslam Kültür Coğrafyaların Genel Değerlendirmesi KÜÇÜKAŞCI, MUSTAFA SABRİ, "Şehir" TDV İslâm Ansiklopedisi’nin 2010 yılında İstanbul’da basılan 38. cildinde, 446-449 numaralı sayfalar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Finale hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Finale hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 8 8 64
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 12:03