İTS830 Osmanlı Resim Sanatı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR)
Kod İTS830
Ad Osmanlı Resim Sanatı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

İslam sanatında resim geleneğini ve özelliklerini öğrenme

Dersin İçeriği

İslam'da Tasvir Yasağı Problemi, Tasvir Yasağı Probleminin Resim Sanatındaki Yansımaları, İslam Resim Sanatının Başlangıcı ve ilk Resimli Yazmalar, Emeviler ve Abbasiler Devrinde Resim Sanatı, Selçuklu Dönemi Resim Sanatı, XII. ve XIV. Yüzyıllarda Resim Sanatı, Timurlu Devri Resim Sanatı, Erken Dönem İslam Resim Sanatının Genel Özellikleri.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Güner İnal, Türk Minyatür Sanatı, (Başlangıcından Osmanlılara Kadar),Atatürk Kültür Merkezi yayını Anklara-1995, Mazhar. Ş. İpşiroğlu, İslâm'da Resim Yasağı ve Sonuçları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul-2005; AND, Metin, Minyatürlerle Osmanlı-İslâm Mitologyası, İstanbul: Akbank Yayınları, 1998; AND, Metin, Osmanlı Tasvir Sanatları: 1 Minyatür, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2002; ATASOY, Nurhan-ÇAĞMAN, Filiz, Turkish Miniature Painting, İstanbul: Publications of the R.C.D. Cultural Institute 1974; ESİN Emel, Turkish Miniature Painting, Tokyo: Vermont, Charles E Tuttle Company Rutland, 1960; ETTINGHAUSEN, Richard, Turkish Miniatures (From the Thirteenth to the Eighteenth Century), New York: The New American Library, 1965; MILSTEIN Rachel, Miniature Painting in the Ottoman Baghdad, U.S.A.-Costa Mesa: Mazda Publishers, 1990;

Notlar

MINORSKY, V., The Chester Beatty Library, A Catalogue of the Turkish Manuscripts And Miniatures, Dublin: Hodges Figgis & Co. Ltd. 1958; RENDA, Günsel, Osmanlı Minyatür Sanatı, İstanbul: Promete Kültür Dizisi 2001; TANINDI, Zeren, Siyer-i Nebi İslâm Tasvir Sanatında Hz. Muhammed?in Hayatı Byy. Hürriyet Vakfı Yayınları, 1984; TANINDI, Zeren, Türk Minyatür Sanatı Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1996; TİTLEY Norah M, Miniatures from Turkish Manusciripts Catalogue and Subject Index of Paintings in the British Library and the Brisith Museum, London: The British Library 1981,Serpil Bağcı, Filiz Çağman, Günsel Renda, Zeren Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı, İstanbul: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2006


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam'da tasvir yasağı problemleri hakkındaki tartışmaları açıklar
ÖÇ02 İslam Resim Sanatında İlk Minyatürlü Yazmaları tanıtır
ÖÇ03 Emevi ve Abbasi dönemlerinde hazırlanmış resimli yazmalar hakkında bilgi verir
ÖÇ04 Selçuklu dönemi resimli yazmaları tanıtır
ÖÇ05 Osmanlı döneminde hazırlanmış resimli eserlerin özelliklerini anlatır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İslam’da Tasvir Yasağı Problemi ve İslam Resim Sanatında İlk Minyatürlü Yazmalar okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Emevi Döneminde Resim Sanatı (661-750) okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Abbasi Döneminde Resim (750-1258) okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Selçuklu Döneminde Minyatürlü Yazmalar okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Osmanlı resim sanatının ilk örnekleri, Fatih Sultan Mehmed dönemi resim sanatı ve Fatih Sultan Mehmed döneminde padişah portreciliği okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Tasvir Sanatında zenginliğin artması: Şiirlerde resimler ve Farklı resim gelenekleri yan yana: II. Bayezid Dönemi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Herat, Tebriz, İstanbul: Yavuz Sultan Selim ve Kanuni Sultan Süleyman dönemi. Şiirlerden resmin nakışına: Attâr, Câmî, Nevâî, ve Ârifî'nin yapıtlarının resimlenmesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Osmanlı resminin klasik teması: Sultanların zaferleri; Tarih kitaplarında özgün bir tasvir türü: Matrakçı Nasuh'un resimleri. Harita resim geleneği ve devamı; Portre geleneğinin ikinci evresi: Nigârî ve eserleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Saray şehnâmeciliği ve sultanların resimli tarihi. Firdevsi ve destanı Şehname çevirileri ve resimli örnekleri ve Evrenin yaratılışından osmanlı sultanlarına: Ârifî'nin Şehnâme-i Âl-i Osmân'ının resimleri, Enbiyânâme, Osmânnâme, Süleymânnâme okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Saray şehnâmeciliğinde yeni dönem Şehnâmeci Lokman ve Nakkaş Osman ve Savaşların yankıları; Resimli gazânâmeler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Osmanlı resim sanatında yeni eğilimler ve Osmanlı minyatür sanatının 17. yüzyıl örnekleri: Şair Nâdirî ve Ressam Nakşî okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Dîvân-ı Nâdirî, Şehnâme-i Nâdirî, Gazânâme türünün resimli son örneği: Paşanâme ve Murakkalar ve tek yaprak resimler; Osmanlı sanatında murakka yapımının ilk örnekleri. okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Kahire, Şam, Halep ve Bağdat ekolleri ve Osmanlı resminin değişen beğenisi, ressamların yeni denemeleri, Nakkaş Levnî ve çevresi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Genel Değerlendirme okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.02.2025 03:38