Genel Bilgi
Kod | ST042 |
Ad | Deniz Biyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CEM ÇEVİK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı okyanus ve denizlerde yaşayan canlıların biyolojilerini, tür çeşitliliğini, türlerin birbirleri ve çevreleri arasındaki ilişkileri, ekolojik faktörler ve bunların deniz canlılarına etkilerini öğretmektir. Ayrıca okyanus ve denizler de bulunan değişik ekosistemleri ve ekosistemlerde bulunan canlıları ve bu canlıların özelliklerini öğretmek hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği
Deniz biyolojisinin tarihsel gelişimi, deniz biyolojisi araştırmalarında kullanılan temel oşinografik verilerin alınması, biyolojik örneklerin alınmasında kullanılan yöntemler, Okyanus ve denizlerin yüzey sıcaklıklarına göre sınıflandırılması, Okyanus ve denizlerin batimetrik yönden sınıflandırılması, Okyanus ve denizlerin ekolojik yönden sınıflandırılması, Okyanus ve denizlerde bulunan canlıların ekolojik yönden sınıflandırılması, Okyanus ve denizlerde bulunan biyotik ve abiyotik faktörler, Pelajik bölgenin canlı toplulukları ve özellikleri, Bentik bölgenin canlı toplukları ve özellikleri, Okyanus ve denizlerde bulunan canlı toplukları(Biota) ve biyolojik özellikleri, Özel ekosistemler (kıyısal ekosistemler, Mercan resifleri, Derin deniz ekosistemi, Deniz altı hidrotermal vent ekosistemleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Geldiay, R., ve Kocataş, A., 1998.Deniz Biyolojisine Giriş, Ege Üniversitesi basımevi – İzmir Deniz Yaşamı Biyolojisine Giriş. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim ve Danışmanlık Tic. Ltd. Şti
Notlar
Marine biology: an ecological approach / James W. Nybakken, Mark Bertness.—6th ed. p. cm.Includes bibliographical references and index. ISBN 0-8053-4582-5 1. Marine biology. 2. Marine ecology. I. Bertness, Mark D., 1949- II. Title. Introduction to Marine Biology, Third Edition George Karleskint, Jr., Richard Turner, James W. Small, Jr.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Deniz biyolojisinin tarihsel gelişimi ve önemli bilimsel gezileri ile bu gezi sonuçlarının yaptığı katkıların önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Okyanus ve deniz araştırmalarında kullanılan ekipmanları ve yöntemleri kullanır. |
ÖÇ03 | Okyanus ve denizlerdeki biyotik ve abiyotik faktörleri ve bu faktörlerin denizel canlıları nasıl etkilediğini açıklar. |
ÖÇ04 | Okyanus ve denizlerde bulunan pelajik ve Bentik bölgenin sınıflandırmasını yapar. Bu bölgelerde yaşayan canlı toplukları sınıflandırır ve genel biyolojik özelliklerini söyler. |
ÖÇ05 | Okyanuslarda denizlerde madde döngüsünü özetler. Primer ve Sekonder Prodüktivite, Upwelling, Fauling ve Boring olaylarını önemini açıklar. |
ÖÇ06 | Okyanus ve denizler de yaşayan canlı toplukları hakkında genel bilgiler verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Deniz biyolojisinin tanımı ve konuları, Deniz biyolojisinin tarihsel gelişimi ve önemli deniz seferlerinin detaylı anlatımı | konunun ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Deniz biyolojisi araştırmalarında kullanılan temel oşinografik verilerin alınması ve biyolojik örneklerin alınmasında kullanılan yöntemler | konunun ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Okyanus ve denizlerin batimetrik yönden sınıflandırılması, Okyanus ve denizlerin ekolojik yönden sınıflandırılması, canlıların ekolojik yönden sınıflandırılması, deniz biyolojisinde önemli bazı temel kavramların açıklanması | konunun ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Okyanus ve denizlerde bulunan abiyotik faktörler ve canlılar üzerine etkileri( Işık, Sıcaklık, Tuzluluk, Basınç, Yoğunluk, vizkozite, Ses) | konunun ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Okyanus ve denizlerde bulunan abiyotik faktörler ve canlılar üzerine etkileri(Akıntı, dalga, Med-Cezir, Çözünmüş gazlar, Ph, Beleyici elmenler, ornanik ve inorganik elementler, Turbidite, Substratum) | konunun ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Okyanus ve denizlerde bulunan biyotik faktörler ve canlılar üzerine etkileri(Besin ve Beslenme, Rekabet, Predatörlük ve Parazitizim, Simbiyosis ve Komensalizim,Biyoluminesans, Biyoakustik | konunun ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Living communities of the pelagic region (Definition and classification of plankton and their bioecological characteristics, Nektonic organisms and some biological characteristics, Neuostonic organisms, Vertical distribution of pelagos) | konunu ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Derslerde anlatılan konuların, olayların ve tartışmaların gözden geçirilmesi, ders kaynaklarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bentik bölgenin canlı toplulukları(Mikrobentik , Meiobentik , Makrobentik formlar ve bazı biyoekolojik özellikleri) | konunun ders kaynaklarından olunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Denizler Organik madde oluşumu ve dolaşımı, Primer ve Sekonder Prodüktivite, Upwelling, Divergens ve konvergens) Fauling ve Boring olaylarının tanımı ve organizmaları | konunun ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Okyanus ve denizlerde bulunan canlı toplukları(Biota) ve biyolojik özellikleri(Denizel Bitkiler, Porifera, Coelenterata, Ctenophora, Plathelminthes, Nemertina, Annelida, Arthropoda) | konunun ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Okyanus ve denizlerde bulunan canlı toplukları(Biota) ve biyolojik özellikleri(Mollusca, Entoprocta, Brachiopoda, Chaetognatha) | konunun ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Okyanus ve denizlerde bulunan canlı toplukları(Biota) ve biyolojik özellikleri(Echinodermata, Chordata (Urochordata, Cephalochordata, Hemichordata | konunun ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Okyanus ve denizlerde bulunan canlı toplukları(Biota) ve biyolojik özellikleri(Chordata Agantha, Gnatha, Chondrichyes, Osteichyes, Cetacea,Sirenia, Carnivora | konunun ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Özel ekosistemler (kıyısal ekosistemler, Mercan resifleri, Derin deniz ekosistemi, Deniz altı hidrotermal vent ekosistemleri | konunun ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derslerde anlatılan konuların, olayların ve tartışmaların gözden geçirilmesi, ders kaynaklarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derslerde anlatılan konuların, olayların ve tartışmaların gözden geçirilmesi, ders kaynaklarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 10 | 140 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 3 | 3 | 9 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 2 | 4 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,44 | ||
AKTS | 6 AKTS |