Genel Bilgi
Kod | ST048 |
Ad | Mikroalglerde Metabolit Analiz Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LEYLA USLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Su ortamında bulunan mikroalgler, doğada birçok canlı için besin kaynağı, barınma ve korunma yeri oluşturmakla beraber, insanlar tarafından da gıda, kimya, tıp, kozmetik, tarım ve enerji sektörlerinde kullanılan ucuz ve değerli bir hammaddedir. Mikroalgal metabolitlerin önemi ve uygulamaları hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde mikroalglerde bulunan primer ve sekonder metabolitlerin tanımı, sınıflandırılması ve biyosentezi ile bu metabolitlerin nasıl elde edileceği konuları hakkında bilgi ve beceri kazanmaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Sangeetha, J., Thangadurai, D., Islam, S., & Hospet, R. (Eds.). (2023). Algal Metabolites: Biotechnological, Commercial, and Industrial Applications. CRC Press. 2. Hoek, C., Mann, D. G., & Jahns, H. M. (1995). Algae: an introduction to phycology. Cambridge university press. 3. Chapman, R. L. (2013). Algae: the world’s most important “plants”—an introduction. Mitigation and Adaptation Strategies for Global Change, 18, 5-12.
Notlar
Lee, R. E. (2018). Phycology. Cambridge university press
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mikroalglerde primer ve sekonder metabolitlerin tanımını söyler. |
ÖÇ02 | Metabolitlerin sınıflandırılmasını yapar. |
ÖÇ03 | Metabolit biyosentezini ve önemini açıklar. |
ÖÇ04 | Klorofil analizini gösterildiği biçimde uygular. |
ÖÇ05 | Karotenoid, fikosiyanin ve fukoksantin analizlerini gösterildiği şekilde yapar. |
ÖÇ06 | Analizleri benzerliklikleri ve farklılıkları yönünden karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve kavramları açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mikroalgler hakkında genel bilgi | ilk hafta ön hazırlık yapılmasına gerek yok. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Metabolitlerin tanımı | mikroalgler hakkında okuma yaparak gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Primer metabolitlerin hakkında bilgiler, mikroskobik inceleme | mikrolag türlerini araştırarak gelir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Sekonder metabolitler hakkında bilgiler, Cihazların kullanımının öğretilmesi | ticari mikroalg türlerini araştırarak gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Mikroalglerde primer ve sekonder metabolitlerin işlevleri . Klorofil analiz yöntemleri. | klorofil hakkında bilgi toplar. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | klorofil a analiz yöntemini anlatma ve uygulatma. | klorofil a analiz yöntemini okuyarak gelir. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | sekonder metabolitlerin sentezi ve astaksantin analizi. | astaksantin hakkında bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | astaksantin analizi ve uygulaması. | astaksantince zengin türler hakkında bilgi toplar. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | sekonder metabolitlerin sentezi ve beta-karoten analizi. | beta-karoten hakkında bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | beta-karoten analizi ve uygulaması. | beta karoten hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | sekonder metabolitlerin sentezi ve fikosiyanin analizi. | fikosiyanin hakkında bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | fikosiyanin analizi | fikosiyaninin bulunduğu algler hakkında bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | sekonder metabolitlerin, mikroalg savunmasındaki rolleri. fukoksantin analizi. | fukoksantin hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | fukoksantin analizi. | fukoksantin içeren türler hakkında bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 5 | 75 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |