Genel Bilgi
Kod | İTS815 |
Ad | İslam Coğrafyası Şehirleri ve Tarihsel Çevresi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
İslamiyet’in kültür havzalarını; bu havzalarda yetişen ilim adamlarını; kurulan ilmi müesseseleri; bu ilim müesseselerinde üretilen bilimin seviyesini; kaleme alınan eserleri; şehirlerde yaşanan ekolleşmeyi; yaşanan siyasi olaylar sonucu ortaya çıkan duraklama veya kırılmaları; coğrafi özelliklerin ilim adamlarının zihin dünyasına etkilerini; kültür havzaları arasındaki etkileşimi; ilim seyahatlerinin güzergâhlarını öğrenciye kavratmak.
Dersin İçeriği
İslam coğrafyası, İslam şehirleri, şehirlerin kültür havzaları, bu havzalarda yetişen ilim adamları; kurulan ilmi müesseseler; bu ilim müesseselerinde üretilen bilimin seviyesi; kaleme alınan bazı eserler; şehirlerde yaşanan ekolleşmeler; yaşanan siyasi olaylar sonucu ortaya çıkan duraklama veya kırılmalar; coğrafi özelliklerin ilim adamlarının zihin dünyasına etkileri; kültür havzaları arasındaki etkileşimi; ilim seyahatlerinin güzergâhları
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Cansever, Turgut, İslam’da Şehir ve Mimari, İstanbul : İz Yayıncılık, 1997. 2. Hatalmış, Ali, Anadolu’nun Fetih ve İslamlaşma Tarihi, İstanbul: Ötüken Yayınları, 2020. 3. Serjeant, Robert B., İslam Şehri (çev. Elif Topçugil), istanbul: İz Yayıncılık, 2022.
Notlar
1. Kurt Hasan, Orta Asya’da İslam, İstanbul: Hoca Ahmed Yesevi Ü. Yayınları, 2015. 2. Hitti, Philip K., Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları, 1980. 3. Mez, Adam, 10.Yüzyılda İslam Medeniyeti (çev. Salih Şaban), İstanbul: İnsan Yayınları, 2014.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam kültür coğrafyalarını sıralar. |
ÖÇ02 | İslam şehirlerinin coğrafi konumunu öğrenir. |
ÖÇ03 | İslam şehirlerinin başlıca özelliklerini sıralar. |
ÖÇ04 | İslam şehirlerinin yapısını bilir. |
ÖÇ05 | Müslümanların ilgilendikleri ilim dallarını tanır. |
ÖÇ06 | İslam coğrafyasında ilimlerin gelişim sürecini değerlendirir. |
ÖÇ07 | Müslümanların ilim müesseselerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Müslümanlarda İlim ve İslam Şehirlerinin Temel özellikleri | Demirci, Mustafa İslam’da Şehir ve Şehrin Sosyal Dinamikleri, İSTEM: İslâm San’at, Tarih, Edebiyat ve Mûsikîsi Dergisi, 2003, cilt: I, sayı: 2, s. 129-146. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Halep Şehri | Demir, Doğan Mert Kudüs "Kent ve Kutsiyet: Orta Çağ Kudüs Tarihini Kutsiyet Bağlamında Okumak (637-1187), Editör: Erkan Göksu, Orta Çağ Türk İslam Şehirleri-II: Nişabur-Tebriz-Hemedan-Şiraz-Halep-Kudüs, 2023, s. 229-264. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Kurtuba Şehri | IRVING, THOMAS B., TDV İslâm Ansiklopedisi’nin 2002 yılında Ankara’da basılan 26. cildinde, 451-453. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Herat Şehri | Söylemez, Yusuf Ziya Türk-İslam Şehirlerinden Herât'ın Rivayetlere Göre İnşa Süreci Üzerine Bir Değerlendirme, Asos Journal: The Journal of Academic Social Science, 2023, cilt: XI, sayı: 143, s. 155-162. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Konya Şehri | Alkan, Ahmet - Nuri Dülgerler Bir Türk-İslam Şehri Olarak Konya -Dünü-Bugünü- Yarını, İslam Mimari Mirasını Koruma Konferansı = The Conference on the Preservation of Architectural Heritage of Islamic Cities 22-26/4/1985 İstanbul: Bildiriler, 1987, s. 235-243. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Semerkant Şehri | Kitapçı, Zekeriya İslâmiyet'in Asya Türk Medeniyetinin Beşiği Semerkant ve Havalisinde İlk Yayılışı, Türk Dünyası Araştırmaları, 1983, sayı: 25, s. 109-135. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Kazan Şehri | Küçükkılınç, İsmail Kazan’da Kültür Faaliyetleri ve İslamcılık, Kazanlı Yenilikçi Alimler: Şehabettin Mercani ve Kazan Kültürü, 2014, cilt: I, s. 448-465. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Rey Şehri | Aylar, Mustafa - Ataollah Hassani Orta Çağ İslam Coğrafyacılarına Göre Rey Şehrinin Sosyo-Ekonomik Durumu ve Mimari Yapısı = Socio Economic and Architectural Structure of the City of Rayy According to Medieval Muslim Geographers, Türkiyat Mecmuası = Journal of Turkology, 2021, cilt: XXXI, sayı: 1, s. 68-86. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | İsfehan Şehri | Özgüvenli, Osman Gazi, "İsfahan", TDV İslâm Ansiklopedisi’nin 2000 yılında İstanbul’da basılan 22. cildinde, 497-502 numaralı sayfalar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Kudüs Şehri | Gül, Muammer Müslümanların Kudüs’ü Fethi, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, cilt: VIII, sayı: 2, s. 47-58. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | İstanbul Şehri | İnalcık, Halil İstanbul: Bir İslâm Şehri, çeviren: İbrahim Kalın, Marife: Dini Araştırmalar Dergisi [Bilimsel Birikim], 2004, cilt: IV, sayı: 2, s. 309-325. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Delhi Şehri | Cöhce, Salim Delhi Türk Sultanlığı, İslâm Tarihi ve Medeniyeti 9: Müslüman Türk Devletleri (II), 2018, s. 189-279. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Kayrevan Şehri | Arıpınar, Erdoğan İslam Tarihinin Büyük Şehirlerinden: Kayrevan, Fotograflar Erdoğan Arıpınar, Hayat Tarih Mecmuası, 1967, cilt: I, sayı: 1, s. 35-39. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İslam Kültür Coğrafyaların Genel Değerlendirmesi | KÜÇÜKAŞCI, MUSTAFA SABRİ, "Şehir" TDV İslâm Ansiklopedisi’nin 2010 yılında İstanbul’da basılan 38. cildinde, 446-449 numaralı sayfalar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Finale hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Finale hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |