Genel Bilgi
Kod | ST061 |
Ad | Sucul Ekosistemlerde Öncelikli Kirleticiler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. EVŞEN GÜZEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. EVŞEN GÜZEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Su kirliliği ve önemini öğrenmek, öncelikli kirleticileri tanıyıp, bu kirleticilerin çevresel ortamda bulunuşu, dağılımı, zararları ve toksik etkileri, besin zincirindeki transferi ve biyoakümülasyonu, sucul çevreye etkilerini kavramak, konuyla ilgili güncel anlaşma, kanun ve yönetmelikleri bilmektir.
Dersin İçeriği
Sucul ekosistemlerde su kirliliğinin tanımı ve önemi, su kirliliği tipleri ve nedenleri, öncelikli kirleticilerin tanımı ve çeşitleri, çevre anlaşmaları, kanunlar ve yönetmelikler, sucul toksikoloji, ağır metaller, petrol kirliliği, organik kirletici tipleri, kalıcı organik kirleticilerin (POPs) biyosit ve pestisitler, kişisel bakım ürünleri ve farmasötikler (PPCPs), bu kirleticilerin çevresel ortamda bulunuşu ve dağılımı, zararları ve toksik etkileri, besin zincirindeki transferi ve biyoakümülasyonu, sucul çevreye etkileri, organik kirleticilerin parçalanması ve ötrofikasyon: ötrofikasyonun sucul ekosistemlere etkisi ve kaynakları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
APHA, 1999. Standard Methods for the Examination of Water and Wastewater. American Public Health Association, American Water Works Association, Water Environment Federation. Skoog, West, Holler 1999.
Notlar
Geissen, Violette, Hans Mol, Erwin Klumpp, Günter Umlauf, Marti Nadal, Martine van der Ploeg, Sjoerd E. A. T. M. van de Zee, and Coen J. Ritsema. 2015. “Emerging Pollutants in the Environment: A Challenge for Water Resource Management.” International Soil and Water Conservation Research 3(1):57–65. doi: 10.1016/j.iswcr.2015.03.002. Richardson, Susan D., and Thomas a Ternes. 2005. “Water Analysis: Emerging Contaminants and Current Issues.” Analytical Chemistry 77(12):3807–38. doi: 10.1021/ac058022x.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | ÖÇ01-Su kirliliği ve önemini bilir. |
ÖÇ02 | ÖÇ02- Sucul ekosistemlerdeki öncelikli kirleticileri sınıflandırır. |
ÖÇ03 | ÖÇ03- Sucul ekosistemlerdeki öncelikli kirleticilerin çevresel ortamda bulunuşu, dağılımı, zararları ve toksik etkileri, besin zincirindeki transferi ve biyoakümülasyonu açıklar. |
ÖÇ04 | ÖÇ04- Öncelikli kirleticilerin sucul ekosistemlerdeki etkilerini kavrar. |
ÖÇ05 | ÖÇ05- Su Kirliliği ile ilgili güncel anlaşma, kanun ve yönetmelikleri bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve kavramları açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Su kirliliğine giriş ve temel kavramlar | Konu ile ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hidrolojik döngü ve su kaynaklarının durumu, çevre anlaşmaları, kanunlar ve yönetmelikler | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sucul ekosistemlerde endokrin bozucu kimyasallar | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Ağır Metallerin sucul ekosistemlerdeki durumu | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Researches current publications about the subject. | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Pestisitlerin sucul ekosistemlerdeki durumu | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Perflorlu bileşikler ve ftalat esterlerinin sucul ekosistemlerdeki durumu | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınava kadar anlatılan konuları kavramak için okuma yapar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Kişisel bakım ürünlerinin (PSPs) sucul ekosistemlerdeki durumu | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Farmasötiklerin sucul ekosistemlerdeki durumu | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Tasarlanmış nanomalzemelerin (ENMs) sucul ekosistemlerdeki durumu | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ötrofikasyonun sucul ekosistemlere etkisi ve kaynakları. | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Petrol Kirliliği: insan sağlığına, sucul canlılara ve sucul ekosisteme etkileri. | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sucul Toksikoloji: Akut ve kronik toksisite kavramları. Lethal ve efektif konsantrasyonlar. | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Çevresel risk analizleri | Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarı yıl sonu sınavına kadar anlatılan konuları kavramak için okuma yapar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarı yıl sonu sınavına kadar anlatılan konuları kavramak için okuma yapar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 48 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |