Genel Bilgi
Kod | İTS819 |
Ad | Tasavvuf Edebiyatı Terimleri ve Kavramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Derviş DOKGÖZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Tasavvufî kavramların edebiyattaki yerinin ve anlamının öğretilerek tasavvuf edebiyatı metinlerini anlaşılır kılmak
Dersin İçeriği
Tasavvuf ve edebiyat ilişkisi, tasavvufi kavram ve anlayışlar, edebi eserlerdeki tasavvufi kavramların kullanımı
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Şimşek, Selami Tasavvuf Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, Litera Yayıncılık, İstanbul, 2017 Cebecioğlu, Ethem, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Otto Yay., Ankara, 2014.
Notlar
Uludağ, Süleyman, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, Kabalcı Yay., İstanbul, 2016 Şimşek, Selami, Tasavvuf Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, Litera Yay., İstanbul, 2017 Kâşânî, Abdürrezzak, Istılâhâtu’s-Sûfiyye (Sûfîlerin Kavramları), trc.: Abdürrezzak Tek, Bursa Akademi, Bursa, 2014
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasavvuf ile edebiyatın ilişkisini anlar. |
ÖÇ02 | Tasavvufî kavramları bilir. |
ÖÇ03 | Tasavvufî terimleri bilir. |
ÖÇ04 | Mutasavvıf şairlerin eserlerini anlar. |
ÖÇ05 | Tasavvufi şiirleri içerisindeki kavramlar boyutuyla çözümler. |
ÖÇ06 | Tasavvuf şiirindeki anlamın kavramlarıyla birlikte değerlendirilmesi gerektiğini fark eder. |
ÖÇ07 | Tasavvufi şiirlerin içerisindeki kavramlar yoluyla dönemlerini belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasavvuf ile edebiyatın ilişkisi | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mutasavvıf Şairler ve yazarlar | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Edebi eserlerde Vahdet-i Vücut anlayışı | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Mutasavvıf şairlerde Fena ve Beka Kavramları | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Mutasavvıf şairlerde zühd ve takva anlayışı | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Mutasavvıf şairlerde fakr anlayışı | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Mutasavvıf şairlerde cezbe, vecd ve istiğrak kavramları | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Mutasavvıf şairlerde havf ve recâ | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Mutasavvıf şairlerde tevhid anlayışı | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Mutasavvıf şairlerde Allah aşkı | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Mutasavvıf şairlerde nefis tezkiyesi | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Mutasavvıf şairlerde istiğna, sabır ve şükür kavramları | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Mutasavvıf şairlerde Hızır bilgisi | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Mutasavvıf şairlerde insan-ı kâmil | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Mutasavvıf şairlerde halvet der encüm kavramı | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |