Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR) | |
Kod | İTS830 |
Ad | Osmanlı Resim Sanatı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
İslam sanatında resim geleneğini ve özelliklerini öğrenme
Dersin İçeriği
İslam'da Tasvir Yasağı Problemi, Tasvir Yasağı Probleminin Resim Sanatındaki Yansımaları, İslam Resim Sanatının Başlangıcı ve ilk Resimli Yazmalar, Emeviler ve Abbasiler Devrinde Resim Sanatı, Selçuklu Dönemi Resim Sanatı, XII. ve XIV. Yüzyıllarda Resim Sanatı, Timurlu Devri Resim Sanatı, Erken Dönem İslam Resim Sanatının Genel Özellikleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Güner İnal, Türk Minyatür Sanatı, (Başlangıcından Osmanlılara Kadar),Atatürk Kültür Merkezi yayını Anklara-1995, Mazhar. Ş. İpşiroğlu, İslâm'da Resim Yasağı ve Sonuçları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul-2005; AND, Metin, Minyatürlerle Osmanlı-İslâm Mitologyası, İstanbul: Akbank Yayınları, 1998; AND, Metin, Osmanlı Tasvir Sanatları: 1 Minyatür, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2002; ATASOY, Nurhan-ÇAĞMAN, Filiz, Turkish Miniature Painting, İstanbul: Publications of the R.C.D. Cultural Institute 1974; ESİN Emel, Turkish Miniature Painting, Tokyo: Vermont, Charles E Tuttle Company Rutland, 1960; ETTINGHAUSEN, Richard, Turkish Miniatures (From the Thirteenth to the Eighteenth Century), New York: The New American Library, 1965; MILSTEIN Rachel, Miniature Painting in the Ottoman Baghdad, U.S.A.-Costa Mesa: Mazda Publishers, 1990;
Notlar
MINORSKY, V., The Chester Beatty Library, A Catalogue of the Turkish Manuscripts And Miniatures, Dublin: Hodges Figgis & Co. Ltd. 1958; RENDA, Günsel, Osmanlı Minyatür Sanatı, İstanbul: Promete Kültür Dizisi 2001; TANINDI, Zeren, Siyer-i Nebi İslâm Tasvir Sanatında Hz. Muhammed?in Hayatı Byy. Hürriyet Vakfı Yayınları, 1984; TANINDI, Zeren, Türk Minyatür Sanatı Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1996; TİTLEY Norah M, Miniatures from Turkish Manusciripts Catalogue and Subject Index of Paintings in the British Library and the Brisith Museum, London: The British Library 1981,Serpil Bağcı, Filiz Çağman, Günsel Renda, Zeren Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı, İstanbul: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2006
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam'da tasvir yasağı problemleri hakkındaki tartışmaları açıklar |
ÖÇ02 | İslam Resim Sanatında İlk Minyatürlü Yazmaları tanıtır |
ÖÇ03 | Emevi ve Abbasi dönemlerinde hazırlanmış resimli yazmalar hakkında bilgi verir |
ÖÇ04 | Selçuklu dönemi resimli yazmaları tanıtır |
ÖÇ05 | Osmanlı döneminde hazırlanmış resimli eserlerin özelliklerini anlatır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslam’da Tasvir Yasağı Problemi ve İslam Resim Sanatında İlk Minyatürlü Yazmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Emevi Döneminde Resim Sanatı (661-750) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Abbasi Döneminde Resim (750-1258) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Selçuklu Döneminde Minyatürlü Yazmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Osmanlı resim sanatının ilk örnekleri, Fatih Sultan Mehmed dönemi resim sanatı ve Fatih Sultan Mehmed döneminde padişah portreciliği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Tasvir Sanatında zenginliğin artması: Şiirlerde resimler ve Farklı resim gelenekleri yan yana: II. Bayezid Dönemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Herat, Tebriz, İstanbul: Yavuz Sultan Selim ve Kanuni Sultan Süleyman dönemi. Şiirlerden resmin nakışına: Attâr, Câmî, Nevâî, ve Ârifî'nin yapıtlarının resimlenmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Osmanlı resminin klasik teması: Sultanların zaferleri; Tarih kitaplarında özgün bir tasvir türü: Matrakçı Nasuh'un resimleri. Harita resim geleneği ve devamı; Portre geleneğinin ikinci evresi: Nigârî ve eserleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Saray şehnâmeciliği ve sultanların resimli tarihi. Firdevsi ve destanı Şehname çevirileri ve resimli örnekleri ve Evrenin yaratılışından osmanlı sultanlarına: Ârifî'nin Şehnâme-i Âl-i Osmân'ının resimleri, Enbiyânâme, Osmânnâme, Süleymânnâme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Saray şehnâmeciliğinde yeni dönem Şehnâmeci Lokman ve Nakkaş Osman ve Savaşların yankıları; Resimli gazânâmeler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Osmanlı resim sanatında yeni eğilimler ve Osmanlı minyatür sanatının 17. yüzyıl örnekleri: Şair Nâdirî ve Ressam Nakşî | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Dîvân-ı Nâdirî, Şehnâme-i Nâdirî, Gazânâme türünün resimli son örneği: Paşanâme ve Murakkalar ve tek yaprak resimler; Osmanlı sanatında murakka yapımının ilk örnekleri. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Kahire, Şam, Halep ve Bağdat ekolleri ve Osmanlı resminin değişen beğenisi, ressamların yeni denemeleri, Nakkaş Levnî ve çevresi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Genel Değerlendirme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |