Genel Bilgi
Kod | İTS823 |
Ad | Osmanlıca Tarih Metinleri: El Yazması Metinler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Aygül DÜZENLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Aygül DÜZENLİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Osmanlıca el yazması metinlerin okunması, anlaşılması ve tarih araştırmalarında kullanılması
Dersin İçeriği
Osmanlı arşivi, Osmanlıca diplomatikası, Osmanlıca el yazı çeşitleri, Örnek belgeler üzerinden okuma ve değerlendirme
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
M. Tayyib Gökbilgin, Osmanlı İmparatorluğu Medeniyet Tarihi Çerçevesinde Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, İstanbul, 1979. Başbakanlık Osmanlı Arşivi Katologları Rehberi, Ankara 1995 Atillâ Çetin, “Osmanlı Arşivlerinin Tarihçesi”, Osmanlı Arşivleri ve Osmanlı Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul, 1985, s. 63-71.
Notlar
Çeşitli arşiv belgeleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Osmanlıca Tarihî metinlerin tarihî seyrini tanır. |
ÖÇ02 | Osmanlıca el yazması metinlerin transkripsiyonunu yapar. |
ÖÇ03 | Osmanlı Arşivi ve Cumhuriyet arşivinde, belirlenen konulara ilişkin arşivi inceler. |
ÖÇ04 | Osmanlıca arşiv belgelerinden hareketle, gündemde olan tarihî konuları sorgular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı diplomatikası | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Osmanlı diplomatikası II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Aklâm-ı sitte | Ödev Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Nesih Metinler | Ödev sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Nesih Metinler I | Ödev sunum | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
6 | Nesih Metinler II | Ödev sunum | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Nesih Metinler III | Ödev sunum | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Soru-Cevap | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Rik'a Metinler | Ödev Sunum | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | Rik'a Metinler I | Ödev Sunum | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Rik'a Metinler II | Ödev Sunum | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ta'lik Metinler | Ödev Sunum | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
13 | Ta'lik Metinler I | Ödev Sunum | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
14 | Ta'lik Metinler II | Ödev Sunum | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Divani Metinler | Ödev Sunum | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru Cevap | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru Cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |