Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (DR) | |
Kod | PFS822 |
Ad | İleri Kamu Ekonomizi Analizi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAŞİM AKÇA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAŞİM AKÇA
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. HAŞİM AKÇA (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin içerisinde, kamu ekonomisinin yapısı ve işleyişi çeşitli açılardan ele alınarak, kamu ekonomisi ile piyasa ekonomisinin karşılaştırmalı ve derin analizinin yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında, devletin ekonomiye müdahale gerekçeleri ve devlet neden var sorusu, dışsallıklar, kamusal mallar, doğal tekeller çerçevesinde gerekli şekil ve analizlerle detaylandırılırken, kamu tercihi teorisi ile kamu sektörünün analizinin yapılması planlanmaktadır. Ders içerisinde gelir dağılımı politikaları, fayda maliyet analizleri yer alırken, vergilerin gelir dağılımı ve kaynak dağılımı üzerinde yaratacağı etkileri ileri tekniklerle ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Jonathan Gruber- Public Finance and Public Policy I Richard Abel Musgrave Public Finance in Theory and Practice HARVEY S. ROSEN & TED GAYER PUBLIC FINANCE
Notlar
Harvey S. Rosen and Ted Gayer--Public Finance
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kamu ekonomisi ve mikroekonomi, makroekonomi gibi diğer iktisat teorileri arasındaki etkileşimi, bunların devlet müdahalesine olan etkilerini analiz eder |
ÖÇ02 | Kamu kesiminin büyüklüğüne ilişkin teorilerin kavranması ve çeşitli trendler ile ileri tekniklerle yorumlar |
ÖÇ03 | Piyasa ekonomisinin işleyiş modelinde etkinlik ve adalet kavramlarını derinlemesine yorumlar |
ÖÇ04 | Toplumsal fayda ve maliyetleri ileri tekniklerle ölçer |
ÖÇ05 | Kamusal mallar, dışsallıklar ve doğal tekellerin bir piyasa başarısızlığı olarak analiz eder |
ÖÇ06 | Kamu ekonomisinin temel teorilerini ve devletin ekonomideki rolünü, piyasa başarısızlıkları ve kamu müdahalesinin gerekçelerini kapsamlı bir şekilde tartışır |
ÖÇ07 | Kamu malları, özel mallar ve yarı kamusal malların ekonomik özelliklerini analiz ederek, devletin bu malların sağlanmasındaki rolünü değerlendirir |
ÖÇ08 | Piyasa başarısızlıkları (doğal tekeller, dışsallıklar, asimetrik bilgi) ve devlet müdahalesinin ekonomi üzerindeki etkilerini analiz eder |
ÖÇ09 | Kamu ekonomisinin temel teorik ve ampirik sorunları üzerine özgün ve derinlemesine araştırmalar yaparak, akademik literatüre katkıda bulunacak yeni bakış açıları geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili temel kavramsal bilgileri, teori ve uygulama arasındaki ilişkiyi de kapsayacak şekilde açıklayabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek sonuçlarını değerlendirebilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini ve farklı vergi sistemlerini açıklayabilir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürüterek yayımlayabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına dair temel kuramlara ilişkin bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlayabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolü ve uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama ilgili sorunlara çözüm önerileri getirebilir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması sürecinde bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Mikroekonomik Kavramların Derin Analizi | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Değişimde Pareto Etkinliği | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Üretimde Pareto Etkinliği | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ekonominin Genel Dengesinin İleri Analizi | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Sosyal Refah Fonksiyonları | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Refah İktisadı: Temel Kavramlar | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Refah İktisadı: Oylama Yöntemleri | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kamusal Mallar-I | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kamusal Mallar-II | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kamusal Malların Finansmanı | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Dışsallıklar: Temel Kavramlar | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dışsallıklara Özel ve Kamusal Çözümler | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Doğal Tekel | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Asimetrik Bilgi, Ters Seçiş ve Ahlaki Tehlike | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |