Genel Bilgi
Kod | SBUS409 |
Ad | Petrol, Su ve Savaş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ASLI ILGIT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrencilere tarihsel bilgi ve analitik düşünme yeteneği sağlayarak öğrencilerin petrol ve su politikalarının karmaşık dinamiklerini anlamalarına yardımcı olmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, dünyanın farklı bölgelerinde bu iki kaynak için yapılan çatışmaların sebepleri, dinamikleri ve sonuçlarını tartışarak tarihi ve günümüz petrol ve su politikalarına kapsamlı bir giriş sunmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Daniel Yergin. Petrol: Para ve Güç Çatışmasının Öyküsü. İş Bankası kültür Yayınları. 2009.
Notlar
Günlük haberler, güncel okumalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Küresel siyasette petrol ve su konularının yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Petrolün ticari anlamda ilk bulunuşundan itibaren dünya siyasetindeki yeri ve önemini tarihsel olaylarla anlar. |
ÖÇ03 | Petrol konuları uzerindeki ic politikadaki farklı aktörlerin catismalarina dair bir anlayis kazanir. |
ÖÇ04 | Petrolün uluslararası siyaset tarihinde farklı savaşlardaki yerini inceler. |
ÖÇ05 | Petrolün devletlerin dış politikasındaki yeri ve önemini inceler. |
ÖÇ06 | OPEC'in doğuşunun sebep ve sonuçlarını öğrenir. |
ÖÇ07 | Milli Petrol Şirketlerinin ortaya çıkışı ve bunların uluslararsı petrol politikalarındaki öenmini öğrenir. |
ÖÇ08 | Suyun medeniyetlerin doğuşundaki yeri ve önemi üzerine genel bir anlayış kazanır. |
ÖÇ09 | Su güvenliğine farklı yaklaşımları inceler. |
ÖÇ10 | Küresel su politikalarının yapımında farklı aktörlerin görüş ve yaklaşımlarını öğrenir. |
ÖÇ11 | Su ve insan hakkı arasındaki ilişkiyi inceler. |
ÖÇ12 | Farkli bolgelerdeki petrol sorunlarinin karsilastirmali analizini yapabilecek beceriyi kazanır. |
ÖÇ13 | Farkli bolgelerdeki su sorunlarinin karsilastirmali analizini yapabilecek beceriyi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Başlangıç: Pennsylvania, A.B.D. ve 1 Dünya Savaşı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İki Savaş Arası Dönem: Latin Amerika ve Orta Doğu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | İkinci Dünya Savaşı ve Sonrası: Japonya ve Almanya | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Milli Petrol Şirketleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Devletler, Şirketler ve OPEC | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | 1970ler, 1980ler, ve 1990larda Enerji Krizleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
9 | Su: Uygarlık ve Sorunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Ortadoğuda Su Sorunları I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Ortadoğuda Su Sorunları II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Asya ve Afrikada Su Sorunları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Şirketler Toplumlara Karşı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Su Yönetiminde Hakim Yaklaşımlar; Çatışma mı İşbirliği mi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Dönem Değerlendirmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |