Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR) | |
Kod | İTS819 |
Ad | Tasavvuf Edebiyatı Terimleri ve Kavramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Yasin KARAKUŞ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tasavvufî kavramların edebiyattaki yerinin ve anlamının öğretilerek tasavvuf edebiyatı metinlerini anlaşılır kılmak
Dersin İçeriği
Tasavvuf ve edebiyat ilişkisi, tasavvufi kavram ve anlayışlar, edebi eserlerdeki tasavvufi kavramların kullanımı
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Şimşek, Selami Tasavvuf Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, Litera Yayıncılık, İstanbul, 2017 Cebecioğlu, Ethem, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Otto Yay., Ankara, 2014.
Notlar
Uludağ, Süleyman, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, Kabalcı Yay., İstanbul, 2016 Şimşek, Selami, Tasavvuf Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, Litera Yay., İstanbul, 2017 Kâşânî, Abdürrezzak, Istılâhâtu’s-Sûfiyye (Sûfîlerin Kavramları), trc.: Abdürrezzak Tek, Bursa Akademi, Bursa, 2014
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasavvuf ile edebiyatın ilişkisini anlar. |
ÖÇ02 | Tasavvufî kavramları bilir. |
ÖÇ03 | Tasavvufî terimleri bilir. |
ÖÇ04 | Mutasavvıf şairlerin eserlerini anlar. |
ÖÇ05 | Tasavvufi şiirleri içerisindeki kavramlar boyutuyla çözümler. |
ÖÇ06 | Tasavvuf şiirindeki anlamın kavramlarıyla birlikte değerlendirilmesi gerektiğini fark eder. |
ÖÇ07 | Tasavvufi şiirlerin içerisindeki kavramlar yoluyla dönemlerini belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasavvuf ile edebiyatın ilişkisi | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mutasavvıf Şairler ve yazarlar | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Edebi eserlerde Vahdet-i Vücut anlayışı | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Mutasavvıf şairlerde Fena ve Beka Kavramları | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Mutasavvıf şairlerde zühd ve takva anlayışı | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Mutasavvıf şairlerde fakr anlayışı | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Mutasavvıf şairlerde cezbe, vecd ve istiğrak kavramları | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Mutasavvıf şairlerde havf ve recâ | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Mutasavvıf şairlerde tevhid anlayışı | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Mutasavvıf şairlerde Allah aşkı | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Mutasavvıf şairlerde nefis tezkiyesi | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Mutasavvıf şairlerde istiğna, sabır ve şükür kavramları | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Mutasavvıf şairlerde Hızır bilgisi | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Mutasavvıf şairlerde insan-ı kâmil | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Mutasavvıf şairlerde halvet der encüm kavramı | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |